Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 24.5.2005
Svátek má Jana




  Výběr z vydání
 >SVĚT: Stalinova posmrtná potupa
 >ČESKÁ POLITIKA: Chlapi sobě
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Příliš mnoho odbojů
 >EVROPA: Co přináší evropská ústava a prohlubování integrace EU
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Naposledy o Hvězdných válkách
 >MÉDIA: Bij Berdára do hlavy!*
 >LETECTVÍ: Můj epochální objev
 >Z MÉHO PODKROVÍ: Některý plagiát uslyší i hluchý
 >PSÍ PŘÍHODY: Bouřka padesát kilometrů vzdálená
 >USA: Lidé v pyžamu
 >CHTIP: Jó, to byly časy
 >TISKOVÁ ZPRÁVA: Kosatce v Národním zemědělském muzeu
 >TISKOVÁ ZPRÁVA: Co všechno se vejde do života Václava Klause
 >PENÍZE.CZ: Bytů je dost a trh funguje
 >EVROPA: Výhody sdílené svrchovanosti podle Václava Havla

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Svět  
 
24.5. USA: Lidé v pyžamu
Táňa Zajícová

Motto:
PAJAMAHADEEN (pyžamahadeen) je inspirováno slovem mujahideen. Tento neologismus odkazuje na blogera (autora blogu), který pochybuje o pravdivosti zpráv tradičních médií. Slovo vzniklo kolem aféry Dana Rathera (bývalé hlavy CBS news), který odvysílal zprávu s použitím padělaných dokumentů o službě G. Bushe v Národní gardě v sedmdesátých letech a které prezentoval jako fakta během presidentských voleb 2004. Tento termín byl vyhlášen Americkou dialektickou společností jako nejlepší nové slovo roku 2004.

8. září 2004 v osm hodin večer televizní stanice CBS odvysílala ve svém pravidelném pořadu 60 Minut reportáž o dokumentech, které odporovaly záznamům Ministersva obrany o čestném propuštění presidenta G. Bushe ze služby v Národní gardě. Dan Rather vyprodukoval čtyři memoranda Bushova nadřízeného Lt. Col. Killiana, která pochybovala o Bushove službě v Národní gardě. Podle stanice CBS byly tyto dokumenty prohlášeny experty za autentické. CBS uveřejnila tato memoranda na svoji webove stránce. Během několika hodin začala ´nová média´ svoji první úspěšnou aktivitu v oblasti kontroly amerických masových médií. Na fóru stránky konzervativní komunity Freerepublic se minutu před půlnoci (11:59 P.M.), tři hodiny po odvysílání 60 Minut, objevil komentář číslo 47:

To: Howlin

Memoranda, která CBS použila ve svém pořadu, jsou psaná v proporcionálně rozmístěných fontech, pravděpodobně Palatino nebo Times New Roman. V roce 1972 byly používány psací stroje s monospaced fonty. Proporcionálně rozmístěné fonty se nepoužívaly v kancelářích před zavedenmi laserových tiskáren a osobních počítačů. Ty byly rozšířeny až v polovině devadesátých let. Tvrdím, že tyto dokumenty jsou falešné a projeté několikanásobně kopírkou, aby vypadaly staré. Tohle by se mělo agresivně sledovat.

From: Buckhead

Čtvrtek 9.září 2004:

Tom Mortensen a Liz MacDougald (´lidé v pyžamu´) upozornili druhý den ráno Scotta Johnsona (advokáta v St. Paul) via e-mail na komentář, který napsal Buckhead na Freerepublic. Johnson uveřejnil komentář #47 v 8:51 ráno na svém blogu ´Power Line´, který píše s dvěma dalšími advokáty. Krátce nato odešel do práce. V práci zjistil, že dostal okolo padesáti zpráv od lidí jako např. John Risko, který byl bývalý písař v Navy a celá věc se dala do pohybu:

Powerlineblog:

Díky čtenářům, kteří četli post #47 a napsali nám. Několik z vás píše, že Executive line psacích strojů IBM měla proporcionálně rozmístěné fonty. Žádný čtenář ale nenašel fonty použité v memorandech CBS, které by odpovídaly této IBM executive line. Také se žádný čtenář nedomníval, že by tato značka byla používaná Národní gardou v roce 1972. Čtenář Monty Walls se zmínil o IMB Selectric Composer a čtenář Eric Courtney dodává:

Memorandum z 18 .srpna 1973 (dokument CBS) použilo specializovanou sazbu nepoužívanou na psacích strojích. Ta zahrnuje horní index ´th´ v ´187th ´ (číslo v textu memoranda) a používá důsledně pravou jednoduchou uvozovku místo obyčejné apostrofy používané na psacích strojích...

Update: Čtenář John Risko doplňuje:

V roce 1971 jsem byl během studií písařem pro US Navy v Naval Underwater Systems Center. Vzhledem k memoradum, která předložila CBS, všiml jsem si následujících nesrovnalosti:

1) Variabilní (Varitype) litery byly používány jen pro speciální věci jako oficiální pamflety. Tyto dokumenty jsou padělané a ještě k tomu mizerně. Mohli si alespoň dát práci a najít starý pre-selectric IBM (používaný okolo roku 1962). V sedmdesátých letech jsme používali IBM model C, který byl předchůdcem selectrica. Varitype jsem používal v roce 1971. Hrál jsem si s ním ve volném čase, nebylo ho jednoduché používat a bylo velice těžké na něm opravovat chyby. Tuhle mašinu musel používat expert a nikdy by nebyla použita na psaní memoranda. Lt. Colonel by stejně nebyl schopen rozpoznat Varitype a už vůbec ne ho použít.

2) Papír, který US NAVY používala, nebyl 8 1/2 x 11 ale 8 x 10 1/2 a věřím, že tenhle rozměr používaly všechny složky armády (tohle by ale někdo musel ověřit). Rozměr papírů by se měl objevit na xeroxové kopii.

3) Pobavilo mě, jak vypadá memorandum z 1. srpna 1972: Například tohle: ´147 th Ftr.Intrcp Gp´. Neříkám že by to takhle nemohlo být napsané v nezfalšovaných dokumentech, ale já vím, že vojáci rádi dávají slova dohromady. Číslo ´147 th´ vypadá podezřele. Mělo by to vypadat takhle ´147th´. Problém je, že Microsoft Word používá velice drobné ´th´, jestliže je spojené s číslem jako 147. A konečně....

4) Ještě větší důkaz, že memoranda, která CBS předložila, jsou falzifikáty: Ten, kdo vytvořil tyhle padělky, byl blázen. Memorandum z 18. srpna 1973 dokonce má to drobné ´th´ používané Microsoft Wordem v čísle ´187th´. Tohle jednoduše nemohlo být napsáno v roce 1973. Neexistuje žádný psací stroj, který se používal v 70. letech, který by tisknul takhle malé ´th´. Padělatel těchto dokumentu neuvěřitelně ujel a tato memoranda jsou sprosté padělky.

Update: Čtenář Jón-Erik Prichard přidal další poznámku k memorandu z 18. srpna 1973:

Další aspekt sazby ukazuje a možná je důkazem padělků. Písmo v tomto dokumemtu se jmenuje KERNED, ten řádkuje takovým způsobem, aby dokument byl dobře zřetelný. Word processory dělají tohle automaticky Žádný psací stroj tohle neudělá!

Update: V memorandu z 18.srpna 1973 "objevené" pořadem CBS 60 minut Killian údajně píše: "Staudt zjevně tlačil Hodgese kvůli Bushovi. Mám s tímhle vměšováním problémy." Ale pozor! Čtenář Amar Sarwal nás upozornil, že generál Staudt odešel do výslužby v roce 1972.

Update: atd.atd.atd.

V Kalifornii se Charles Johnson (povoláním webdesignér), který píše blog ´Little green Footballs´, rozhodl provést test. Otevřel svůj Microsoft Word a bez toho, aby cokoli změnil (default settings - tabs, margins, font), napsal neuvěřitelně podobnou kopii memoranda CBS. K nalezení zde. Srovnání uveřejnil na svém blogu v 1:24 odpoledne. Ve čtvrtek okolo oběda americká blogosfera praskala ve švech zprávou, že stanice CBS předložila Američanům padělky. Story se objevila ode zdi ke zdi na národním pódiu ve 2:50 odpoledne, kdy ji uveřejnil DRUDGE REPORT. Server, který používá blog Power Line, krachnul, když se statisíce čtenářů DRUDGE snažilo získat informace o skandálu CBS a jejího pořadu 60 minut.

September 9, 2004 5:00 odpoledne.

Mluvčí CBS Kelli Edwards zpočátku tvrdila, že všechny dokumenty z pořadu 60 minut byly ověřeny nezávislými experty a že CBS věří, že jsou autentické. Později rozeslala e-mail, ve které svůj výrok korigovala:

"CBS ověřilo autenticitu těchto dokumentů tím, že hovořilo s lidmi, kteří tyto dokumenty viděli v době, kdy byly napsané.Tito lidé měli blízko ke col. Killianovy a potvrzují, že dokumenty odráží jeho názory v době, kdy byly napsány."

Takže, co CBS prohlásila není, že tyto dokumenty jsou autentické, ale že názory, které vyjadřují, jsou autentické. To vše založeno na ´jedna paní povídala´ od lidí, kteří jsou anonymní a tvrdí, že byli Killianovi blízko a pamatuji si jeho názory před třiceti dvěma lety. Zda se, že to dnes definuje ověřovací proces pro mainstream média (MSM).

V 7:20 večer Stephen F. Hayes uveřejnil ve weeklystandard.com článek citující rozhovory s několika forenznímy experty. Ani jeden nevěřil tomu, že by dokumenty byly autentické. Vzápětí se do záležitosti vložila televizní stanice ABC a uveřejnila na svoji website story nazývající memoranda CBS ´možné padělky´. Story stanice CBS, která měla ovlivnit voliče v presidentských volbách 2004, byla během 24 hodin kompletně rozebrána na prvočinitele.

V pátek ráno byl Dan Rather (newsman CBS a 60 minut) na cestě do práce přepaden štábem zpráv CNN. Potvrdil jim, že ´memoranda story´ jsou pravda, celá pravda. "Internet je plný klepů," řekl Rather. Při večerních zprávách Rather ´memo story´ znovu obhajoval. Krátce poté se objevil v pořadu televizní stanice FOX ´O'Reilly Factor´ Jonathan Klein z vedení CBS. Rezolutně odmítl aktivní reportérskou práci blogu a řekl: "Na jedné straně máme profesionální reportážní byrokracii s mnohonásobnými vrstvami kontroly a rovnováhy a na druhé chlapíka, který sedí v pyžamu ve svém obýváku a píše." Blogosfera absorbovala Kleinovu citací a krátce na to vyplivla termín ´Pyzamahadeen´.

MSM dnes již nemají díky Internetu monopoly. Jejich nadřazenost podporovaná armádou editorů znovu zkolabovala v čerstvém případě magazínu Newsweek, který uveřejnil nepotvrzenou zprávu o splachování Koránu do záchoda na Guantanamo Bay. Reportér Newsweeku Isikoff spoléhal na telefonní rozhovor s anonymním státním úředníkem, který parafrázoval nadcházející zprávu o vyšetřování na Guantanamu. Napsal článek pro svůj sloupek ´Periskop´ a dal ho přečíst dalšímu anonymnímu státnímu úředníkovi. Toto přečtení Isikoff použil jako druhé potvrzení zkoumaných dat. Sám Isikoff neviděl zprávu, která měla tato fakta obsahovat, ani mu ji nikdo přes telefonní spojení nečetl. Bouře, kterou tato zpráva vyvolala v islámském světě, stála 16 životů a stovku raněných. Tolik k profesionální novinářské byrokracii. Blogy jsou dnes tržištěm idejí. Mnoho z nich je pochopitelně nepravdivých, ale blogosféra je rychle schopna nesmysly a nepravdy odhalit. Mnohokrát během několika vteřin. Charles Johnson, autor blogu 'Little Green Footballs', to vyjádřil takto: "Je to druh otevřeného zpravodajství a shromažďování informací. Network, který přitahuje expertizu z celého světa."

Dan Rather, jehož pracovní kontrakt měl vypršet na konci roku 2006, opustil židli večerních zpráv stanice CBS 9. března 2005.

Autor a scenárista Roger L. Simon, Charles Johnson (Little Green Footballs), Glenn Reynolds (Instapundit.com) a další vytvořili před pár týdny company Pyžama média. ´Pyžama média´ jsou otevřeny blogům z celého světa. K 18. květnu se zaregistrovalo 350 blogů. Work in progress.


Další články tohoto autora:
Táňa Zajícová

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku