Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Středa 16.3.2005
Svátek má Elena, Herbert




  Výběr z vydání
 >VÝROČÍ: Nebrat všechno příliš vážně - Ota Ulč a jeho komentátoři
 >POLITIKA: Grossovy aféry do zapomnění
 >POLEMIKA: Dočekalova záměna příčiny a následku
 >PRÁVO: Mein Kampf ve zpětném zrcátku I
 >POLITIKA: Smlouva
 >ÚVAHA: Islám, křesťanství a demokracie
 >DOPRAVA: Jede sedlák do mlejna, čtyřma koňma vranejma II.
 >KNIHA: Co způsobila okupace izraelské demokracii?
 >SPOLEČNOST: Rozvody, a co dál?
 >HISTORIE: V těžkých dobách (7/20)
 >MIGRACE: Strpíme uprchlíky?
 >TISKOVÁ ZPRÁVA: Výstava tropických motýlů
 >MEJLEM: Podivná kritéria úspěšnosti
 >PENÍZE.CZ: Penzijní reforma - děti jsou také vkladem do systému
 >POLITIKA: Nová společenská smlouva? Ano, ale bez Grosse!

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
16.3. DOPRAVA: Jede sedlák do mlejna, čtyřma koňma vranejma II.
František Ungr

Vracím se k předešlé úvaze a přikládám svou verzi řešení, kterou jsem nechtěl připojovat k článku samotnému. Snad někoho zaujme, když už nevzbudí pozornost příslušných úřadů.

Hlavním problémem je, jak se probít státní a správní byrokracií. Dejme tomu, že se politická representace rozhodne problém řešit. Rozhodně to nebude proto, že by ji tížil počet nebožtíků na silnicích, ale tlak veřejnosti, který znamená hlasy voličů. Potom musí stanovit cíle, řešitele a časový horizont. To může mít hodně podob, ale já bych preferoval toto:

1. Ministerstvo zdravotnictví zajistí vypracování kritérií přípustnosti - kdo ještě může mít řidičák a kdo už ne.

2. Ministerstvo vnitra - silniční policie sestaví seznamy vážných dopravních nehod za posledních 5 let s přibližným profilem viníků ( dopravní policie skutečně vede statistiky míst a příčin nehod, ale bez charakteristik viníků ).

3. Ministerstvo dopravy nechá sestavit rešerše, jak se to řeší ve státech se silnou silniční dopravou, kde jsou podobné poměry jako u nás ( USA, GB, BRD atd ) Nelze aplikovat zkušenosti zemí, kde viníka po nehodě lynčují.

4. Všechna ministerstva mají rok na první výstupy, rok na přípravu realizace tak, aby do tří let existoval funkční a prakticky použitelný systém prevence, který zaručí že alespoň 80% problémových jedinců neobdrží řidičský průkaz a bude mít kapacitu na zpětné prověření vážných nehod v minulosti do -10 let tak, aby do 5 let byly řidičské průkazy odebrány nejméně 80% prokazatelně problémovým osobám.

5. Dále vypracují právní odbory ministerstev návrhy novel souvisejících zákonů tak, aby byly všechny související činnost v souladu se zákonem.

6. Od data +2 roky zajistit, aby při soudním projednávání dopravních nehod byl prošetřen povahový profil účastníků.

Tyto základní body je nutno rozpracovat.

Například bod 1. Příslušný odbor ministerstva vejde v kontakt s universitami a s ve spolupráci s nimi sestaví odborné komise, schopné definovat potřebná kritéria a způsoby realizace. Podobně to funguje, když se hledá míra přípustných vad svarů na nádobách pro vysoké tlaky a teploty. Tam úřad pro normy a měření sestaví odbornou komisi. V první řadě z profesorů vysokých škol, kteří přibírají renomované odborníky z praxe. Konsensus se hledá pomalu a složitě, ale plánované cíle se postupně naplňují.

K bodu 2. Nedávno proběhla v tisku informace, že před soudem stanul viník těžké dopravní nehody, při které zahynuli tři osoby. Viník neměl řidičský průkaz dlouho, ale již během roku před tragickou příhodou způsobil šest nehod. Toto je přímo školní případ a současně doklad, že nemáme legální postupy jak s tím něco udělat.


Další články tohoto autora:
František Ungr

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku