Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pondělí 6.6.2005
Svátek má Norbert




  Výběr z vydání
 >EVROPA: Neděle pravdy pro Unii
 >NÁZOR: Jak by měla vypadat evropská "ústavní smlouva"
 >EVROPA: Opatrnost je matkou moudrosti
 >EKONOMIKA: Proč je nutné ve volbách vítězství pravice?
 >AUTO: Miss, nebo mamina od plotny?
 >EVROPA: Kde jste, "Evropané"?
 >POZNÁMKA: K "Jen tak na okraj - Klementinum"
 >MIMOCHODEM: Paranoidní etuda
 >COLORADO: Zlatokopové
 >CHTIP: Papoušci
 >DETEKTIVKA: Případ ztracené krásky
 >PENÍZE.CZ: Penzijní fond - řešení, nebo oči pro pláč?
 >EVROPA: Paní Wallströmová a její "Plán D"
 >SVĚT: Dialog se Severní Koreou je nutný
 >EVROPA: Jak mě vláda šokovala svým návrhem

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Evropa  
 
6.6. NÁZOR: Jak by měla vypadat evropská "ústavní smlouva"
autor neznámý

Text anonymního autora otištěný v robrice názorů čtenářů v The Telegraph 5.6.2005:

Vzhledem k tomu, že občané Francie a Nizozemska zamítli hlubší evropskou integraci, a vzhledem k tomu, že evropské vlády argumentovaly během ratifikačních kampaní tím, že odmítnutí Návrhu ústavy pro Evropu znamená ve svém důsledku odmítnutí celého evropského projektu, a zejména vzhledem k tomu, že evropské vlády jsou pevně odhodlány se zachovat v duchu své vlastní logiky,

my, vlády 25 členských států Evropské unie JSME ROZHODNUTY odvolat projednávaný Návrh smlouvy ustanovující Ústavu pro Evropu a zároveň rušíme Smlouvy zakládající Evropské hospodářské společenství (EEC), Euratom a Smlouvu o Evropské unii a všechny z nich vycházející smlouvy a dohody.

Na jejich místě ZAKLÁDÁME Evropské společenství založené na následujících principech:

I. Evropské společenství bude sdružením demokratických evropských států spolupracujících pro vzájemný prospěch.

II. Pravomoci společných evropských institucí budou omezeny na záležitosti přesahující hranice jednotlivých členských států a na ty oblasti, kde akce jednoho členského státu má přímý dopad na záležitosti v jurisdikci jiného členského státu. Mezi těmito věcmi jsou: obchod mezi členskými státy (nikoliv ale obchod s třetími zeměmi), přeshraniční ohrožení životního prostředí, udržování volného trhu zboží a služeb, volného pohybu kapitálu a volného pohybu občanů.

III. Aby nedošlo k pochybám a aby bylo zabráněno tvořivé interpretaci evropskými soudy, oblasti pravomocí bezpodmínečně a úplně náležejících členským státům budou taxativně vyjmenovány v ústavách členských zemí (ve Velké Británii bude tento seznam vyhlášen ústavním zákonem,"Parliamentary Statute"). Tento seznam bude obsahovat: zahraniční politiku, obranu, azylovou a imigrační politiku, dopravu, energetiku, zemědělství, rybářství, průmusl, sociální věci a politiku zaměstnanosti, finance a daně, zdravotnictví, školství, spravedlnost, bezpečnost, a záležitosti regionálních a místních orgánů a samospráv. V těchto oblastech bude nadřazenost práva členských zemí a suverenita národních parlamentů a právních systémů zaručena.

Společná evropská ustanovení vstoupí v platnost pouze po přijetí specifického schvalovacího rozhodnutí oprávněnými ústavními institucemi členských zemí.

IV. Členské státy jsou oprávněny, pokud si to přejí, uplatňovat v těchto oblastech společnou politiku. Tyto iniciativy mohou být bilaterální nebo multilaterální a nebudou nijak ovlivňovat vztahy k členským zemím, které se jich neúčastní.

V. Aby tyto zásady mohly být efektivně uplatněny, instituce bývalé Evropské unie budou reformovány:

1. Evropská komise nebude mít právo legislativní iniciativy. Takové právo není slučitelné s principy odpovědné zastupitelské demokracie. Komise bude namísto toho plnit úlohu neutrální veřejné správy a bude odpovědná zvoleným vládám členských zemí.

2. Evropský parlement bude nahrazen Shromážděním, které bude tvořeno poslanci či senátory parlamentů členských států uvolněnými pro tento účel jejich legislativami pro období ne více než čtyř dnů měsíčně. Shromáždění nebude předstírat, že je legislativou Společenství. Bude zastávat funkci kontrolního orgánu komise.

3. Evropský soudní dvůr bude sestávat ze soudců, u nichž podmínkou pro jejich jmenování bude zkušenost v pozicích soudců v jejich domovských zemích. Bude rozhodovat spory mezi členskými státy a všechny ostatní otázky vznesené v souvislosti s interpretací této smlouvy, ale nebude mít právo překročit hranici domácí jurisdikce členských zemí.

Spory o pravomoce a kompetenční spory budou rozhodovány Evropským tribunálem, který bude složen z nejvyšších činitelů ústavních či nejvyšších soudů členských zemí. Tito eminentní juristé budou, při zachování vlastní národní perspektivy, rozhodovat všechny otázky dotýkající se suverenity členských států.

4. Rada ministrů bude nejvyšší autoritou Evropského společenství. Bude pro členské státy navrhovat společné iniciativy a programy otevřené všem členským zemím, které se jich budou chít zúčastnit. Tyto iniciativy by měly být přístupné i nečlenským a neevropským zemím.

5. Evropská centrální banka bude zrušena. Suverénní členské státy budou určovat své vlastní úrokové sazby nebo uzavírat vzájemné bilaterální či multilaterální dohody a smlouvy o společné fiskální politice.

VI. Evropské společenství bude usilovat o mezinárodní spolupráci a snižování a rušení bariér globálně omezujících svobodný obchod.

VII. Evropské společenství bude usilovat o postupnou redukci cel a tarifů proti produktům a výrobkům z třetích zemí, včetně oblastí zemědělství, textilního průmyslu a surových materiálů.

VIII. Nejistoty vznikající možnou významovou nejednoznačností této smlouvy budou vždy rozhodnuty ve prospěch občana ve sporu proti státu, a vlády členského státu ve sporu s evropskými institucemi. IX. Jakékoliv změny znění této smlouvy budou platné pouze po ratifikaci referendy ve všech členských zemích.

Dáno v Londýně pátého června roku 2005. [Následují podpisy]

Původní text: News.telegraph.co.uk

přeložil

Tomáš Haas thaas@rogers.com




Další články tohoto autora:
autor neznámý

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku