Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 21.6.2005
Svátek má Alois




  Výběr z vydání
 >EVROPA: Evropská rada riskuje osud EU
 >SPOLEČNOST: Příležitosti optimismu, mrzutosti stárnutí
 >EVROPA: Je čas na britská řešení - prorocký článek
 >Z MÉHO PODKROVÍ: Zhanobená školačka a jiné zajímavé souvislosti
 >SPOLEČNOST: Vesničko má středisková
 >PRÁVO: Jak podvést majitele nemovitosti
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Jak si zachovat svobodu
 >ARCHITEKTURA: Tugendhat před opravou
 >GLOSA: Přepisování dějin a prožitkoměr milionů
 >MÉDIA: Největší Čech
 >ZVĚROKRUH: Rak (1. část)
 >CESTOVÁNÍ: Jižní Afrika
 >MÉDIA: Plaťme si lepší veřejnou službu
 >BOTANICKÁ ZAHRADA: Seznamte se s léčivými rostlinami
 >PENÍZE.CZ: Poválečné nájmy - obludnost komunistických zásahů

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Média  
 
21.6. MÉDIA: Největší Čech
Martin Krafl

Dnes a denně jsme svědky toho, jak někteří novináři dělají ze sledovanosti televizních pořadů chrtí závody. Když Česká televize připravovala na základě licence BBC projekt Největší Čech, vedla ji snaha vyvolat poutavou, zábavnou i vtipnou formou v naší společnosti zamyšlení nad národní historií; což se od média veřejné služby také očekává. Naším cílem bylo připomenout významné osobnosti dějin blízkých i vzdálených a provokovat k porovnávání hodnot. Měla to být a byla jen a jen hra, která možná vyvolá diskuzi, možná zvědavost, možná překvapí. Výsledky projektu samozřejmě analyzujeme a hodnotíme ze všech stran, poučíme se z nich pro svou další práci.

Pokud chce někdo tento projekt posuzovat z hlediska sledovanosti, pak je jistě namístě uvést nejen přesná čísla, ale také jejich kontext. Nominační večer celonárodního hlasování o největší osobnost Čech, Moravy a Slezska, během něhož diváci poslali 380 611 hlasů, sledovalo 1 573 000, tedy 18,4 % diváků. Velice podobné výsledky hlásí i ostatní televize, které projekt vysílaly: Francie 21 %, Finsko 20 %, Německo 11,4 %, Holandsko 25,4 %, Velká Británie 19 %.

Česká televize pomohla divákům v rozhodování prostřednictvím dokumentů deseti finálových osobností. Zmíněné portréty dávaly prostor jejich advokátům, aby uvedli důvody, proč by právě jejich mandant měl být zvolen největším Čechem. Nejenže jejich průměrná sledovanost 7,2 % diváků, což představovalo téměř každého dvacátého dospělého u televize, je ve srovnání se sledovaností jiných dokumentů vzdělávacího charakteru na ČT1 nadprůměrná. Příjemným překvapením je ale pro nás i průměr divácké spokojenosti, kterou lze ve škále od -10 do +10 (od absolutního odmítnutí po největší spokojenost) vykázat číslem 7,6; a to je opravdu velice nadprůměrná známka. U nominačního večera spokojenost diváků dosáhla téměř shodné hodnoty 7,4.

Přímý přenos hlasování o konečné pořadí, který odvysílala Česká televize 10. června, si nenechalo ujít 1 018 000, tj. 11,9 % dospělých a 73 tisíce, tzn. 6,3 % dětí. Rovněž tato čísla snesou srovnání se zahraničím - ve všech zemích se pohybovala mezi 10 až 17 %, v Německu zaznamenali sledovanost dokonce pouhých 6 %.

Česká televize je často právě novináři kritizována a obviňována za to, že slevuje ze svého poslání veřejné služby a prostřednictvím méně hodnotných pořadů usiluje o co nejvyšší peoplemetrová čísla. Nyní se tedy pokusila o projekt s jednoznačně kulturním, vzdělávacím, ba dokonce vlasteneckým obsahem, podaný vtipnou a hravou formou. Podařilo se jí tak udržet celkem slušný zájem vysoce spokojených diváků téměř půl roku a často nahradit na stránkách novin a časopisů obličeje bulvárních celebrit rytinami a fotografiemi českých, moravských a slezských velikánů – a stejně je bita! Za to, že podle průzkumu veřejného mínění o projektu vědělo 81 % Čechů? Za to, že o něm diskutovali novináři, vědci, umělci i nejširší veřejnost? Anebo středoškoláci, kteří si dokonce uspořádali vlastní anketu založenou na stejném principu? Za to, že nám tisíce dětí posílaly své obrázky největších Čechů? Za to, že debata o nominovaném Cimrmanovi rozdělila český národ na dva diskusní tábory? Někteří komentátoři nám možná nabídnou svoji trochu zatrpklou odpověď, ale osobně si myslím, že by si každý měl odpovědět sám a většina diváků to konec konců udělala.

Martin Krafl
Tiskový mluvčí ČT




Další články tohoto autora:
Martin Krafl

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku