Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Sobota 25.6.2005
Svátek má Ivan




  Výběr z vydání
 >EVROPA: Po bouři a před bouří
 >REAKCE: Stanovisko MF DNES k nepravdivému tvrzení pana Mareše
 >EVROPA: Krize EU a softwarové patenty
 >MOBY DICK: Právní stát
 >PRAHA: Nárazová zkouška aneb České hlavy podruhé
 >BODYPAINTNG: Světový festival (1.)
 >GLOSA: Euro - trotl
 >CHTIP: V sauně
 >MÉDIA: Petice proti násilí ve filmech
 >CESTOVÁNÍ: Jižní Afrika
 >BOTANICKÁ ZAHRADA: Attacusové si dali načas!
 >MEJLEM: Aktivisté ohrožují konzervativní hodnoty
 >DOKUMENT: Odpověď starosty Jindřichovic pod Smrkem ministru Sobotkovi
 >TISKOVÁ ZPRÁVA: Symbol W u pořadů ČT
 >POLITIKA: Stáleimunní Železný

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Politický cirkus  
 
25.6. Čekání na vynález
(eff)

Kolik by musel stát litr benzínu, aby lidé přestali jezdit autem? Padesát korun? Stovku? Tisíc korun? Pohybujeme se ve sféře nesmyslných čísel. Cena pohonných hmot stoupá zvolna, po desítky let. Zvýšení cen lidi odradí nanejvýš na pár dní, pak si zvyknou.

Vážnější jsou dopady na ekonomiku. Ceny pohonných hmot přímo souvisejí s celkovou cenovou hladinou. V souvislosti s dubnovým rekordním zvýšením cen ropy na 58.28 dolarů doporučila Mezinárodní energetická agentura IEA, aby se průmyslové státy odvrátily od závislosti na ropných produktech,. Jinak budou ekonomické problémy prožívané Spojenými státy a Evropou pokračovat. Jenže toto kormidlo nepůjde obrátit jen na nějaký doporučení, byť bylo rozumné a argumenty podložené.

Západní svět se soustředil na šetření ropnými produkty v souvislosti s krizí kolem sedmidenní války v roce 1967. Tehdy nastal akutní nedostatek, nejhorší v poválečné éře a průměrná spotřeba automobilových motorů klesla od té doby na polovičku. Až teď se ale mluví nejen o šetření, ale o principiálně novém řešení.

Slibné jsou hybridní motory, poháněné spalovacím motorem a elektromotorem. Ten je napájen energií, získanou při brždění: klasické brzdy ji převádějí v teplo, lze ji ale převést na elektřinu a tu akumulovat v elektrických článcích. Automobil Prius od japonské Toyoty dostal loni v Detroitu titul Automobil roku: je to půldruhalitr se spotřebou 4,3 litru na 100km s akcelerací 11 sec/100 km za hodinu. Americká vláda jde ještě dál: spolufinancuje projekt General Motors na vývoj vodíkového motoru, v Evropě na podobných projektech pracují Volkswagen a Mercedes.

Optimismus však není namístě. I kdyby nějaký vynálezce verneovského typu vymyslel motor poháněný litrem vody z vodovodu na tisíc kilometrů, přechod na alternativní pohon bude dlouhý a bolestný. Aby k němu došlo, bude třeba mocnějších tlaků, než je pouhé zvýšení cen, jako toto poslední nad hranici 60 dolarů za barel. Mocným popudem bude vzestup čínské a indické ekonomiky. A možná že právě tam daleko na Východě, možná v Indii, možná v Číně nebo Japonsku, spatří světlo světa vynález, který změní tvář světa tak, jak ji změnil vynález výbušného motoru. Ovšem nezapomínejme na to, že i na oslavu vynálezu výbušného motoru si svět nejednou připíjel lidskou krví.

Aston


Další články tohoto autora:
(eff)

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku