Česky vyšlo toto klasické dílo poprvé v roce 1963, před více než čtyřmi desítkami let, druhé vydání měl
na svědomí Odeon v roce 1987 a nyní se nám do rukou dostává vydání třetí - v plzeňském Laseru. V roce 2001
jsem o téhle knize psal v (neoficiálním) seriálu opožděných recenzí, ale ten původní
text si klidně přečtěte, tahle recenze bude zase o něco jiná. Na svědomí to má moje přednáška na
Trpasliconu, kde jsem vyprávěl o reklamě v angloamerické literatuře - a tahle kniha tvořila hlavní pilíř oné přednášky.
Svět budoucnosti, který tato autorská dvojice vytvořila, je dodnes lahůdkou pro znalce - a to celý koncept
vznikl na počátku padesátých let (knižně Space Merchants, 1953, časopisecká verze in: Galaxy, Grave Planet -
1952). Dokonce se toto dílo stalo v rámci SF jakýmsi archetypem společenského uspořádání, v němž faktická vláda
je v rukou nikoliv státní moci (jako v 1984), ale nestátních korporací a nátlakových skupin.
Těmi nestátními korporacemi jsou reklamní agentury, skuteční vládci světa, a vláda a parlamenty jsou především
jejich prodlouženýma rukama. Oba autoři prokázali značnou kombinaci umělecké úrovně a ekonomické erudice. O to
první se zasloužil především Frederik Pohl, i námět myslím pochází od něj - v té době vzrušeného
mccarthysmu vyjádřil svoji nespokojenost členstvím v Komunistické straně USA, kterou ale krátce poté opustil.
Cyril M. Kornbluth, plodný autor, který předčasně zemřel v roce 1958 ve věku pouhých pětatřiceti let, se
postaral o odborné ekonomické zázemí, a tak je příběh plný odkazů na nejrůznější ekonomické teorie a i
ekonomická struktura jejich světa je velmi dobře propracovaná.
Autorská fantazie dokázala vynikajícím způsobem předběhnout dobu. Ne v konkrétních vynálezech, mnohokrát
jsem už zmiňoval, že SF není futurologií, ale skvěle propracovanou extrapolací trendů, které tehdy sotva jen
vystrkovaly růžky. Klasickou ukázkou je konzumní kolotoč Šumsi, Krachle, Superky - po dlouhé směně bez jídla
se člověk napije Šumsi, to v něm vyvolá pocit hladu, zažene jej sušenkami Krachle - a pak si dá cigaretu Superku,
která v něm probudí žízeň. A tak dále a stále dokola - kdo někdy pozoroval zákazníky u McDonalda, něco
podobného určitě pozoroval. Kofilissima obsahuje údajně neškodný alkaloid, který po deseti týdnech vyvolává závislost
- a je levnější dále pít tento nápoj, než se léčit. Snad jen dětské cigarety, které jsou součástí jejich
světa, nevydržely souboj s naší současnou realitou ostatně jako kouření vůbec.
Příběh je prostý a jednoduchý téměř jako v pohádkách - ale ten je tu hlavně proto, aby bylo na co navěsit
spoustu postřehů a nápadů o lidech a naší společnosti. Je vystavěn na pozadí střetu establishmentu - do kterého
patří hlavní hrdina, šéftextař reklamní agentury Mitchell Courtenay, a podzemního hnutí snažícího se o záchranu
obyčejných lidských hodnot a jejich vítězství nad ideály konzumu - a to reprezentuje zase Mitchellova žena Kathy.
Díky tomuto konfliktu se tu rozehrávají nejrůznější situace a extrapolace tehdejší reality, například koncern
Chlorella je v podstatě majitelem celé Kostariky (to je ohlas tehdejších banánových koncernů), či reklamní
agentury ke sloganu vymýšlejí výrobky i celá průmyslová odvětví. Společnost je rozdělená na dvě vrstvy -
producenty a konzumenty, oddělenými prakticky nepřekročitelnou propastí. A producentům vládnou právě reklamní
agentury.
Obchodníci s Vesmírem dodnes nezastarali a pro mne patří mezi nejlepší SF díla, která jsem kdy četl (a
Kingsley Amis ji považuje za vůbec nejlepší román všech dob). Útlá knížka - o to tenčí, o kolik se dnes zvětšil
standardní rozsah románů - plná nadčasových nápadů a dnes ještě o něco naléhavější, než v době, kdy
vznikla, rozhodně patří k příběhům, které byste měli znát, pokud chcete mít přehled o společenské satiře
v SF i o SF jako celku.
Frederik Pohl, Cyril M. Kornbluth: Obchodníci s vesmírem
překlad: Jarmila Emmerová
obálka: Jan Patrik Krásný, grafická úprava: Dagmar Krásná
Laser books, edice Mistrovská díla SF, 2005
223 stran, 139 Kč, brožované
ISBN 80-7193-192-6