Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 30.8.2005
Svátek má Vladěna




  Výběr z vydání
 >POLITIKA: Jak ČSSD likviduje na Univerzitě Karlově studenty z regionů
 >DLOUHÁ CESTA 11: Hlavní město a největší město
 >POLITIKA: Poslanecká imunita
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Velké pokušení
 >SPOLEČNOST: Kanyza, Jandák a StB
 >MÉDIA: Velký bratr bodoval, Paroubek prohrál
 >POLITICKÝ CIRKUS: Ministr údajné spravedlnosti
 >Z MÉHO PODKROVÍ: Ikarie XB 1, CzechTek a utajování informací
 >SPOLEČNOST: Radost ze zla
 >PSÍ PŘÍHODY: Případ ztracené rukavice šťastně skončil
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Srpen
 >ARCHITEKTURA: Fenomén Ještěd
 >OSOBNOST: Robert Moog
 >TISKOVÁ ZPRÁVA: Autor novinové zprávy neuvedl důležité sdělení BIS
 >PENÍZE.CZ: Důchodové pojistky - jehla v kupce pojistného sena

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Kultura  
 
30.8. OSOBNOST: Robert Moog
Zdeněk Holásek

V sobotu 20. 8. 2005 ve věku 71 let zemřel dr. Robert „Bob“ Moog. Na pohřbu muže, který dal světu hudby elektronický klávesový syntezátor a jež se konal v Asheville v Severní Karolíně, se účastnili takové osobnosti světa hudby jako Keiichi Goto, Herb (Herbert A.) Deutsch, Walter „Wendy“ Carlos“, Steven Martin a mnoho dalších. Jak kdysi řekl slavný klávesista Rick Wakeman, byl to muž, který změnil tvář hudby, a bezpochyby měl pravdu. Právě z úst Ricka Wakemana jako hudebníka, který moogu dal široký prostor ve svých rozsáhlých skladbách, zní tento citát opravdu přesvědčivě.

Když Robert Moog v r. 1964 začal s výrobou elektronického hudebního syntezátoru v podobě, který mu dal ve spolupráci s Herbem Deutschem a Wendy Carlosem a když tento nový revoluční nástroj zaznamenal obrovský úspěch po revolučním Carlosově albu „Switchend on Bach“, vtrhl rockové a jazzové hudby jako velká voda a stal se nedílnou součástí nejen těchto proudů, ale bezprostředně i pop music. Neodolali mu ani Beatles, ani Mick Jagger pro Rolling Stones a nic na tom nemění skutečnost, že Moog Synthesiser Copany nepřežila vlastně svoji dekádu, protože takoví výrobci jako např. Roland či Arp dalšími vývojovými změnami dovedli tento nástroj k mnohem sofistikovanější podobě, než autor sám.

Jako milovník rocku a hard rocku nevím technicky téměř nic o podstatě tohoto revolučního elektronického nástroje (popravdě pro to ani nemám vzdělanostní a technické předpoklady), ale dodnes nemohu zapomenout na úžasné pocity, které jsem měl například při poslechu slavné skladby „Lucky Man“ od kapely Emerson Lake & Palmer a prvních „moogových“ skladeb milovaných Yes. Nemohu zapomenout na ono neopakovatelné okouzlení, které se mě zmocnilo při poslechu hudby, která byla výsledkem vstupu moogu do světa hudby koncem 60. a počátkem 70. let minulého stolení a mám hudbu hranou na tomto polyfunkčním nástroji velmi rád dodnes.

A tak nezbývá, než smutně konstatovat, že relativně mlád zemřel muž, jenž dal světu elektronický nástroj, který revolučně a jednou provždy změnil tvář moderní hudby. Těším se a věřím, že někdo mnohem mnohem povolanější než jsem já o dr. Robertu Moogovi napíše obsáhlý vzpomínkový článek, kterým shrne jeho život, dílo a význam pro moderní hudbu.


Další články tohoto autora:
Zdeněk Holásek

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku