Úterý 22.7.2003
Svátek má Magdaléna

Literatura
Film
Povidky
SF akce
Akademie SF
SF&F workshop

Archiv vydání


HISTORIE: seriál Jak to je s dějinami fantastiky u nás doopravdy?
>>>


CONY: seriál Pořadatelem snadno a rychle
>>>


TV zaklínač - rešerše třináctidílného seriálu
>>>


přehled životopisných medailonků na Sardenu
>>>


přehled filmových recenzí, zveřejněných v roce 2002
>>>


seriál o přednášení - spousta postřehů pro přednášející, několik rad pořadatelům a něco málo pro zasmání nakonec
>>>


Přehled článků o Euroconu 2002 v Chotěboři
>>>


Pod tímto odkazem najdete seriál paní Freiové o jazyku naší fantastiky.
>>>

 
 
SARDEN: sci-fi sekce NP + deník o SFFH
šéfredaktor: Pagi, redakce: Zdeněk Rampas (Interkom), Vlado Ríša (Ikarie)
kalendář SF akcí, Pagiho fotoalbum, NOVÉ KNIHY, UKÁZKY

 HLAVNÍ STRÁNKA

22.7. RECENZE: William Gibson, Všechny párty zejtřka
Jarda Houdek

O Gibsonovu slavném knižním debutu Neuromancer občas vtipkuji: "Tu knížku můžete pochopit až napodruhé."
"A o čem tedy je?"
"Nevím, četl jsem ji jen jednou."

Neuromancer se stal pojmem a prostřednictvím několika filmů s Keanu Reevesem jím definovaný kyberpunk vrostl do masové kultury. Splynul s ní a díky překotnému vývoji digitálních technologií bylo každé kyberpunkové dílo během následujícího roku spolehlivě rozcupováno na střípky prosté reality a naprostých nesmyslů. Nyní se českému čtenáři dostává po letech do rukou opět slušně přeložené dílko Williama Gibsona Všechny párty zejtřka.

Začal jsem jemným nakopnutím Neuromancerovy mrtvoly a nejspíš budu pokračovat nadále v duchu srovnávání těchto dvou knih. Největší rozdíl vám dojde až po přečtení: Novinku není problém v hrubých rysech pochopit už na první přečtení, přestože svědomí vám nedovolí román provždy odložit a nutkání vrátit se a vstřebávat přehlédnuté souvislosti a detaily vás dříve nebo později dostane.

Všechny párty zejtřka jsou jako hudební album temně postindustriální kapely. Kapitoly jsou více jednotlivé skladby než úseky děje. Mají odpovídající písničkové názvy a okolo tohoto názvu se zvukomalebně obepínají. Každá má jiného interpreta, aka hrdinu, popř. vypravěče a podle toho také jinou náladu, jazyk, myšlenku. Až si Všechny párty přečtete, budete si moci vybírat svoje oblíbené tracky a vstřebávat jejich specifika jako to děláte s cédéčky nebo básněmi.

Gibsonův román se odehrává v blíže nespecifikované budoucnosti, kde Golden Gate po svém částečném zřícení hostí něco mezi obřím squatem a antickým městským státem. Znáte z Johnny Mnemonica. Zrcadlovky pohltily navigační, informační a telekomunikační systémy a staly se tak plnohodnotným atributem technohrdinů.

Při vytváření dekadentní nálady ve společnosti upadající v důsledku neschopnosti sledovat tempo vývoje svých subsystémů sáhl Gibson k prostředkům, které mi připomněly Ch. Bukowského. Jemný plíživý rozklad je kulisou daleko působivější než postkatastrofická realita.

O čem to vlastně je? Experimentální drogou postižený Colin Laney vnímá v toku dat tvořícím historii určité tendence a uvědomuje si, že mimo dějinné události existují jistá ohniska, kolem kterých se tyto tendence otáčejí. A jedno takové ohnisko vnímá ve své blízké budoucnosti. Neví, co se má stát. Ale ví, kdo u toho má být. Proto se ujímá režie a navádí dotyčné osoby do inflexního bodu tak, aby dějinný zlom měl co nejmenší škodlivý dopad. Ale jeden z aktérů té frašky je Harwood, magnát bezohledně manipulující zranitelnou realitu ve svůj prospěch.

Nejasně naznačený příběh prožívá skupina více či méně důležitých postav a můžete jen hádat, které z nich jsou opravdu klíčové a které se jen nachomýtly. I zlomená duše zkrachovalého Japonce nosícího Laneyovi kapky proti kašli dostala při svém zrodu autorovu pečlivou pozornost. Až bude někdo číst tuhle knížku za sto let (a věřím že bude), může se smát technickým rekvizitám, ale v postavách najde stále stejnou životnost a pravdivost.

Stejně jako nikdo z hrdinů nevíte, o co vlastně ve skutečnosti jde a kdyby Gibson nedokázal pracovat s výraznými postavami, skvělým stylem a vedlejšími myšlenkami a nápady, asi byste marně hledali důvod proč číst dál. Zvlášť když si sám znesnadňuje svůj úkol zaujmout čtenáře neustálými provokacemi a podněty, posílajícími vaši mysl na slepé odbočky zamyšlení. On to naštěstí zvládá a dovede vás až k překvapivému závěru, kde se ti, kdo u toho mají být, potkají. Dojde k tomu a knížka skončí. Zbývá pak už jen zamyslet se nad jejími přesahy do našeho života.

Opravdu stojí za to se přesvědčit, jak se Gibson vyrovnal s útokem technologického vývoje na jedné a svých žáků (epigonů?) v čele s Nealem Stephensonem a Brucem Sterlingem na druhé straně. Vydavatelství Návrat navíc slibuje opětovné vydání starších Gibsonových děl v novém překladu.

(převzato ze SciFi Worldu)




Další články tohoto autora:
Jarda Houdek

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku:




Výběr z vydání

  • RECENZE: William Gibson, Všechny párty zejtřka

  • RECENZE: Vladimír Kostiha, Křik ďorka

  • DRBY: archívy vydaly svědectví - románovou prvotinu R. A. Heinleina

  • FILM: Hulk - Velký, zelený a naštvaný

  • RECENZE: Philip Pullman, Tygr ve studni (Sally Lockhartová 3)

  • VYŠLO: Gibson, Sapkowski, Gemmel, Šlechta, Saudek a další

  • (NE)RECENZE: "pravý" Harry Potter

  • ROZHOVOR: Martin Šust

  • CENY: John W. Campbell Award, Theodor Sturgeon Award a Dvorana slávy SF&F

  • VYŠLO: Svět řeky IV., Petr Jagoš - Vězni času, Čtyřlístek a tři karetní balíčky pro LotR

  • HOROR: Červnové novinky ze světa filmových hororů

  • FILM: Návrat z hvězd

  • MEJLEM: Illusion Softworks hledají autory počítačových her

  • RECENZE: Jaroslav Mostecký, Mark Stone - Kalužiny modré krve

  • SOUTĚŽ: Černá Ďura 2002

  • Na okraj
    Palantír fotil na Parconu

    fotky Tally z Parconu

    2003-09-12..14 Istrocon - PŘIHLÁŠKY ONLINE!!!

    Pagiho fotoalbum - Parcon, autogramiáda Mirka Žambocha aj (již okomentované!)

    2003-07-02..06 Chotěboř, Parcon - Avalcon