Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pondělí 8.8.2005
Svátek má Soběslav




  Výběr z vydání
 >ANALÝZA: Technaři měli právo vstupu, ale ne vjezdu aneb Proč za to všechno stejně může Gross
 >POLITIKA: Techno a konzerva
 >ÚVAHA: Ty naše nevinné bité dětičky
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Do kina - Sin City
 >SPOLEČNOST: Havel se mýlí, když hájí technaře
 >MÉDIA: Vhodný Kolářův nástupce aneb Veřejnoprávní newspeakové Dada
 >PRÁVO: Bleskový soud nad spisovatelem J.B.
 >POLITICKÝ CIRKUS: Mráz přichází z Downing str. 10
 >FOTOREPORTÁŽ: Happening na Letné
 >MIMOCHODEM: Rodí se sloh
 >PSÍ PŘÍHODY: Fanynčin návrat
 >FEJETON: Láska až za hrob
 >MEJLEM: Dlouhé nože přec jen budou?
 >MÉDIA: Procházky minovým polem české žurnalistiky po r. 1989 (Část 5.)
 >PENÍZE.CZ: Půjčku půjčkou nesplácejte

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Ekonomika  
 
8.8. PENÍZE.CZ: Půjčku půjčkou nesplácejte
Dana Chytilová

Za první pololetí tohoto roku požádalo o další půjčku celkem 32 202 neplatičů. Čtvrtina z nich dokonce žádala opakovaně. Zaznělo to na včerejší tiskové konferenci společností SOLUS, která se snaží o ochranu leasingu a úvěrů. Další půjčkou sice klient splatí tu předcházející, ale je to řešení krátkozraké, postrádající rozumné východisko.

SOLUS

Zájmové sdružení právnických osob na ochranu leasingu a úvěrů spotřebitelům. Členy jsou SID, která zpracovává databázi neplatičů, a mnohé úvěrové společnosti: Beneficial Finance, CCB Finance, CCS Česká společnost pro platební karty, Cetelem ČR, Český Triangl, Cofidis, Essox, Home Credit Finance, HVB Bank, Profireal, Raiffeisenbank, VB Leasing.

"Klient má obvykle k dispozici pouze příjem, ze kterého nebyl schopen či ochoten splácet už své předchozí závazky. Problém se tedy neřeší, jen oddaluje," vysvětlil výkonný ředitel SID Jan Stopka.

Nesplácení je bránou do databáze

Jak se firmy brání proti neukázněným dlužníkům? Pomáhá jim v tom takzvaný registr fyzických osob, v němž jsou zahrnuti všichni klienti, kteří neplní své finanční závazky vůči některému ze členů sdružení.

SID

Společnost pro informační databáze. Zpracovává databáze spotřebitelů (registr fyzických osob) a databáze podnikatelů a právnických osob. Tedy těch osob, které neplní své smluvní závazky u členů sdružení SOLUS.

Pak stačí členské společnosti vyslat dotaz do registru, zda je v něm daná osoba evidována, nebo ne. Pokud ano, dozví se jen nejnutnější údaje, jako je druh porušení povinnosti, existence dluhu a jeho případné splacení. Po splnění závazku je klient veden v databázi ještě 3 roky, pak teprve dojde k jeho vymazání. Citlivější informace týkající se například příjmu klienta se společnost nedozví.

Registr fyzických osob versus nebankovní registr klientských informací

  • RFO se zaměřuje především na splátkové společnosti, NRKI se do konce roku spojí s bankovním registrem a bude tedy shrnovat údaje jak nebankovních tak i bankovních institucí,
  • RFO zahrunuje údaje jen o neplatících osobách, NRKI zahrnuje údaje také o bezproblémových klientech,
  • se zveřejněním v RFO musí klient souhlasit, se zveřejněním údajů v NRKI musí klient souhlasit (u nových klientů je situace jednodušší, protože souhlas je součástí smlouvy).

  • Znalost konkrétního typu porušení povinnosti má význam pro možnost dalšího poskytnutí úvěru. Přítomnost klienta v registru ještě nemusí automaticky znamenat, že už nedostane novou půjčku. Sleduje se totiž míra porušení závazku, která je rozdělena do 4 kategorií. Cetelem i Home Credit, obě sdružené v SOLUS, nejprve klienta vyhodnocují, a pak se teprve podívají do registru a případně posoudí, jakou kategorii porušil.

    Vytrvalci nemají nárok?

    Za letošní půlrok vyslali členské společnosti do registru více než půl miliónu dotazů, z nichž v 8 % případů (tedy přes 45 tisíc) se jednalo o odpověď: Ano, klient měl nebo má potíže se splácením. Toto číslo však neznamená stejný počet neplatičů. Někteří žadatelé totiž "obíhají", a když neuspějí u jedné společnosti, zkouší to u jiné. Těchto "vytrvalců" bylo za první pololetí asi 8 tisíc a počet jejich žádostí dosahoval téměř poloviny všech podaných žádostí. Průměrně tedy "obíhající" klient podal 2,6 žádosti.

    Databáze obsahovala k poslednímu červnu tohoto roku 238 875 záznamů o zhruba 208 000 klientech, kteří neplnili nebo neplní své závazky. Meziročně se jednalo o nárůst o 40 %, a to v důsledku vstupu nových členů a celkového růstu trhu. Podle Stopky je však těžké odhadnout, kolik z těch, kteří žádali o půjčku poprvé, si už peníze půjčilo u společností, které nejsou členy sdružení SOLUS.

    Profil žadatele o úvěr v ČR (podle Home Credit):

    • častěji muži než ženy,
    • ve věku 25 - 55 let,
    • průměrný čistý příjem na osobu 10 000 Kč,
    • příjem na domácnost 17 000 - 25 000 Kč,
    • 1 nebo 2 děti,
    • úvěr ve výši 10 000 Kč.

    Společnost SID provozuje od května 2005 i registr podnikatelů a právnických osob. Aktuálně se jedná o necelých 7 tisíc subjektů s celkovou dlužnou částkou po splatnosti 215 miliónů Kč.

    Co říkají čísla?

    Nejvíce si lidé půjčují v měsících říjen až prosinec. Zeměmi s nejvyššími průměrnými objemy úvěrů na domácnost za rok 2004 jsou Velká Británie, Německo a Španělsko. Česká republika se umístila na 10. místě ze sledovaných 11 zemí. Nárůst objemu úvěrů mezi lety 2003 a 2004 byl ze zemí střední a východní Evropy nejvýraznější na Slovensku a v Maďarsku. Česká republika se pohybovala lehce nad "evropským" průměrem. Vyplývá to z výsledků studie Barometr, kterou provedla Cetelem.

    Přehled počtu dotazů a žadatelů o úvěr sledovaných v registru fyzických osob
    Statistika registru fyzických osob 1. pololetí 2004 2. pololetí 2004 1. pololetí 2005
    v kusech v % v kusech v % v kusech v %
    Celkový počet dotazů

    286 696

    552 655

    560 087

    z toho počet pozitivních odpovědí* 11 157 3,89 26 548 4,80 45 141 8,06
    Celkový počet žadatelů**

    7 906

    19 048

    32 202

    z toho žadatelů s jednou žádostí 5 987 75,73 14 038 73,70 24 102 74,85
    z toho počet "obíhajících" žadatelů 1 919 24,27 5 010 26,30 8 100 25,15
    Celkový počet žádostí***

    11 157

    26 548

    45 141

    z toho jedna žádost 5 987 53,66 14 038 52,88 24 102 53,39
    z toho opakovaných žádostí 5 170 46,34 12 510 47,12 21 039 46,61
    Počet žádostí na "obíhajícího" klienta

    2,69

    2,50

    2,60

    Zdroj dat: SOLUS, SID
    Poznámka:
    * odpovědi Ano, klient měl nebo má problémy se splácením svých závazků
    ** žadatelů se záznamem v registru fyzických osob
    *** ze strany žadatelů se záznamem v registru fyzických osob

    Už jste se někdy pokoušeli splatit současný úvěr novým úvěrem? Myslíte si, že je to ta správná cesta? Jak byste řešili problémy s nemožností splácet půjčku? Podělte se s námi o




    Další články tohoto autora:
    Dana Chytilová

    Počet přístupů na stránku:

    Komentáře ke článku