NEVIDITELNÝ PES    //    EUROPE'S    //    ZVÍŘETNÍK    //    BYDLENÍ    //    EKONOMIKA    //    VĚDA    //    SCI-FI    //    SWNET    //    BAZAR    //    PARAGRAF    //    ENCYKLOPEDIE
  
Úterý 10.4.2001
Svátek má Darja

 Hledání:
 Výběr z vydání:

JAN ZAHRADIL: Varianta nevstoupení do EU

VĚDA: Obrana Rudolfa Zahradníka

PREZIDENT PROHLÉDL : Bomba do nosu Brutální Brigitě

FILM: Nepřítel před branami

CÍRKVE: Budeme nuceni založit ateistickou církev?

RODINA A PŘÁTELÉ: Knihy ne zcela obyčejné

PSÍ PŘÍHODY: Pokus, který se nepovedl

LITERY: Mučedník sebelásky

RECESE: Komu nosím tašku

ŠAMANOVO DOUPĚ: To my si dovolit nemůžeme!

COMICS: Pan Ovocňák

UMĚNÍ A MÉDIA: Kdo stojí o kvalitu

EKONOMIKA: Kdo rozhýbe trh s půdou?

ZDRAVÍ: Může za to Viagra, nebo sex?

MICHAEL ŽANTOVSKÝ: Komentář týdne 3. - 9. dubna 2001
 Rubriky:
Svět
Politický cirkus
Rodina a přátelé
Bartovy příhody
Zábava
Kultura
Architektura
Hudba
Literatura
Film
Malířství
Filmová béčka
Společnost
Politika
Ekonomika
Zdraví
Šamanovo doupě
Mrožoviny
Náš rybník
Litery
Slovenská kronika
Stručně
Kronika dne

TOP 50, TOP 100
Archiv vydání
Stálice

 HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Kultura >> Malířství

10.4. COMICS: Pan Ovocňák
Věra Jirousová

Ukázka de Crecyho práce: Král sjezdovky by Panu Ovocňákovy jako by z oka vypadl!
Památník národního písemnictví na Strahově připravil ve spolupráci s Francouzským institutem v Praze a Aude Brunel, francouzskou nakladatelkou, žijící v Praze, výstavu Nicolas de Crécy - komiksy, ilustrace. Výstava uvádí do 15. dubna 2001 kresby a videoprojekci animovaného kresleného filmu francouzského tvůrce oblíbených komiksů, jehož právě vydanou komiksovou knihu s názvem Pan Ovocňák si můžou diváci koupit buď na výstavě nebo v Francouzském institutu v Praze ve Štěpánské ulici - nebo ve speciálkách, kde se prodávají komiksy.

S tvorbou mladého kreslíře komiksů, Nikolase de Crécy (1966) návštěvníky seznamuje řada mistrovsky nakreslených barevných obrázků, ilustrací a ukázky z jeho komiksových alb, jejichž umělecká kvalita zřetelně překračuje laťku běžných "tuctových" komiksů, které často bezmyšlenkovitě reprodukují konvenčně střižené banální historky, které jako by padaly z výrobní linky. Na první pohled zaujmou i stránky plné černobílých expresivních kreseb, jejichž odstíny šedi velkoměsta můžou diváci obdivovat v knize Pan Ovocňák. Oživující prvek výstavy tvoří videoprojekce autorova mezinárodně oceněného animovaného filmu Stařena a holubi (1997), který přesvědčivě ukazuje, proč dnes znalci komiksové tvorby považují frankofonní kulturní oblast Francie i Belgie za velmoc komiksu. Po shlédnutí výstavy i animovaného snímku je divákům zřejmé, že v těchto zemích nepatří komiksové příběhy pouze dětem, ale že v nich nacházejí zalíbení i dospělí.

Ve světě komiksu zaujímá Nicolas de Crécy výjimečné postavení experimentujícího autora, jenž svou kresbou a expresivním grafickým výrazem vytváří záměrně poněkud staromilecké, avšak svéráznou fantazií nabité fluidní prostředí, v němž se po ulicích i nad střechami domů hemží nejrozmanitější groteskní postavičky. Autor je zasazuje do zručně a s nevyčerpatelnou invencí nakreslených obrázků jednotlivých sekvencí, aby tak s jejich pomocí - okénko po okénku - vylíčil barvité příběhy se spoustou dramatických zvratů. Zároveň však do nich i vstupuje a své podivuhodné příběhy s humorem nebo ironicky komentuje, protože komiks pro něho znamená svobodný umělecký prostředek. Uplatňuje ho, aby vyjářil půvab i absurditu ztřeštěného dění, jehož neuvěřitelné situace člověka našich dnů obklopují na každém kroku. Kaleidoskop crazy obrázků, které Nicolas de Crécy vysílá do světa, může nejspíš i v Praze lidem připadat povědomý. Na výstavě i v bláznivém komiksu o Panu Ovocňákovi brzy poznají, že obrázky pocházejí z knihy, která nekončí, protože se právě píše. Své příznivce má všude na světě a říká se jí velká lidské komedie.

Věra Jirousová




Další články tohoto autora:
Věra Jirousová

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: