Valerio Evangelisti je díky cyklu románů s inkvizitorem Nicolasem Eymerikem ve své rodné Itálii srovnáván s
Umbertem Eccem. Co se týká působivosti, je to srovnání bezpochyby odpovídající, najdete tu mnoho paralel se Jménem
Růže - ale už po přečtení několika stránek zjistíte, že Evangelisti svoji zápletku poskládal mnohem složitěji
a s využitím více časových rovin.
Ty jsou tři - Eymerikova, odehrávající se v letních měsících roku 1354 na Sardinii, Reichova, rozdělená na
dvě paralelně vyprávěné části z let okolo nástupu fašismu a druhé, situované do USA padesátých let, a Dětí
budoucnosti, umístěné do časově nepříliš vzdálených USA - přesněji tří federací, na které se rozpadly po
ekonomickém kolapsu způsobeném epidemií.
Nejpoutavější je příběh titulní postavy. Nicolas Eymerik je hlavní inkvizitor, člověk, který víru
postavil nad vlastní city, řídí je svým přesvědčením o správnosti církevních dogmat a veškerou svoji
inteligenci dal do služby církvi. V rámci této služby a pravidel církevních dogmat však dokáže být i svým způsobem
spravedlivý - je to ovšem spravedlnost relativní, spravedlnost své doby, kterou se pronikavě liší od nám tak známého
pana Bobliga z Kladiva na čarodějnice.
Doktor Wilhelm Reich, vídeňský psychoanalytik, později rozvíjející teorii bionů, elementů života, je skutečně
existující historickou postavou a jeho knižní příběh věrně sleduje jeho skutečný osud - od zapuzení
nacistickou Psychoanalytickou společností až po jeho odsouzení za pavědecké pokusy a smrt ve vězení v USA.
Srpkovitá anémie se díky válečnému konfliktu a zhoršení životního prostředí stala z dědičné přenosnou
nemocí a její epidemie způsobila rozpad USA na tři federace. Ve všech ale panují podobné poměry, mimo jiné tvrdý
tlak na pohlavní zdrženlivost především u mládeže a drsné výchovné metody. Kdo se proviní proti přísným
pravidlům škol, je deportován do Lazaretu, místa, kam jsou směrováni také nakažení jedinci. Ve třech federacích
sledujeme osudy tří mladíků, kteří se nepodřídí školním pravidlům - a končí v Lazaretu.
V této časově poslední linii se pak setkávají motivy i obou předchozích příběhů. Nebezpečí, které
Eymerik na Sardinii eliminoval, i Reichův duchovní odkaz se setkávají v krátkém, ale kataklyzmickém závěru.
Tajemství inkvizitora Eymerika má dvě základní roviny - jednak příběh samotného Eymerika, barvitý a
dramatický stejně jako jeho vnitřní život, a problematiku osobní a názorové svobody v prostředí, které je
utlačuje. Vůbec tu nejde o to, zda Reichova teorie bionů je nebo není pravdivá (i když Evangelisti ji pojal pro
tento příběh jako reálnou) - základem je vůbec hrozba omezování svobod člověka. V tom je kupodivu Eymerik jako
reprezentant církevní moci o fous sympatičtější než vládnoucí systémy dvacátého a jedenadvacátého století
- nejenom ty, se kterými se setkáváme v románu, ale bohužel i ty skutečné.
Příběh je laděn do temných odstínů, které jsou soustředěny především do obou ne-eymerikovských linií.
Evangelisti tu pohlíží na mocenské struktury velmi kriticky a jeho pohled bych řadil kousek za Huxleyův Konec
civilizace někam směrem ke Kallocainu. Specifikou autorského přístupu je zvláštní namixování fantasy a
postkatastrofické SF, které sice dává přednost fantasy v poloze příběhu samotného Eymerika, ale žádnou ze složek
výrazně nepreferuje. Ukazuje Evangelistiho jako velmi zručného autora s výbornou invencí, schopného zapracovat do
příběhu reálie z velmi rozdílných časových období a provázat je mezi sebou do integrální jednoty.
Valerio Evangelisti: Tajemství inkvizitora Eymerika (Il Mystero dell'incquisitore Eymerich)
překlad: Jakub Volný
obálka: Libor Hofman
Mladá fronta, 2005
310 stran, 199 Kč, brožované
ISBN 80-204-1288-3