Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pátek 15.7.2005
Svátek má Jindřich




  Výběr z vydání
 >EVROPA: EU v bezpečnostním testu
 >USA: Prezident Reagan a český exil
 >POLITIKA: Noc dlouhých nožů už proběhla aneb O novinářském pokrytectví
 >EVROPA: Ztuhlé jádro unie je k ničemu
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Premiér Paroubek to zařídil
 >SPOLEČNOST: Zmrazení privatizace obecních bytů
 >GLOSA: Omluva
 >VZPOMÍNKA 3: Škoda 1200/1201 - dobrácký sedan a podivný příbuzný
 >PSÍ PŘÍHODY: Ema hraje fotbal
 >ČÍNA: 9 komentářů k Čínské komunistické straně (10)
 >ZÁBAVA: Hymna moravských geologů
 >ZOO PRAHA: Otevření venkovní expozice orangutanů a gibonů
 >EKONOMIKA: Sazby jsou stabilní
 >PENÍZE.CZ: Hypotéka s IŽP - třetina peněz vyletí oknem
 >EVROPA: Kam s evropskou ústavou?

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Evropa  
 
15.7. EVROPA: EU v bezpečnostním testu
Ivan Gabal

Stojí za to pozorovat, jak se chová anglosaská politika v situaci bezpečnostního problému: neskuhrá a řeší problém s plnou koncentrací na výsledek. Proto jsou již známá jména a původ pachatelů londýnských výbuchů a v zápětí soubor navržených politik pro posílení bezpečnosti a prevenci rizik. A je pozoruhodné jak rychle Britové, a nejen díky předsednictví, zapojili EU do procesu bezpečnostní integrace evropských zemí. Vůči eliminaci terorismu není prohloubení bezpečnostní spolupráce a integrace EU politické téma k jednání, ale nástroj, kterým se řeší společný problém společným postupem.

Na otázce nevojenských bezpečnostních rizik je dobře patrné, že představa více rychlostní EU je absurdní a chybná. Zelený je strom života, proto budeme přizpůsobovat nástroj zvaný EU problémům a výzvám, před který nás bude život stavět. Představa, že někteří si budou vyměňovat bezpečnostní informace a někteří ne, že někteří budou vyvíjet tlak na země ideologického původu terorismu a jiné s nimi budou vesele spolupracovat, že někde bude policie potenciální teroristy zatýkat a jinde je bude za úplatek pouštět, to vše je představa „limitované“ či „více rychlostní“ spolupráce – naivní ideologie předsudků, která neřeší problémy a nevnímá realitu světa, kde žijeme.

Zkusme tedy vidět v jakých problémech potřebujeme EU zapřáhnout a tlačit ke zvýšené efektivnosti:

1. Ani Británie nemůže bezpečnostně eliminovat rizika samostatně a potřebuje k tomu těsnou a na zákonném rámci postavenou spolupráci všech zemí EU, a to rychle plynule, od výměny dat a informací až po praktické bezpečnostní kroky. Cílem je integrovaný evropský bezpečnostní prostor se společnou politikou imigrace, hranic, standardních cestovních a dalších dokumentů, sdílené informační a datové zdroje a kapacity. Takový projekt může realizovat jenom EU. Bezpečnostní politika EU podmiňuje praktickou bezpečnost občanů.

2. Je třeba úzkostlivě dbát na demokratický standard schválení a zejména kontroly bezpečnostních opatření i složek. Schválení národními parlamenty a Evropským parlamentem je to, co rozlišuje tradiční evropskou demokracii od RVHP. Otázkou je, zda máme dost kompetentních poslanců, aby měli schopnost pochopit smysl těchto kroků a dokázali je také aktivně realizovat, včetně jazykové výbavy.

3. Na atlantické lince bylo opakovaně zdůrazněno, že právě integrovaná a ústavně kodifikovaná EU je žádoucím partnerem v bezpečnostní spolupráci, a to nejen pro zvýšení vlastní schopnosti a výkonnosti, ale i z hlediska schopnosti spolupracovat a zajistit svou vlastní bezpečnost a neobtěžovat svými nesváry. Potřeba pozitivního přístupu v transatlantických vztazích je evidentním zájmem obou stran a má předpoklady nově ustavit synergický vztah EU - USA.

4. Jenom EU může svou vahou tlačit na demokratizační reformy v zemích, kde koření ideologický islámský extremismus, jako je Saudská Arábie, Egypt, Sýrie a další. Jednotlivé národní politiky vždy upadly do vzájemného soutěžení o přízeň zkorumpovaných naftových feudálů. EU také má s řadou mediteránních zemí asociační dohody, je třeba je začít používat i k politickým a bezpečnostním cílům.

5. Jenom EU může tlačit na země jako je Čína, které svým neekologickým průmyslem a extrémním růstem spotřeby nafty zvyšují její ceny a příjmy ropných států středního východu, z nichž se nemalá část přímo přelévá do zdrojů financování terorismu.

6. Jenom EU může vyvinout tlak na to, aby nadnárodní energetika v Evropě začala vážně investovat do alternativních a obnovitelných zdrojů a snižovala systematicky závislost na ropě, zemním plynu a jejich importu ze středního východu. Přímo tak bude eliminovat finanční zdroje terorismu.

7. EU je báze konfrontace zkušenostní jednotlivých zemí s integrací menšinových islámských komunit v dobrém i špatném. I v této oblasti je nejvyšší čas začít, protože tento jev se nevyhne žádné z členských zemí, ale některé mají významně více zkušeností a praktických i akademických znalostí.

Málo kdy bývá tak jasně vidět rostoucí rozpor mezi nacionalismem a bezpečností, mezi politikou založenou na protievropském negativismu a politikou, která dokáže identifikovat a cílevědomě řešit problémy. Bylo by dobré, aby se jak česká politika, tak čeští voliči vydali spíše anglosaským směrem, v kterém se politika zaměřuje na řešení a nikoli popírání a obcházení problémů.




Další články tohoto autora:
Ivan Gabal

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku