Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Čtvrtek 17.3.2005
Svátek má Vlastimil




  Výběr z vydání
 >PRÁVO: V této zemi není spravedlnost
 >ROK 2005: Čerstvé nahlédnutí na dvě místa v Asii - 5
 >GLOSA: Přírodní život
 >EVROPA: Liberalismus aneb Útok na Ústavu EU zleva
 >SPOLEČNOST: Není soudce jako soudce
 >EKOLOGIE: Klimatická církev
 >Z MÉHO PODKROVÍ: Senzace! Diskriminace zrušena! Čtěte a uvěřte!
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Je jaro
 >EVROPA: Otevřený dopis panu prezidentovi
 >PRÁVO: Ta naše justice česká
 >POVÍDKA: Kalašnikov aneb Když váš otec sestrojí geniální samopal
 >HUMOR: Oznámení o zrušení nezávislosti
 >DOKUMENT: Prohlášení občanského sdružení Šumava 21
 >EKONOMIKA: Obrat se blíží
 >PENÍZE.CZ: Efektivní úrok hypotečních úvěrů

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Ekologie  
 
17.3. EKOLOGIE: Klimatická církev
Ivan Brezina

Nedávné zveřejnění další "zaručené" zprávy o katastrofických následcích globálního oteplování přinesla dvě pozoruhodné reakce. "Pochybnosti o změnách klimatu jsou jen mrháním času," napsal v komentáři pro MF Dnes ředitel Centra pro otázky životního prostředí UK Bedřich Moldan. V jiném článku pro MFD prohlásil: "Že se člověk na těchto změnách podepisuje je nepochybné, diskuse o tom by už měly konečně přestat." Vojtěch Kotecký z Hnutí Duha si v Hospodářských novinách postěžoval, že Kjótský protokol, který má omezit emise skleníkových plyn, získal "vinou nekončících diskusí" pověst fiaska.

Takže je vymalováno: už žádné další debaty, žádné další pochybnosti, žádný další výzkumy. O oteplování víme vše, případ je uzavřen. Právě tento způsob argumentace ale dokazuje, že se klimatické změny vymkly z vědeckého diskursu a staly se vírou. Filosof Karl Raimund Popper přišel v roce 1934 s myšlenkou, že základním znakem vědeckého poznatku je apriorní možnost jeho falzifikace (zpochybnění). Věda o svých závěrech neustále diskutuje a snaží se je vyvrátit. Právě to ji podle Poppera pohání vpřed a brání jí setrvávat v předsudcích a omylech. Víra je naopak neochvějnou důvěrou v něco, co už z principu zpochybňovat nelze. Věřící, který by se pokusil zpochybnit články své víry, by přestal být věřícím.

Náladu konce prvního křesťanského milénia ovlivnilo chiliastické očekávání konce světa. V jeho dnešní sekularizované verzi nahradily jezdce z Apokalypsy skleníkové plyny. Archetypální katastrofická forma zůstala stejná, jen obsah se zmodernizoval. Zastánci klimatických změn vytvořili parareligiózní strukturu, to, čemu teolog Paul Tillich říkal "moderní spasitelské hnutí" a co Paul Johnson v knize Nepřátelé společnosti nazval "ekologickou eschatologií".

Vždycky, když někdo ukončuje debatu výrokem "o tak nepochybné věci nebudeme diskutovat", bychom měli zpozornět. Ve skutečnosti je to totiž přesně obráceně, než se nám proroci klimatické církve pokoušejí namluvit: spor o globální oteplování ve světě neustále sílí. Přibývají studie, které zpochybňují předpoklady, na kterých tato teorie stojí. Na podzim 2003 byla například vyvrácen slavný "model hokejky" Thomase Manna z roku 1998. Mezivládní panel OSN pro klimatickou změnu (IPCC) z tohoto modelu vyvozoval, že oteplení ve 20. století se vymyká přirozeným fluktuacím, ke kterým docházelo už dávno před průmyslovou revolucí.

Nejlepším důkazem, že klimatická církev stojí na hliněných nohou, jsou ale pokusy jejích apoštolů ukončit diskusi. Než přitom uvedeme v život astronomicky nákladná opatření typu Kjótského protokolu, měli bychom mít v ruce hodnověrné vědecké důkazy. Především je ale třeba široká společenská debata, která v Česku bohužel zatím ani pořádně nezačala.

(Psáno pro Neviditelného psa a Týden)




Další články tohoto autora:
Ivan Brezina

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku