Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Středa 11.5.2005
Svátek má Svatava




  Výběr z vydání
 >EVROPA: Kdy "totéž" není totéž
 >POLITIKA: Parlamentní strany si hrají s ohněm!
 >EVROPA: Britští Zelení v letošních parlamentních volbách
 >DROGY: Mýty o kriminalizaci drog
 >CHTIP: Pokus o zápis do Guinessovy knihy rekordů
 >PENÍZE: Uzákoněné bezpráví
 >EKONOMIKA: Paroubkovy transakce se podobají skandálu v Londýně
 >GLOSA: Zbabělci?
 >POČÍTAČE: Tygře, tygře, žhavě žhneš...
 >ŠKOLSTVÍ: Nebožky "vošky" II
 >DOPRAVA: Na silnicích...
 >HISTORIE: Proč jsme zemí hrdinů deset minut po dvanácté?
 >PENÍZE.CZ: Chceme svým rodičům přispívat na důchod přímo?
 >SVĚT: Pár poznámek o terorismu
 >EVROPA: Klaus debatovat nechce

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
11.5. DOPRAVA: Na silnicích...
Jan Hora

Čas od času se v tisku či televizi objeví zpráva, že policisté, míněno dopravní, vyrazí do ulic, snižovat nehodovost. Halasnost oznámení neustále klesá, jako by závisela na pořadovém číslu příslušné akce a počtu politických bodů, které příslušný ministr vnitra potřebuje získat. Nemyslím, že by pozvolné utichání bylo na škodu, naopak – domnívám se, že za ideál by bylo možno považovat situaci, v níž by nehodovost byla zanedbatelná a o práci dopravní policie by občané nevěděli.

(Tak je to ovšem s veškerou prací – nejen – politiků: čím více řečí, tím horší fungování. A nebo jak říkal studijní proděkan na MFF UK, když jsem na tuto školu před lety nastupoval: nejlepší student je ten, kterého neznám.)

Bydlím v obci, která je asi pět kilometrů vzdálená od hranic Prahy. Ze zásady nejezdím do zaměstnání automobilem – hromadná doprava mne zaveze kam potřebuji a často i rychleji, připraví mne o spoustu starostí, díky ní si mohu ledacos přečíst a vyjde levněji. Avšak automobilům se nevyhnu. Každé ráno, když čekám na vlak, stojím asi pět až deset minut u železničního přejezdu, se světly, se závorami. Během této krátké doby zpravidla přejede vlak od Prahy a přijede (samozřejmě) vlak do Prahy. Tedy světla se dvakrát sepnou a závory jdou dvakrát dolů.

Kdyby si k přejezdu stoupl policista, mohl by – během oněch maximálně desíti minut – dát nejméně šest pokut.

Vypozoroval jsem, že v průměru 2,8 automobilu přejede přes koleje až poté, co začne houkat výstražná houkačka. A při zvedání závor se každý týden najde aspoň jedno vozidlo, které při stažených závorách najede do protisměru, těsně před trať, a ve chvíli, kdy vlak odjíždí (a závory jsou ještě dole), prokličkuje na druhou stranu.

Myslím, že nehody na kolejích, srážky vlaku a automobilu, motocyklu, autobusu, chodce, jsou prakticky vždy zbytečné. Drahé, smrtelné. (V našem „městě“ například každoročně zahyne při přebíhání kolejí aspoň jeden člověk.) Policie, zdá se, na tyto přestupky příliš nereflektuje.

Dnes jsem však byl nucen do zaměstnání automobilem jet. Díky tomu, že se snažím být v kanceláři nejpozději v půl sedmé, jelo se mi velmi dobře, přeci jen řidičů nebylo tolik. Rozhodně však nelze provoz hodnotit jako minimální, automobilů jezdilo na můj vkus až příliš.

Když jsem projížděl naším městečkem, jel jsem standardní padesátkou. Předjelo mě šest vozů, poté jsem si všiml značky, která ukončuje zónu s rychlostí omezenou čtyřiceti kilometry za hodinu. Za městem jsem rychlost zvýšil na skutečně povolenou osmdesátku. I tam mě předjelo několik automobilů, nepočítal jsem je. Předjely mne navzdory plné čáře vprostřed silnice.

Možná při vyšších rychlostech risiko vyšší není. Proč tam potom ale ta omezení jsou? Tak či onak, nejen za vlakový přejezd si policie výtku zaslouží.

V Praze na mne troubil majitel kteréhosi silného vozu. Na semaforu byla sice ještě červená, ale chodci po přechodu nešli. V křižovatce mě divže nenaboural, jak pospíchal při předjíždění.

Možná se měl semafor spustit později, až v sedm. A nebo také ne, nevím. Rozhodně však ohrožovat řidiče, který se jím řídí, správné není. Kolik mínusů by měla policie dostat zde – jeden nebo dva? A při parkování jsem se málem popral, když mi v jednosměrce začal nadávat kdosi, že kvůli mně nemůže vyjet a přece nebude objíždět několik bloků domů.

To ponechám bez komentáře.

Na silnicích je nebezpečno. Na silnicích je velmi nebezpečno. A policie, přes všechny deklarace a monstrakce, spí.

6. května 2005


Další články tohoto autora:
Jan Hora

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku