NEVIDITELNÝ PES    //    EUROPE'S    //    ZVÍŘETNÍK    //    BYDLENÍ    //    EKONOMIKA    //    VĚDA    //    SCI-FI    //    SWNET    //    BAZAR    //    PARAGRAF    //    CoJeCo
  
Sobota 17.3.2001
Svátek má Vlastimil

 Hledání:
 Výběr z vydání:

VĚDA: Trochu futurologie, trochu evoluce

LIDÉ: M. C. Escher, kouzelník čtvrté dimenze

ŠAMANOVY NÁVRATY: Ostuda okupace byla vykoupena statečností odboje

MOTOCYKL: Pochoutka na třech kolech

MEDVĚDÍ TRH: Jak jej překonat s minimálními ztrátami (3)

NÁSTĚNKA: Prostor mimo prostor

ODPOVĚDNA: Vševědovy vyčtené vědomosti

POVÍDKA: Bedny

LÁSKA: Gentleman radí pánům i paním

BURIANOVO KAFE: Ještě o penězích

POHROMY: BSE, kulhavka, slintavka a jiné radosti…

POLEMIKA: O roli církve ve společnosti

SLOVENSKO : Odposlech mobilů a špiónománie

ZDRAVÍ: Zblázníme se z kouření?

RODINA A PŘÁTELÉ: Bez mobilu bos, natloukl si...
 Rubriky:
Svět
Politický cirkus
Rodina a přátelé
Bartovy příhody
Zábava
Kultura
Architektura
Hudba
Literatura
Film
Malířství
Filmová béčka
Společnost
Politika
Ekonomika
Zdraví
Šamanovo doupě
Mrožoviny
Náš rybník
Litery
Slovenská kronika
Stručně
Kronika dne

TOP 50, TOP 100
Archiv vydání
Stálice

 HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Kultura >> Malířství

17.3. LIDÉ: M. C. Escher, kouzelník čtvrté dimenze, (pagi)

Maurits Cornelius Escher
1898-1972

Bylo mu čtyřiadvacet, když tento grafik, absolvent školy architektury a dekorativního umění, stvořil své první typické dílo - dřevořez Osm hlav. Byla to brilantní ukázka parketáže, umění donekonečna pokrýt plochu opakujícím se vzorem. Od té doby vytvořil více než stopadesát (!) obrazů, které buď přímo parketáží byly, nebo využívaly parketáž, která se k okrajům obrazu postupně měnila - grafické listy Metamorfózy, Voda a vzduch, Osvobození či Magické zrcadlo. A i s jen "obyčejnou" parketáží si uměl vyhrát - dokázal ji sestavit z jediného motivu stejně orientovaného či zrcadlově symetrického, či ze dvou různých motivů. Jezdce, labutě, ryby, hmyz, ulity a mnoho dalších tvarů dokázal proměnit v objekt svého umění.

Ve svých grafikách dokázal na dvojrozměrném podkladě vybudovat dokonale věrný obraz trojrozměrného světa - dokonce i světa čtyřrozměrného. Na pražském matfyzu byly jeho kresby používány jako názorná pomůcka, jako zkouška představivosti studentů. Jedna z nich má dokonce i společný osud s matfyzáckým sci-fi klubem Villoidus. Tatáž parta, která ho tehdy zakládala, vyrobila ohromný plakát (cca 2 x 1 m, 1978) s kresbou Jiný svět II a textem MFF VÁM OTEVŘE NOVÉ OBZORY. Ještě ji mám schovanou.

Tato kresba - stejně jako většina jeho ostatních dítek - je zdánlivě pochopitelná - na první pohled. Jenže když si zkusíte představit trojrozměrné provedení světa, do něhož nám dává Escher nahlédnout, zjistíte, že tak nějak vám pro jeho vytvoření aspoň jedna dimenze chybí. Tak je to i s kresbou Jiný svět II - vůbec není prostou montáží tří pohledů. Horní a dolní pohled k sobě patří, zatímco prostřední pohled musel být pořízen z jiného interiéru, zrcadlově otočeného.

U nás se můžete s reprezentativním výběrem Escherových prací setkat v knize M. C. Escher: Grafika a kresby, kterou v roce 1999 vydalo nakladatelství Benedikt Taschen Verlag GmbH (na českém vydání spolupracovalo nakladatelství Slovart Praha). Kromě vlastního umělcova vyznání a reprodukcí 76 grafik a kreseb kniha obsahuje jejich popisy - rok vzniku, techniku, rozměr, stručný popis a význam tvarů a případně i návaznost na další Escherova díla. Tato kniha je tedy jedinečným pramenem k poznání práce tohoto génia čtvrté dimenze, který byl zpřístupněn i našim čtenářům bez jazykové bariéry. 

Na Escherovy geniální kresby navázali vynikajícím způsobem Wallace Walker a Doris Schattschneiderová. Wallace Walker již v roce 1958 při studiu možností strukturování papíru (jak se vědecky nazývá vymýšlení papírových skládaček) vytvořil schéma ISO-AXIS. Papír se rozstříhá, zprohýbá a slepí tak, že vytvoří uzavřený cyklus z jehlanů, navzájem propojených podél stran. Díky použitému materiálu - papíru - není třeba vymýšlet složitá mechanická řešení kloubů a spojů. Tímto trojrozměrným tělesem je možné otáčet, či spíše je možné protáčet jím jeho vlastním středem.  Na povrch tohoto tělesa oba autoři přenesli mnohé z Escherových parketáží, ať již celoplošných, nebo těch proměnných. Výsledný artefakt se označuje jako KALEIDOCYKLUS.

Navíc k těmto hříčkám přidali přenesení Escherových vzorů na krychle a další pravidelná tělesa. Tady se v plné míře projevil další oříšek k rozlousknutí - pravidelné vzory byly obarveny několika barvami, a sousedit směly pouze vzory různých barev.

Bylo to opět nakladatelství Benedikt Taschen Verlag GmbH, které vydalo rooku 1992 českou jazykovou verzi publikace W. Walkera a D, Schattschneirové M. C. Escher Kaleidocykly. Vedle nezbytného historicko-teoretického přehledu v knize byly také polotovary pro čtrnáct prostorových modelů, které si mohli zájemci postavit, to jest vystřihnout a slepit.

Tahle knížka nakonec skončila v Levných knihách KMa - ale odtamtud nakonec také zmizela. Docela by mne zajímalo, kolik z těch, kteří ji mají doma, skutečně všechny prostorové modely realizovali - a kolik těch modelů jim vydrželo doma dodnes.

na závěr aspoň tři odkazy na webové galérie děl M. C. Escshera:
http://www.etropolis.com/escher/
http://www-scf.usc.edu/~khushboo/escher/index.html
http://www.worldofescher.com/gallery/
(článek je převzat ze sci-fi sekce NP, kde vychází v pondělí 19/3)




Další články tohoto autora:
(pagi)

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: