Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Čtvrtek 21.7.2005
Svátek má Vítězslav




  Výběr z vydání
 >SVĚT: O americké Koka-kolonizaci
 >SPOLEČNOST: Kolik svobody můžeme obětovat bezpečnosti?
 >POLITIKA: Děd Vševěd z Vysočiny a spravedlnost
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Magoři u pumpy
 >DLOUHÁ CESTA 7: Praobyvatelé Klokánie
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Vyšla nová Mudrová
 >POLITICKÝ CIRKUS: Bublan táhne proti teroristům
 >ESEJ: O kořenech
 >NÁZOR: Nervy v kýblu
 >PSÍ PŘÍHODY: Proč mě to psisko vlastně vítá?
 >KNIHA: Co víme i nevíme o Albertu Einsteinovi
 >KULTURA: Náměšť, Hansard a LFŠ
 >TISKOVÁ ZPRÁVA: SOS varuje turisty směřující do Itálie
 >EKONOMIKA: Dobré zprávy z USA
 >PENÍZE.CZ: Jak žít na dluh

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Právo  
 
21.7. TISKOVÁ ZPRÁVA: SOS varuje turisty směřující do Itálie
Ivana Picková

Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) varuje české turisty mířící na Apeninský poloostrov před nákupem napodobenin značkových výrobků. Takový nákup je v Itálii trestný a mohou za něj být pokutováni až do výše 10 000 euro.

Dánská turistka, která si před několika dny chtěla v Itálii koupit za 10 euro sluneční brýle s uvedenou známou značkou, musí zaplatit pokutu 3 333 euro. Podle nového italského zákona upravujícího hospodářskou soutěž je totiž trestný i pouhý nákup značkových výrobků, pokud jejich kvalita, způsob prodeje či cena vytváří podezření o nelegálním původu. Jako trest kromě zabavení zboží může být udělena i pokuta, a to až v astronomické výši 10 000 euro. Vychází se přitom automaticky z předpokladu, že jména proslulých značek jsou spotřebitelům známá. Přitom zejména u turistů může být tento předpoklad problematický.

"I na českém trhu se objevují padělky a jejich výskyt SOS považuje za hrubé poškozování zájmů spotřebitelů, neboť jsou takovou nabídkou klamáni. Zboží, které jim tímto způsobem prodejci nabízejí, mnohdy nemá užitné vlastnosti skutečného značkového výrobku, někdy se dokonce stává, že například u textilního zboží je chybně vyznačeno materiálové složení či symboly údržby," uvedla Ivana Picková z SOS.

Padělky, falzifikáty a napodobeniny současně vytvářejí na trhu nepříznivé vztahy. Spotřebitelům je podsouvána spoluúčast při porušování zákona poškozováním práv k duševnímu vlastnictví. Navíc prodejci někdy využívají neoriginálnost značkového výrobků jako důvod pro zamítnutí reklamace a spotřebitel pak již často nemá příliš odvahy domáhat se práva.

SOS dlouhodobě podporuje změnu situace na trhu také proto, že nekončící boj s odhalováním, zajišťováním a likvidací padělků, falzifikátů a napodobenin, již dlouho zaměstnává značnou část kontrolních kapacit státních dozorových orgánů, které by přitom mohly být využity na jiných místech k většímu prospěchu spotřebitelů. "Státní orgány by však měly vždy zasahovat proti skutečným pirátům, kteří na této činnosti vydělávají - výrobcům a distributorům, nikoliv proti jejich obětem jako nyní v Itálii. Sdružení obrany spotřebitelů ČR zásadně odmítá kriminalizaci spotřebitelů při nákupu výrobků a služeb," uzavřela Picková.

Ivana Picková, public relations


Další články tohoto autora:
Ivana Picková

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku