Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Středa 1.6.2005
Svátek má Laura




  Výběr z vydání
 >EVROPA: Zvoní, zvoní zrady zvon
 >MÉDIA: ČT - normalizační bulvár
 >MROŽOVINY: Na vině je zbabělost
 >POLITIKA: Je Škromach populární?
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Krupobití, jaké nemá pamětníka
 >EVROPA: Paříž, den po referendu
 >PRÁVO: Katarská pec
 >MÉDIA: Lidem je to jedno
 >GLOSA: Ó, ta hrůza!
 >PSÍ PŘÍHODY: Čeho je třeba se bát
 >LITERATURA: Pozdní pře Alexandra Solženicyna
 >POČÍTAČE: iMovie Hodně Dobré
 >VÝSTAVA: Hrozné je humorné, humorné je hrozné
 >TISKOVÁ ZPRÁVA: Odbojáři dostanou vyznamenání v Kanadě
 >PENÍZE.CZ: Prvorepublikové nájmy - regulované, ale jinak

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Internet  
 
1.6. POČÍTAČE: iMovie Hodně Dobré
Ondřej Čada

Já vím, vtípek s překladem "HD" (High Definition video) z názvu aplikace jako "Hodně Dobrý" už jsem si dovolil kdysi u Final Cutu HD, takže se vystavuji oprávněné kritice ohledně opakovaného vtipu, jenž není vtipným; nemohu si ale pomoci: nové iMovie z balíku iLife '05 si tento přídomek více než zaslouží – byť ani ono není docela bez chyby. Pojďme se na něj podívat blíže!

Co je nového?

Jak jsme psali už minule, střihový program iMovie je zástupcem třídy jednoduchých amatérských střihových systémů, jež bez jakýchkoli nároků na technickou zdatnost uživatele umožní tvorbu poměrně velmi kvalitních filmů. Samozřejmě, že iMovie ani zdaleka nenabízí bohatství služeb a možností profesionálních střihových systémů, jako je třeba Avid nebo Final Cut; zato ovšem nemá ani jejich složitost a náročnost na uživatele.

Už ve versi 3, jíž jsme se zabývali před poměrně dlouhým časem, dosáhla aplikace iMovie takřka dokonalosti, a verse 4 to potvrdila tím, že přinesla už jen poměrně malé a nezásadní změny: základní princip práce zůstává stále stejný. Aplikace automaticky rozezná formát záznamu z videokamery, a přenese jej do počítače tak, aby měl uživatel co nejsnazší práci s následným střihem. Stejně jednoduché a pohodlné je i doplňování efektů... ale na to se podrobněji podíváme až za chvilku...

Nejdříve si ale řekněme, co tedy – je-li aplikace iMovie koncepčně těžko vylepšitelná už dva roky – mohla firma Apple tak zásadně vylepšit, aby si zasloužila hodnocení "jedná se o seznam poměrně impresivní, rozhodně filmové aplikace iLife udělaly od loňska daleko větší skok, než tomu bylo loni" z úvodního článku? Inu, to je jednoduché: aplikace iMovie překročila svůj stín jednoúčelového střihového programu, určeného výhradně pro jediný formát DV, a podporuje – konečně! – více různých formátů:

  • pro většinu amatérských uživatelů přinejmenším v našich zemích bude nejvýznamnějším rozšířením možnost střihat ve starém dobrém formátu DV, ale interpretovaném jako anamorfní širokoúhlý záznam s poměrem stran 16:9. Naprostá většina amatérských videokamer tento formát podporuje; některé z nejmodernějších dokonce (díky snímači CCD s vysokým rozlišením) i bez významnější ztráty kvality. Samozřejmě, že v principu bylo možné anamorfní záznam DV v aplikaci iMovie střihat "odjakživa"; znamenalo to ale problém s efekty a doplňky, jež byly počítány ve "špatném" poměru stran, a také nebyl k dispozici správný anamorfní náhled. Nová verse iMovie všechny tyto problémy pohodlně řeší;
  • aplikace iMovie z balíku iLife '05 se však neomezuje na drobnost, jíž je anamorfní interpretace standardního záznamu DV; namísto toho podporuje plnohodnotný záznam HD (High Definition) z kamer podporujících nový standard HDV. Podporovány samozřejmě jsou oba standardní formáty odpovídající specifikaci HDV, tedy 720p (1280x720 obrazových bodů neprokládaně – 'p' znamená "progressive") i 1080i (1440x1080 obrazových bodů prokládaně – "interlaced");
  • tím však iMovie stále nekončí – když už se Apple do něčeho pustí, dělá to pořádně. Nové iMovie proto kromě starého dobrého DV, anamorfního DV a HDV podporuje také video podle standardu MPEG4;
  • a poslední z novinek je přímá podpora kamery Apple iSight: jde o kameru daleko méně kvalitní, než jsou kamery DV (o kamerách HDV samozřejmě ani nemluvě), ale na druhou stranu zase mnohem lepší, než běžné webcamy: máme-li tedy na cílový film nízké nároky, iSight nám může stačit – a iMovie s ním nyní dokáže spolupracovat bez jakýchkoli omezení, a přímo střihat jeho záznam.

