Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pondělí 11.7.2005
Svátek má Olga




  Výběr z vydání
 >SVĚT: Svobody se vzdát nesmíme
 >POLEMIKA: Slavný Zavahrí
 >MIMOCHODEM: Chvála kaváren
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Dvě návštěvy výstavy (1)
 >PRAHA: Vyzáblá miss a ostýchaví tučňáci
 >VZPOMÍNKA 1: Škoda sedan 1201 - sanitka
 >PSÍ PŘÍHODY: Znovu Bílý Fantom
 >CHTIP: Černý koule
 >PENÍZE.CZ: Bydlení s ODS pod střechou, nebo pod mostem?
 >PRÁVO: Krátká lekce praktické angličtiny
 >MOBY DICK: Jak zajistit spokojenost zaměstnanců
 >POVÍDKA: Jak psát milostný dopis
 >BODYPAINTNG: Světový festival (2.)
 >MEJLEM: Silné výroky, žádná práce
 >CHTIP: Ze života

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Rodina a přátelé  
 
11.7. RODINA A PŘÁTELÉ: Dvě návštěvy výstavy (1)
Ondřej Neff

Minulý týden, když byly svátky, v první sváteční den ukrutně pršelo. V ten nejzapršenější čas jsme si usmyslili jít na výstavu, já, Ljuba a Anna Marie, její dcera (18 let). Anna Marie, právě tak jako já, chtěla na Gigera do Technického muzea. Připomenu, že tento švýcarský malíř světově proslul návrhem kosmické potvory ve filmu Vetřelec (a návrh převzali do všech dalších dílů tohoto filmu). Vytvořil si vlastní styl, velmi ponurého biomechanismu a my scifisté ho milujeme.
Ukázalo se, že nejenom my scifisté!
Nepamatuju takovou frontu na výstavu, jaká se v hustém dešti vinula od vchodu technického muzea na Letné! Vzdali jsme to, ale mnoho času nezbývá, výstava bude otevřená jenom do 13. července. Takže se to povedlo na druhý pokus, v sobotu.

Je to velkolepá výstava ve dvou patrech budovy NTM. Jsou zde vystaveny obrazy i Gigerovy sochy. Musel jsem se smát při pomyšlení, že dílo tohoto giganta odmítl velekněz českého akademismu Milan Knížák, člověk v evropském, natož světovém kontextu zcela bezvýznamný a neznámý, přijmout do své instituce, kterou mu svěřili coby politicky vyslouženou trafiku, a že Gigera nepřipustili ani do prostor Mánesa, kde probíhají často i velmi pokleslé podniky (ostatně, byla tam i výstava Milana Knížáka). Strážci akademismu nesnášejí Gigera, protože Giger je originální, vymyká se z jejich předpisů, jejich kánonů. Není předpisově modernistický. Vytvořil si svůj styl, jímž reaguje na dobu, v níž žijeme. Monumentální obrazová groteska, chmurná, avšak nikoli depresivní, prostoupená symboly a odkazy, to je jeho dílo. Ironicky dokonalé ženy v objetí plazů a zvetešelé techniky, zbraně, jež jsou zároveň berlemi, malé děti, které se stávají nábojem pro střelnou zbraň, průnik života a smrti, to všem v Gigerových obrazech je.
Výstava potrvá do středy a věru že to není mnoho času k tomu, abyste ji nepropásli.
Původně jsem chtěl pojednat ještě o té druhé výstavě - Zdeňka Buriana, ale o ní až zítra.


Další články tohoto autora:
Ondřej Neff

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku