Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 5.4.2005
Svátek má Miroslava




  Výběr z vydání
 >POLITIKA: Relikt komunismu
 >USA: Iniciativa šlápnout na lačné advokáty
 >POLITIKA: Neztrácejme ze zřetele počátek Grossovy aféry
 >ROZHOVOR: Benjamin Kuras - Sebemrskačský Západ je ohrožen totalitním islámem
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Jak jsem padl do pasti v garáži
 >EVROPA: Euroskeptická polemika s Janem Zahradilem
 >EKONOMIKA: Stát by Telecom měl nyní prodat!
 >INTERNET: Netiketa
 >PSÍ PŘÍHODY: Bartovi roste za plotem chytrý soupeř
 >ARCHITEKTURA: Pražské mosty přes Vltavu III
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Košilí konec
 >Z MÉHO PODKROVÍ: Ostrá stížnost do redakce Reflexu
 >ÚVAHA: Analogie pouze náhodná?
 >DOKUMENT: Prohlášení studentů a učitelů vysokých škol
 >PENÍZE.CZ: Rovná daň: strhne východní Evropa Západ?

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Architektura  
 
5.4. ARCHITEKTURA: Pražské mosty přes Vltavu III
Zdeněk Lukeš

Jiráskův most

Navazuji na díl I a díl II.

Nové mosty se stavěly také za první republiky. Materiálem byl praktický železobeton. V roce 1928 byly dokončeny hned dva. Trójský most (později Barikádníků) z Holešovic do Tróje/Libně projektoval známý autor kubistických domů pod Vyšehradem Josef Chochol, dnes tu však najdeme jinou konstrukci (viz dále). Další most ve stylu konstruktivismu navrhl opět Pavel Janák a ing. Mencl. Šlo o most Baxův (později též Stalingradský a Libeňský) mezi Holešovicemi a Libní, tehdy nejdelší v Praze (a dnes zřejmě nejzchátralejší).

Z roku 1931 je most Jiráskův, který ve funkcionalistickém stylu navrhl další známý bývalý kubista Vlastislav Hofman (o jeho nedávné výstavě jsem psal zde) spolu s ing. Františkem Menclem. Spojuje Nové Město a Smíchov. Téměř stejný je i další jeho most - Štefánikův (též Švermův) z Holešovic na Nové/Staré Město, který nahradil, jak už víme, starší řetězový most Františka Josefa (spolupráce ing. O. Širc). Ze stejné doby jsou i dva hezké Hofmanovy můstky na pražské ostrovy - Slovanský a Dětský, rovněž funkcionalistické.

Zbývají mosty novodobé, vesměs železobetonové (s jednou výjimkou). V polovině 50. let se dokončuje tzv. most Inteligence (název neoficiální, ale tak zažitý, že bych se přimlouval za jeho legalizaci:- ) mezi Bráníkem a Chuchlí. Úřednická čeládka, nahnaná na stavbu, pracovala prý špatně a tak může přes dvoukolejný most jet vždy jen jeden vlak a ještě pomalu. Most je jinak docela hezký a jako autoři jsou uváděni pánové Krušina a Valoušek.

V 70. a 80. letech se staví také nový železniční most z Holešovic do Libně (ing. Vilém Možíš), přestavuje se už zmiňovaný most Barikádníků - autor ing. Jiří Trnka. Hned vedle jsou pak zbývající dva mosty - provizorní tramvajový (příhradová ocelová konstrukce) a elegantní lávka pro pěší z Trojského ostrova do Tróje od ing. Stráského. To je unikátní konstrukce, kterou využil i u svých četných mostních staveb v USA.

A zbývá poslední most přes Vltavu - Barrandovský. Spojil Bráník a Hlubočepy, ale k předpolím se zachoval nejdrsněji. Jízdu přes řeku si navíc moc nevychutnáte. Autorem architektonického řešení mostu je Karel Filsak (autor hotelu Inter-Continental), výtvarná spolupráce Josef Klimeš. Tomu stylu se říká brutalismus a je to docela výstižné pojmenování. Navzdory nepsanému kánonu nejnovější mosty nevedou k ose řeky kolmo a chybějí jim tradiční oblouky. Jsou to takové dálnice přes řeku.

Zdá se, že brzy přibude do rodiny vltavských mostů další - pod Vyšehradem. Doufejme, že architektonicky naváže na dobré tradice. A pak ještě další - součást okruhu kolem Prahy mezi Čimicemi a Suchdolem.

The end

Foto: Jiří Wagner

Zdeněk Lukeš
Archiv rubriky Architektura až do r. 1998

Štefánikův most Štefánikův most, ministerstvo průmyslu a obchodu Štefánikův most, ústí Letenského tunelu



Další články tohoto autora:
Zdeněk Lukeš

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku