Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Středa 27.4.2005
Svátek má Jaroslav




  Výběr z vydání
 >POLITIKA: Špičky a elity
 >KANADA: Kanadská korupční kalamita
 >DOKUMENT: Odpověď Lubomíra Zaorálka Václavu Klausovi
 >POLITIKA: Nechoď, Jardo, s pány na led
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Umřel Josef Nesvadba
 >GLOSA: Okopávači kotníků
 >DIVADLO: Kafkův zápas Na zábradlí
 >GLOSA: Jak to je s tím uklízením?
 >PSÍ PŘÍHODY: Dáma má přednost. Zbláznili jste se?
 >INTERNET: Telecom neoprávněně zamítá reklamace
 >MEJLEM: Kouření v brněnském podchodu povoleno?
 >NÁZOR: Václav Klaus - Winston Churchill dneška
 >HISTORIE: V těžkých dobách (19/20)
 >MEJLEM: Vzpomínka na Mikromu
 >PENÍZE.CZ: Jak funguje investiční životní pojištění I.

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Internet  
 
27.4. INTERNET: Telecom neoprávněně zamítá reklamace
Radek Mokrý

Přestože se Český Telecom veřejně zavázal k omezení maximální délky spojení na linky 976 s vyšší tarifikací maximálně na 20 minut, reklamace pro nedodržení limitu zamítá. To vše při zatím nejvyšším zaznamenaném tarifu 99 Kč za minutu. Příslušná linka podle vyhledávací databáze ČTÚ patří Českému Telecomu.

Na Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) se obrátil poškozený s případem nevědomého přesměrování internetu, který se odlišoval od mnohých jiných přesměrování. Volání byla uskutečněna na linku s historicky nejvyšším tarifem - celých 99 Kč za minutu, přičemž dosud bylo zaznamenáno maximálně 70 korun za minutu. Číslovací plán Českého telekomunikačního úřadu minutovou cenu 99 korun povoluje, ale na základě praktických zkušeností se SOS podle mluvčí Ivany Pickové domnívá, že bude zneužíván k ještě rychlejšímu podvádění spotřebitelů.

Linka patří Telecomu

Linka, na kterou byl poškozený přesměrován, je podle vyhledávací databáze Českého telekomunikačního úřadu přidělena Českému Telecomu. Český Telecom u linek 976 ve své síti deklaroval limit pro maximální délku spojení v délce 20 minut. Přesto, když uživatel výši a délku vyúčtování reklamoval, reklamace byla Českým Telecomem zamítnuta.Vzhledem k tomu, že se k omezení maximální účtované ceny na 20 minut Český Telecom opakovaně zavázal ve svých prohlášeních, lze je považovat za právně vymahatelná a zamítnutí reklamace za neoprávněné.

Klára Přikrylová věnující se právním otázkám v SOS k tomu dodává: "Z podkladů, které získáváme, se bohužel zdá, že Český Telecom reklamace v těchto případech zamítá paušálně."

Poškození přesměrováním na linky 976 xx 11 00 - 976 xx 11 59 (xx vyjadřuje výši tarifu), by si měli zkontrolovali délku spojení. Přesáhne-li 20 minut, mohou po Českém Telecomu požadovat vrácení neoprávněně účtované částky.

Proti zamítnutí reklamace je možné podat námitky k Českému telekomunikačnímu úřadu.

Opět mrtvý brouk

SOS mimochodem stále požaduje omluvu a odškodnění pro oběti přesměrování tzv. dialery, protože Telecom poprvé adresně varoval své klienty až v únoru letošního roku. Jeho více než pětiletou nečinností a nedostatečnou prevencí vznikly mnohamilionové škody.

Používání internetu se stává masovou záležitostí. Nelze proto požadovat, aby se každý uživatel vyznal v nastavování modemů a síťového připojení.

Ačkoliv Český Telecom veřejně sděloval, že bude iniciovat jednání s SOS, na jeho dopis sdružení ze dne 7. března 2005 ještě ani neodpověděl.

Odpojte nepoužívaný modem

Operátoři v reklamách na ADSL a jiné druhy vysokorychlostního připojení někdy uvádí jako jejich výhodu i nemožnost přesměrování na linky s vysokou cenou. Ve skutečnosti je však spotřebitel chráněný teprve až telefonní modem vypojí ze zásuvky.

V opačném případě může podvodný dialer vytvořit druhé připojení k internetu prostřednictvím jinak nepoužívaného modemu za astronomickou cenu. Takové přesměrování je možné poznat podle nižší rychlosti připojení. Při čtení a psaní e-mailů ho rozeznat takřka nelze.

SOS bohužel zaznamenalo podněty od poškozených, kteří se domnívali, že využíváním vysokorychlostního připojení jsou chráněni. Doporučuje proto lidem, kteří změnili druh internetového připojení, aby svůj starý modem vypojili ze zásuvky nebo odstranili z počítače. Majitelé počítačů s modemem integrovaným přímo do základní desky tuto možnost nemají.

SOS již dříve (viz tisková zpráva "Přesměrováním na linky se zvýšenou tarifikací jsou ohroženi i uživatelé mobilních sítí) varovalo spotřebitele, že přesměrování na linky s vysokou cenou hrozí i uživatelům mobilních telefonů využívajících GPRS připojení k internetu. Na mobilních telefonech lze doporučit jako ochranu zablokovat volání na linky se zvýšenou tarifikací a do zahraničí.

Podle materiálů SOS


Další články tohoto autora:
Radek Mokrý

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku