Čtvrtek 7.8.2003
Svátek má Lada

Literatura
Film
Povidky
SF akce
Akademie SF
SF&F workshop

Archiv vydání


HISTORIE: seriál Jak to je s dějinami fantastiky u nás doopravdy?
>>>


CONY: seriál Pořadatelem snadno a rychle
>>>


TV zaklínač - rešerše třináctidílného seriálu
>>>


přehled životopisných medailonků na Sardenu
>>>


přehled filmových recenzí, zveřejněných v roce 2002
>>>


seriál o přednášení - spousta postřehů pro přednášející, několik rad pořadatelům a něco málo pro zasmání nakonec
>>>


Přehled článků o Euroconu 2002 v Chotěboři
>>>


Pod tímto odkazem najdete seriál paní Freiové o jazyku naší fantastiky.
>>>

 
 
SARDEN: sci-fi sekce NP + deník o SFFH
šéfredaktor: Pagi, redakce: Zdeněk Rampas (Interkom), Vlado Ríša (Ikarie)
kalendář SF akcí, Pagiho fotoalbum, NOVÉ KNIHY, UKÁZKY

 HLAVNÍ STRÁNKA

7.8. RECENZE: William Gibson, Všechny párty zejtřka, (pagi)

Život v lepenkové krabici na nástupišti tokijského metra může někoho odrazovat, jiného uspokojovat a pro dalšího může být jedním z mála způsobů, jak přežít. Laney byl kdysi v sirotčinci pokusným králíkem, od té doby jeho mysl, přestavěná drogou, vnímá datové toky v Síti jinak, než jak tomu je u jiných lidí. Lepenková krabice, která se stala jeho celým vesmírem, ho skrývá, aniž by ho omezovala v přístupu k tomu, co se stalo jeho skutečným životním prostorem - datový prostor proplétající celý svět, prostor obsahující kontakty s realitou i zcela virtuální bytosti.

Příběh je vyprávěn stylem klipového filmu, třiasedmdesát (!) scén je řazeno za sebou tak, aby čtenář mohl průběžně vnímat příběh jako celek. A tak se neustále přenášíme z místa na místo a sledujeme jednotlivé postavy, které přispívají k postrkávání příběhu kupředu - a že těch postav je skoro tolik, jako v Jiráskových románech. Přesto je Gibsonův styl natolik propracovaný, že se v té spleti čtenář neztrácí. Ačkoliv je konflikt postaven na virtuálním souboji mezi Laneyem a Harwoodem, jsou do něj zahrnuty i další účastníci. Jejich motivace rozptylují pozornost čtenáře i rozhazují průběh konfliktu obou duelistů natolik, že výsledek je velmi plastický a působivý i přes zdánlivě jednoduchou zápletku.

Dalším významným Gibsonovým vkladem je citlivé zacházení s prostředím. Každé, kterým jeho postavy procházejí, je promyšlené a zapadající do komplexního obrazu světa, do kterého je příběh situován. Prefabrikovaný market Lucky Dragon, kterých se na světě vyskytují tisíce a tisíce, postkatastrofické sídliště vybudované na kusu Golden Gate, nástupiště tokijského metra, dům v Malibu - to vše je rozmanité a přesto zapadající do Gibsonových záměrů. A lidé, kterými tento svět zaplnil, i v jejich epizodních úlohách tam patří a jsou plnocennými hráči příběhu, byť mají úlohy třeba jenom jako roztleskávači či nahrávači.

Zvláštní roli v tom všem hrají hodinky - náramkové skvosty, které byly starožitnostmi už v době, kdy Gibson tento příběh psal. Aniž by byly samy propojené se Sítí, jejich obrazy a popisy se stávají také hráči příběhu. Je to takový zvláštní anachronismus, pěstní klín na poličce vedle DVD přehrávače, přesto milý a nenápadně propojující náš svět se světem Všech párty zejtřka. To je jeden z řady momentů, které do příběhu Gibson vložil. Tyto prvky působí téměř podprahově - a o to účinněji dokáží čtenáři prohloubit požitek z četby.

Dalším výrazným faktorem je to, že Gibson s technologiemi příliš neexperimentuje a tím snižuje riziko zastarávání textu. Nezabíhá do konstrukčních podrobností, všechny gadgets popisuje z hlediska jejich funkce, nikoliv vnitřního uspořádání. Je to pohled běžného uživatele, dovedený do důsledku. Nanotechnologické úpravy moře pod Golden Gate, inteligentní omítka Lucky Dragonů, Tessiny nahrávací kamery, servisní podložka opravující náramkové hodinky - to vše jsou vynikající nápady, které zaujmou svojí funkcí, aniž by znalost jejich konstrukčních detailů byla pro děj nutná.

Všechny párty zejtřka (1999) byly zveřejněny patnáct let po Neuromancerovi - a ukazují, že William Gibson ve svém literárním vývoji neustrnul. Vrátil se k pramenům literatury - k charakterizaci člověka, jeho motivů a osudů. Technika je součástí našeho světa, patří k nám a my patříme k ní. Gibson si tuto vzájemnou propojenost uvědomuje a čtenářům plně zprostředkovává. Svým postavám dává prostor pro sny a přání a ukazuje, jak se s těmito potřebami a motivy vyrovnávají - a nakonec v podstatě všichni jeho hrdinové dosahují svého. I když třeba trochu jiným způsobem, než jaký si naplánovali, a musí se s tím sami vyrovnat. Ale takový už je život.

William Gibson: Všechny párty zejtřka (All Tomorrow's Parties)
překlad: Tomáš Richtr
obálka: David Spáčil
Návrat, 2003
370 stran, 265 Kč, brožované
ISBN 80-7174-525-1




Další články tohoto autora:
(pagi)

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku:




Výběr z vydání

  • RECENZE: William Gibson, Všechny párty zejtřka

  • (NE)RECENZE: Dan Simmons, Černé léto

  • FILM: letem světem s Tarzanem

  • RECENZE: Vladimír Šlechta, Kyborgovo jméno

  • RECENZE: Lois McMaster Bujold, Zrcadlový tanec

  • POVÍDKA: Vražda na pískovišti

  • AVÍZO: Jakub Vandrovec vs Čaroděj Ivanov

  • VYŠLO: čtvrtý díl Časoválek, druhý díl příběhů Jakuba Vandrovce a povídky ze světa Warhammeru

  • LIDÉ+FILM: Quentin Tarantino

  • ÚVAHA: od magie k vědě, od šamanů k Tolkienovi a nazpátek, a k tomu ještě něco navíc (1/2)

  • VYŠLO: Průvodce filmem Pán prstenů, Ikarie 8/2003 a Čtyřlístek 355

  • (NE)RECENZE: Liga výjimečných

  • RECENZE: H. G. Wells, Superaktivátor

  • VYŠLO: Smrtící věrnost, Cyteen C. J. Cherryhové, Arien Karoliny Francové, a komiksy - Hobit a Vrána

  • CON: GATECON 2003 na Avalconu

  • Na okraj
    Terminátor 3 - M. Spáčilová na iDnes

    Palantír fotil na Parconu

    fotky Tally z Parconu

    2003-09-12..14 Istrocon - PŘIHLÁŠKY ONLINE!!!

    Pagiho fotoalbum - Parcon, autogramiáda Mirka Žambocha aj (již okomentované!)