NEVIDITELNÝ PES    //    EUROPE'S    //    ZVÍŘETNÍK    //    BYDLENÍ    //    EKONOMIKA    //    VĚDA    //    SCI-FI    //    SWNET    //    BAZAR    //    PARAGRAF    //    ENCYKLOPEDIE
  
Pátek 27.4.2001
Svátek má Jaroslav

 Hledání:
 Výběr z vydání:

POLEMIKA: O úrovni ekologické diskuse v Čechách

ENERGETICKÉ ZDROJE: Kdo je obnoví?

BURIANOVO KAFE: Pakárna

FILM: Osvobozování Francie na Žižkově

VÍZA PRO KANADU: Cestovky varují před cestami do ČR

RODINA A PŘÁTELÉ: Návštěva u vetešníka

PSÍ PŘÍHODY: Univerzální propustka - piškot

EU: Dopis Čecha z Irska

SVĚT: Ted Turner

PSI: Elixír mládí

SCI-FI: Ještě lepší hra

PENÍZE: HypoVereinsbank: Udrží se v čele bankovního pelotonu?

DIVADLO: Soudné sestry

MALÍŘSTVÍ: Paderlík v Mánesu

POEZIE: Kroky po krách čili Když se jde, všechno chce
 Rubriky:
Svět
Politický cirkus
Rodina a přátelé
Bartovy příhody
Zábava
Kultura
Architektura
Hudba
Literatura
Film
Malířství
Filmová béčka
Společnost
Politika
Ekonomika
Zdraví
Šamanovo doupě
Mrožoviny
Náš rybník
Litery
Slovenská kronika
Stručně
Kronika dne

TOP 50, TOP 100
Archiv vydání
Stálice

 HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Kultura >> Malířství

27.4. MALÍŘSTVÍ: Paderlík v Mánesu
Jn Paul

Ve čtvrtek 12.dubna 2001,zahájil v pražském Mánesu historik umění a rektor AVU v Praze Jiří T.Kotalík průřezovou výstavu profesora Arnošta Paderlíka (1919-1999),který významným způsobem přispěl k podobě českého poválečného umění.Do známé výstavní síně se tak po letech vrátil autor, který zde jako začínající umělec vystavoval již od roku 1943, se Spolkem výtvarných umělců Mánes. Arnošt Paderlík se narodil v Nučicích a v letech 1937 až 1943 studoval na Vysoké uměleckoprůmyslové škole, v atelieru prof. Františka Kysely.

Současná první větší posmrtná výstava v Mánesu, představuje základní rysy Paderlíkovy mnohostranné tvorby. V ní se zabýval řadou různých výtvarných disciplín od olejomalby přes grafiku, až k sochařské tvorbě a výtvarným realizacím v architektuře. Patrně nejstarším dílem na výstavě je zapůjčený obraz "Lidé" z roku 1941 a hned za ním následuje nevelké plátno "Z válečného cyklu" z roku 1942. Tyto práce spolu se slavným dílem "Lidé u ohrady", patří k výrazným hodnotám českého umění a Paderlík je vytvořil ještě jako mladý začínající umělec. Dodnes ovšem neztratily nic na své působivé a citlivé výpovědi o lidské tragedii i touze. Někteří znalci, kteří jsou skeptičtí k Paderlíkově malířské tvorbě především ze sedmdesátých a osmdesátých let, považují figurální díla z tohoto období vůbec za to nejlepší, co umělec vytvořil. To se týká také obrazů s malířským a sochařským zátiším z počátku 40.let, v nichž je téma ohrožení vyjádřeno velmi sugestivně. Je třeba ovšem připomenout, že Arnošt Paderlík vytvořil v 60.letech řadu pozoruhodných nefigurativních a strukturálních objektů, zcela v duchu tehdejšího modernismu. Tato působivá, v některých případech až konstruktivistická díla která autor sám považoval spíše za cvičení, zůstala převážně v jeho pozůstalosti a je otázka, dostanou-li se vůbec kdy na veřejnost.

Arnošt Paderlík který se v celé své tvorbě průběžně zabýval především tématem zátiší, je zastoupen téměř ve všech významných státních sbírkách včetně Národní galerie, kde však není vystaven. Je tím ovšem zatajována jedna výrazná Picassovsko-Fillovská vývojová linie českého umění jenom proto,že Paderlík patřil před rokem 1989 k tzv.oficiálním umělcům. Jako dlouholetému profesoru na AVU v Praze, prošlo ale jeho ateliérem značné množství dnes již uznávaných umělců starší i střední generace.Byli to například Michael Rittstein, Svatopluk Klimeš, Petr Nikl, Martin Mainer, Jiří David, Jiří Kornatovský a desítky dalších. Paderlík byl umělec, který měl na tvorbu i na řadu věcí v životě vždy svůj vyhraněný pohled a v žádné době s sebou nenechal manipulovat. Jeho v obraznosti nepřehlédnutelné dílo zůstalo až na malé vyjímky vždy kompaktní a stabilní ve svém názoru i kvalitě a prozrazuje soustředěnou mnohaletou tvůrčí práci. Paderlík šel i jako velký obdivovatel Picassa cestou osobního uměleckého hledání, věrný tradici české moderní malby. Překvapivé je, že řada jeho prací je i v dnešních trendech současného umění vizuálně mimořádně působivá a jeho dílo je v tomto smyslu před svým znovuobjevením. Výstavu Arnošta Paderlíka v pražském Mánesu můžete navštívit ještě do 4.května 2001

Jan Paul




Další články tohoto autora:
Jn Paul

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: