Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 24.5.2005
Svátek má Jana




  Výběr z vydání
 >SVĚT: Stalinova posmrtná potupa
 >ČESKÁ POLITIKA: Chlapi sobě
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Příliš mnoho odbojů
 >EVROPA: Co přináší evropská ústava a prohlubování integrace EU
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Naposledy o Hvězdných válkách
 >MÉDIA: Bij Berdára do hlavy!*
 >LETECTVÍ: Můj epochální objev
 >Z MÉHO PODKROVÍ: Některý plagiát uslyší i hluchý
 >PSÍ PŘÍHODY: Bouřka padesát kilometrů vzdálená
 >USA: Lidé v pyžamu
 >CHTIP: Jó, to byly časy
 >TISKOVÁ ZPRÁVA: Kosatce v Národním zemědělském muzeu
 >TISKOVÁ ZPRÁVA: Co všechno se vejde do života Václava Klause
 >PENÍZE.CZ: Bytů je dost a trh funguje
 >EVROPA: Výhody sdílené svrchovanosti podle Václava Havla

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
24.5. LETECTVÍ: Můj epochální objev
Jiří Wagner

Když jsem nedávno doprovázel své přátele z Kanady po Národním technickém muzeu, zastavili jsme se na chíli v přízemí u starších automobilů. Zatímco oni se - jako pamětníci - kochali třeba vozem Tatra 87, se kterým naši cestovatelé Hanzelka a Zikmund projeli Afriku a Jižní Ameriku, já jsem si prohlížel vrtule pověšené na stěně poblíž. Nevěnoval jsem jim příliš velkou pozornost, ostatně technické muzeum navštěvuji od dětství a nemine snad rok, abych se do něj aspoň jednou nepodíval, protože miluji ten dech starých časů a postupného zlepšování techniky, stejně jako se obdivuji všem, kteří věnovali svůj talent a um na vytváření oněch neskonale krásných hraček, jež se postupem doby pro nás staly často nejobyčejnějšími prostředky denního použití.

Jak jsem tak líně procházel podél zdi s exponáty, zrak mi padl na "zahnutý kus dřeva" označený číslem 1. Něco mi to připomínalo (bodejť by taky ne, před dvěma lety jsem k 100. výročí prvního vzletu letadla těžšího vzduchu vytvořil webové stránky), a proto jsem došel na druhý konec výstavky ke skleněné vitríně, kde byly popisky k jednotlivým vrtulím. Nemýlil jsem se - vrtule skutečně byla z aeroplánu bratří Wrightů! Na cedulce stálo:
Dřevěná dvoulistá vrtule použitá na letadle Wright z roku 1908
K popisu byl sice připojen i černobílý obrázek letadla bratří Wrightů, pochybnosti ale zůstávaly:
Je to opravdu vrtule z Wrightovic Flyeru? Vždyť to by byl světový unikát, kdyby Praha vlastnila jednu z vrtulí, které vynesly do vzduchu Orvilla a Wilbura!

Při svém rozčilení jsem vůbec nezaregistroval to datum - 1908, vrtule tedy měla být o pět let starší než ty, které se točily na Flyeru. Ale stejně zůstávala otázka, kde se tahle vrtule vzala v Praze.

Zašel jsem za pánem, který v muzeu hlídal, abych se jej na původ vrtule zeptal. Pán mi sice předvedl funkční modýlek zajímavého parního stroje, ale odpoěď na mou otázku neznal. Nechal jsem mu aspoň svou vizitku, slíbil, že se poptá na "vyšších místech" a tamodtud se mi prý mejlem dostane vysvětlení.

Pár dnů uplynulo, žádný mejl nepřicházel a já se obrátil na pomoc k webovým stránkám NTM. Můj dotaz byl přeposlán kompetentnímu člověku, jímž byl Tomáš Rezek, kurátor leteckých sbírek NTM. Ten mi potvrdil, že popisek nelže, vrtule umístěná v expozici NTM skutečně pochází z letounu Wright Flyer. K tomu dodal vysvětlení k výskytu letounu na území Česka: "Letouny tohoto typu byly vyráběny společností bratří Wrightů v malých sériích a v Čechách byly provozovány cca tři kusy." Protože ale historické záznamy o zmiňované vrtuli nejsou kompletní, přidal i vlastní domněnku o původu exempláře, jenž visí na stěně NTM: "Lze předpokládat, že pochází z letounu p. Polaneckého, člena Západočeského aviatického klubu v Plzni, který s letounem dne 9.8.1914 havaroval. Na přiložených obrázcích můžete porovnat tvary. Letoun byl těžce poškozen a druhá vrtule zničena."

Pan Rezek k mejlu připojil ještě postskriptum, že "ve sbírkách NTM se nachází i motor ze "sériového" Wrightu, licenčně vyráběný německou firmou N.A.G." a k mejlu přiloložil i tři fotografie, z nichž dvě dokumentují havárii p. Polaneckého a na třetí je zmíněný motor.

Záhada tedy byla - aspoň částečně - vyřešena a já jsem jenom rád, že NTM vrtuli z letounu Wright Fyler vlastní. Na světě mnoho kousků dochováno určitě není a i když pražský exponát není přímo z originálního letadla bratří Wrightů, je přinejmenším jeho důstojným zástupcem a zároveň důkazem, že české země v aviatice nijak nezaostávaly za světem.

***********
Více obrázků a v původní velikosti si můžete prohlédnout na stránce Wright Flyer v Praze
O událostech předcházejících historickému vzletu a o prvních letech bratří Wrightů je článek Před sto lety se bratři Wrightové vznesli do vzduchu
Soupeření bratří Wrightů s profesorem Samuelem Pierpointem Langleym o prvenství je popsáno v článku Bratři Wrightové byli první

Foto havárie (archiv NTM) Foto havárie (archiv NTM) Motor Wright



Další články tohoto autora:
Jiří Wagner

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku