planeta mezi dvěma slunci
čtenář mezi akcí a tajemstvím
Vězeňská transportní loď zcela neplánovaně - zato o to důkladněji -
ztroskotala na písčité horké planetě. Z hibernovaných účastníků letu -
těch dobrovolných, posádky, i těch nedobrovolných - vězňů - se zachránila
jen malá skupinka. Navíc není vězeň jako vězeň, ti se od sebe liší snad
ještě víc, než by se dalo na první pohled čekat, a tak výsledkem je parta
lidí, jakou by neposkládal snad ani Sigmund Freud.
Zatraceně rychle zjišťují, že přežít nebude nic lehkého. Planeta je
bez fauny a flóry - prostě proto, že je bez vody. Rozkládající se zbytky těch
méně šťastných cestujících postupně vytlačují robinzony vesmíru od zásob
vody, které se navíc rozkládají skoro tak rychle, jako mrtvoly. Povahy i
minulost jednotlivých lidí se postupně odkrývají, více nebo méně otevřeně
či nápadně. A čím víc se před sebou obnažují, tím víc se nenávidí...
Ve vzduchu té planety je něco zvláštního. Vedle infekce, která posela těla
postižených boláky, to je cosi nehmatného, neviditelného, znepokojujícího
a zřejmě všudypřítomného. Navíc i sama planeta dává signál, že
není jen tak obyčejná - během krátké doby pozorují katastrofu další
kosmické lodi, a po obtížném putování narazí dokonce na celé vrakoviště.
Ačkoliv na planetě není jiný živý tvor, než oni sami, smyčka tajemství
a smrti se okolo nich stahuje den po dni čím dál tím více.
Druhotina (aspoň podle publikačního pořadí) Roberta Fabiana je akčním
příběhem, který ve mně vzbudil velmi rozporuplné pocity. Kladem je
autorova schopnost zacházet se slovy - podle všeho měl být dávno po
smrti, ale bezvládné tělo omotané svazkem drátů a senzorů na to asi mělo
jiný názor či šílící šedavá masa bublala a vyvěrala ze země ne
nepodobna jakési parodii na vodní gejzír, hučela zklamáním jako podivná
hladová šelma. Stejně dobře ale dokázal popisovat akční scény. Jenže
mi to připadalo, že se asi příliš spolehl na tuto stránku svého talentu a
nedocenil potřebu výstavby a gradace textu.
Ačkoliv Robert Fabian psal akční román, nechal se často unést
nadhozenou možností a tak je děj plný odboček, vsuvek a kudrlinek, které
by bylo možné vypustit bez ztráty jediného bitu informace, potřebné pro
fungování děje - například Graczykova etuda na téma ukradeného přídělu
pitné vody byla jen jednou z více scén, které pouze opakovaly totéž sdělení
o Graczykově charakteru, či Owenova odbočka se zastřelováním zbraně šla
nahradit mnohem kratší vsuvkou do hlavního proudu děje. Tím byl přímočarý
akční charakter příběhu rozmělněn a výsledkem je, že pětisetstránkový
román by mohl podle mého názoru být zkrácen možná až na čtvrtinu či pětinu
bez ztráty relevantní informace - zato s mnohem intenzivnějším účinkem na
čtenáře.
Proti autorově prokázané schopnosti práce s jazykem stavím dvě silné výhrady:
košatý až metaforický jazyk a neutrální až lyrické pasáže působí
svojí rozvláčností a způsobem sesazení s akční složkou příběhu rušivě,
a dále značný počet hluchých odboček oslabuje dějový spád - přestože
tyto vsuvky jako samostatné texty jsou bezpochyby zajímavé. Domnívám se, že
v tomto případě by razantní redakční zásah pomohl knize i autorovi, jsem
přesvědčen, že škrtat by spisovatelé měli umět stejně dobře, jako psát.
hodnocení: autorské 4,5/10, redakce 5/10 (za zanedbané škrtání)
Robert Fabian: Planeta mezi dvěma slunci
obálka: David Spáčil
Straky na vrbě, 2002
518 stran, 225 Kč, 2,500 výtisků, brožované
ISBN 80-86428-27-3