Už samo doplnění podpory řady nových formátů by stačilo k tomu, aby se nová verse aplikace iMovie dala považovat za výrazné vylepšení oproti minulému stavu; firma Apple ale při tom nezůstala, a přinesla další velkou novinku pro ty nejlínější: k dispozici je nyní plně automatický střih – samozřejmě, že si ukážeme blíž, jak to vypadá.

Kromě toho iMovie přináší několik méně významných novinek, mezi něž patří kupříkladu bohatší paleta efektů; v konkurenci nových formátů či automatického střihu však takřka ani nestojí za zmínku

Nové formáty

Konkrétních služeb, spjatých s podporou nových formátů (anamorfního DV, HDV, MPEG4 a iSight), je v iMovie překvapivě málo; to je ale samozřejmý důsledek toho, že iMovie se snaží uživateli co nejvíc usnadnit život. Připojíme-li k počítači kameru, iMovie z ní automaticky nasnímá data ve správném formátu – bude-li to některá z nejmodernějších kamer HDV, iMovie to korektně pozná; stejně dobře také rozezná jde-li o standardní nebo anamorfní (širokoúhlý) záznam DV. Jen při tvorbě prázdného projektu si můžeme vybrat, jaký formát pro něj chceme využít (obr. dole)

Podobně je třeba použít specifické techniky pro import videozáznamu ve formátu MPEG4 z kamer, jež se připojují k počítači prostřednictvím kabelu USB: rozhraní USB totiž nenabízí ani zdaleka tak bohaté služby jako FireWire; proto není možné tyto kamery přímo řídit z aplikace iMovie. Namísto toho se taková kamera objeví ve Finderu jako disk, a videoklip z něj přetáhneme myší přímo do okna iMovie.

Kamera Apple iSight – stejně jako jakákoli jiná kamera, s níž dokáže spolupracovat standardní aplikace iChat AV – ovšem dokáže posílat videozáznam přímo aplikaci iMovie.

Automatický střih

Ovšemže, chceme-li, aby výsledek za něco stál, měli bychom se střihu věnovat – pečlivě vybírat vhodné záběry, vhodně je uspořádat, doplnit podle potřeby statickými snímky a vhodnými efekty, ozdobit titulky...

Je ovšem pravda, že někdy na to prostě a jednoduše není čas (nebo dostatek silné vůle ☺), a máme ve skutečnosti na vybranou jen ze dvou možností: buďto film rychle a nepříliš kvalitně sestřihnout... nebo jej nemít vůbec. Právě pro takové případy firma Apple do aplikace iMovie doplnila "Magic iMovie", neboli automatický sestřih.

Vlastně jde o celkem jednoduchou službu: vyžádáme-li si tvorbu "Magic iMovie", aplikace se nejprve zeptá na základní atributy nově vytvářeného filmu, zahrnující úvodní titulek, volbu přechodových efektů, nebo hodbu, jíž bude video podbarveno:

Zároveň je třeba k počítači připojit kameru (prostřednictvím rozhraní FireWire: jak jsme si řekli již v minulém odstavci, daleko hůř navržené rozhraní USB nedokáže zároveň s videozáznamem přenášet příkazy pro řízení kamery, a proto se na automatický střih využít nedá), a spustit automatickou tvorbu filmu tlačítkem "Create".

Aplikace automaticky přetočí kazetu v kameře na začátek, nasnímá její kompletní obsah – přičemž automaticky rozdělí video na jednotlivé klipy podle rozhraní mezi jednotlivými záběry na pásku, na základě časového kódu. Záběry pak sestaví do řady v témže pořadí, v němž byly sejmuty z pásky, na začátek přidá úvodní titulek, mezi záběry doplní přechodové efekty, a podloží snímek zvolenou hudbou.

Chceme-li, můžeme nyní předpřipravený sestřih ještě ručně upravit: k dispozici máme plné editační možnosti iMovie; můžeme klipy měnit, trimovat, duplikovat, doplňovat další titulky a jiné efekty... podle libosti. Alternativně jsme ale také mohli označit přepínač "Send to iDVD", který automaticky vygenerovaný film rovnou doplní značkami kapitol a předá aplikaci iDVD pro vypálení na DVDisk: jednodušší už to skutečně být nemůže...

Ostatní novinky

Aplikace iMovie přináší i řadu dalších novinek a vylepšení; jakkoli ve srovnání s novými formáty a s automatickým střihem nejsou nikterak revoluční, při práci s aplikací dokáží ušetřit čas a nabídnou bohatší střihové možnosti.

Již jsme se zmínili o bohatší paletě efektů; navíc je zde dobrá čtyřicítka předdefinovaných zvuků – "Skywalker Effects" – z nichž některé jsou i docela použitelné ☺ K dispozici je i řada nových editačních služeb – v režimu "timeline" můžeme klipy volně upravovat, a dokonce lze importovat přímo do "timeline" pomocí drag&drop, či naopak klipy odtud stejným způsobem exportovat ve standardním formátu QuickTime.

Zvláště pro majitele starších a méně výkonných strojů je dobrá zpráva, že firma Apple celou aplikaci oproti minulé versi celkem výrazně zrychlila. Neměřil jsem konkrétní doby trvání odpovídajících akcí ve starší i v nové versi na témže hardware, mohu ale potvrdit, že přinejmenším subjektivní dojem je opravdu takový, že nové iMovie je celkem příjemně svižné.

A nakonec jedna novinka zcela kosmetická, jež ale může být pro některé uživatele poněkud matoucí: firma Apple patrně došla k ne zcela oprávněnému (a podle mne ani ne zcela rozumnému) názoru, že uživatelé iMovie vědí, kolik snímků za sekundu se užívá ve formátech PAL a NTSC – namísto přepínače PAL/NTSC pro nové prázdné projekty je tedy v iMovie HD přepínač 25/29.97 FPS (Frames per second):

My pro PAL samozřejmě zvolíme 25. Snímáme-li z kamery, není to tak důležité – v tomto případě samozřejmě iMovie rozezná obrazový standard korektně automaticky.

Špatné zprávy nakonec

Jediný problém, na nějž jsem sám při testování narazil, je... stabilita: neměl jsem bohužel čas testovat iMovie příliš detailně (střihám video výhradně ve Final Cutu, takže jsem s aplikací iMovie pracoval pouze kvůli této recensi), a také jsem neměl k dispozici hardware pro vyzkoušení formátů HDV či iSight; přesto však mi aplikace tu a tam "spadla".

Kromě ostatních novinek také nové iMovie obsahuje vylepšení spolupráce s kamerou... jenže toto vylepšení může některým uživatelům přinést problémy; proto se o něm zmiňuji až v tomto odstavci. Jde o to, že iMovie 5 na rozdíl od svého předchůdce ověřuje, zda kamera obsahuje kazetu; to je problém v případě, že bychom chtěli nahrávat živé video v režimu "videokamera", nebo máme-li kameru Digital8, a chceme-li ji využívat jako převodník pro analogové video. V tomto případě by podle veřejně dostupných informací prý mělo pomoci začít snímat z pásky, a v průběhu převodu do iMovie stisknout na kameře STOP (nemaje kameru Digital8, nemohl jsem ověřit, zda tato rada skutečně funguje).

Někteří uživatelé si také stěžují, že jim nové iMovie špatně renderuje prokládané pohyblivé záběry, jsou-li do nich vloženy titulky (a existují i ilustrační obrázky); mně se však tento problém při testování zopakovat nepodařilo. Mohu tedy jen předpokládat, že k němu dochází v nějaké "nezdravé" kombinaci versí QuickTime, již já u sebe nemám...

Poslední varování: podle některých zpráv se zdá, že iMovie za jistých okolností může využívat metadata souborového systému HFS; pozor tedy při ukládání projektů na disky ve formátu UFS či Windows, případně na archivaci projektů s využitím klasických kompresních programů (ani tento problém se mi – s použitím standardního gnutaru – však nepodařilo zopakovat – projekt archivovaný gnutarem mi iMovie bez nejmenších problémů opět otevřelo).

Rozhodně tedy uživatelům iMovie doporučuji upgrade na versi 5 – pokud ovšem nepotřebují používat kameru Digital8 pro převod analogového videa na disk –, ale také jim doporučuji pro jistotu nejprve vyzkoušet, zda v jejich konkrétní instalaci nenastává zmíněný problém s titulky, a také radím často a důsledně ukládat projekt, a to raději na disk ve formátu HFS.

Ondřej Čada
pes@ocs.cz
OCSoftware




Další články tohoto autora:
Ondřej Čada

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku