Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pátek 10.6.2005
Svátek má Gita




  Výběr z vydání
 >SPOLEČNOST: O čem je tady řeč?
 >EVROPA: Eurozatykač - konec právního státu?
 >POLITIKA: Postdemokracie jako oficiální politika Bruselu?
 >PRÁVO: Otroci virtuální reality
 >FOTOGALERIE: Z Mičurinovy zahrádky
 >POČÍTAČE: Triky na Oscara
 >MEJLEM: Opravte mě, pokud se pletu
 >BOTANICKÁ ZAHRADA: Pastva už pošesté!
 >TISKOVÁ ZPRÁVA: Před Little Richardem vystoupí Rock'n'Roll Band M. Woodmana
 >TISKOVÁ ZPRÁVA: Lhůta pro dlužníky ČT prodloužena do 20. června
 >TISKOVÁ ZPRÁVA: Týká se to také tebe - už potřicáté
 >PENÍZE: Je účelné přispívat na nájemné?
 >EVROPA: Chci smluvní unii plnoprávných, rovnocenných států
 >SVĚT: Státy selhavší a co s nimi
 >PRÁVO: Minoritním akcionářům nemohou zbýt jen oči pro pláč

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Internet  
 
10.6. POČÍTAČE: Triky na Oscara
Ondřej Čada

V minulém článku, věnovaném novinkám z NAB (konference National Association of Broadcaster, jež od 16.4. proběhla v Las Vegas) jsme zběžně popsali čtveřici aplikací, jež jsou součástí balíku Final Cut Studio, a zmínili jsme se o tom, že součástí tohoto balíku není aplikace Shake, jejímž úkolem je sestavování a renderování trikových záběrů a efektů. Postavení aplikace Shake je ovšem poněkud výjimečné – nadpis tohoto článku totiž ani v nejmenším nepřehání: právě aplikace Shake stála v ne méně nežli sedmi letech v pozadí filmů, jež získaly Oscary za visuální efekty.

Ani aplikaci Shake se však nevyhnulo obecné vylepšování, jímž prošly všechny profesionální aplikace pro zpracování videa, jež firma Apple nabízí: na konferenci NAB byla ohlášena nová verse, Shake 4. Pojďme se jen v rychlosti podívat na to, jaké služby svým uživatelům nabídne.

Třetí rozměr efektů, a nejen to...

Snad nejvýznamnější novinkou aplikace Shake 4 je plně integrovaná podpora sestavování scén v třírozměrném prostoru. Do vzájemně provázané sítě efektů, tvořících projekt v aplikaci Shake, lze nyní přidat uzel, representující více vrstev; řízení pohybu v třírozměrném prostoru pak lze, kromě jiného, importovat z aplikací jako Maya, Boujou či Pixel Farm.

Výsledný snímek, sestavený z efektů representovaných jednotlivými uzly, lze kdykoli dynamicky měnit a rovnou sledovat výsledek díky hardwarové podpoře renderování. Renderování cílového videovýstupu pak může podle potřeby a podle nároků na výslednou kvalitu i na rychlost operací využívat osmi-, šestnácti- nebo dvaatřicetibitového zpracování jednotlivých barevných kanálů – a lze užívat všech možností i v rámci jediného projektu.

Automatizace

Řadu nepříjemných či namáhavých a pracných úloh lze v aplikaci Shake 4 snadno automatizovat: sem patří kromě jiného

  • nelineární změny rychlosti videoklipů;
  • automatické vyrovnání nežádoucích pohybů a otřesů kamery;
  • sledování vybraných bodů ve snímku a automatické vytváření odpovídajících pohybových vektorů (podle nichž pak lze animovat další objekty);
  • dynamické nelineární změny měřítka ("warping");
  • automatické spojování "sousedících" záběrů do panoramat a další služby...

Spolupráce s ostatními...

Už jsme se zmínili o tom, že Shake 4 dokáže přejímat třírozměrné řízení pohybu z aplikací jako Maya, Boujou či Pixel Farm. Tím ovšem jeho možnosti ani zdaleka nekončí.

Samozřejmostí je spolupráce s ostatními aplikacemi Apple pro zpracování videa: kupříkladu projekty z aplikace Motion 2 lze přímo otevírat v aplikaci Shake 4, a pokud je aplikace Motion instalována na počítači, Shake je dokáže zcela automaticky renderovat kdykoli je to zapotřebí. Podobně třeba Final Cut Pro 5 dokáže odeslat své vlastní komposice z časové osy do aplikace Shake 4, a ta pro ně automaticky vytvoří odpovídající sítě efektů.

Otevřený textový formát projektů Shake umožňuje snadný přístup k jejich obsahu i jejich případné úpravy pomocí jiných programů nebo dokonce i ručně, s využitím textového editoru. Většina služeb Shake je také k dispozici přímo prostřednictvím terminálových příkazů, takže často užívané pracovní kroky lze automatizovat snadno pomocí výkonných shellových skriptů.

Kromě řady dalších novinek přináší Shake 4 také kompatibilitu se standardizovaným šestnáctibitovým formátem Open EXR: ten je možné importovat i exportovat.

Všude dobře, doma nejlépe

Ačkoli Shake 4 je k dispozici i ve versi pro Linux, nabízí jeho nativní implementace pro Mac OS X daleko bohatší služby: plné využití výkonné architektury PowerPC, podpora QuickTime a řada dalších služeb jsou samozřejmě dostupné jen zde. Navíc je součástí instalace Shake pro Mac OS X renderovací software Apple Qmaster, který dokáže řídit, plánovat a distribuovat renderování v síti počítačů. Kompletní seznam možností a služeb aplikace Shake 4, včetně systémových požadavků versí pro Mac OS X i pro Linux, lze nalézt na stránkách Apple.

Ondřej Čada
pes@ocs.cz
OCSoftware




Další články tohoto autora:
Ondřej Čada

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku