NEVIDITELNÝ PES    //    EUROPE'S    //    ZVÍŘETNÍK    //    BYDLENÍ    //    REALITY    //    EKONOMIKA    //    VĚDA    //    SCI-FI    //    SWNET    //    BAZAR    //    PARAGRAF    //    ENCYKLOPEDIE
  
Středa 12.9.2001
Svátek má Marie

 Hledání:
 Výběr z vydání:

NEW YORK: +7 hodin

MROŽOVINY: Operace "Kursk"

NEW YORK: +5 hodin

SLOVENSKO : Může být i to nejhorší k něčemu dobré ?

NÁŠ RYBNÍK: Kožená strana na obzoru?

TEROR: Probudili spícího obra

LIDŠTINY: Pohřběte ho hluboko

SPOLEČNOST: Česká kletba (dokončení)

POVÍDKA: Ubohý Pavlíček

RODINA A PŘÁTELÉ: Vzpomínka na Ponec aneb Odložené předsevzetí

PSÍ PŘÍHODY: Hodnej pejsek, pardon, zlobivej

MÉDIA: Proč dělají politiku?

DOBRÁ ZKUŠENOST: Překvapení v nemocnici

VÝCHOVA: Od práce ručičky pryč!

VĚDA: Přeškolené buňky pro naše zdraví
 Rubriky:
Svět
Politický cirkus
Rodina a přátelé
Bartovy příhody
Zábava
Kultura
Společnost
Politika
Ekonomika
Zdraví
Šamanovo doupě
Mrožoviny
Náš rybník
Litery
Slovenská kronika
Stručně
Kronika dne

TOP 50, TOP 100
Archiv vydání
Stálice

 HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Mrožoviny

12.9. MROŽOVINY: Operace "Kursk"
František Novotný
K vyzdvihování vraků se v podstatě používá dvou základních principů. Ten první je založen na použití jeřábů a pro zvedání vraků a jiné mořské práce byly zkonstruovány skutečně gigantické plovoucí stroje o zdvihu několika tisíc tun. Druhá metoda používá vztlaku. K vraku se pomocí lan ukotví plováky zaplněné vodou a pak se pomocí kompresorů voda stlačeným vzduchem vytlačuje. Tím se získá nutný vztlak, který vrak vynese k hladině.

Metoda, jíž bude "Kursk" vyzdvižen (doufejme, že se to podaří), vychází z prvního principu, z použití lanových vrátků. Předpokladem úspěchu je zdařilé odřezání přídě obří řetězovou pilou, rozepjatou mezi dvěma kotvami, umístěnými po stranách přední části trupu, nicméně prvním úskalím vlastního vyzdvižení (a každého vyzdvižení vraku) je založení zdvihacích kabelů. Při klasickém postupu se pod vrakem hloubí tunely, jimiž se pak protahují smyčky lan, k nimž se pak napojují zdvihací kabely jeřábu. Nebo se trup prorazí a lana se protahují jím. V případě "Kursku" se využilo specifické konstrukce ponorky s velice tuhým vnitřním tlakovým trupem. Potápěči vyrazili na hřbetě ponorky až do vnitřního tlakového trupu celkem 26 otvorů o průměru 70 cm. Jsou opatřeny naváděcími lany a trychtýři, aby mohly pojmout speciální kleštiny, které se do otvorů vnoří a z vnitřní strany tlakového trupu rozevřením zaklesnou. Je to obdoba mechanismu, kterým se spojují kosmická tělesa.
Znamená to tedy, že "Kursk" bude zvedán na 26 kabelech - lanových pramencích. Vzhledem k obrovité hmotnosti ponorky (více než 14 000 tun) je každý z těchto pramenců tvořen 54 jednotlivými ocelovými lany o průměru 18 mm, které jsou stočeny ze 7 ocelových strun.
A nyní dospíváme k tomu nejdůležitějšímu - ke zdvihacímu mechanismu. Základem je obří holandský ponton "Gigant 4" o délce 140 m. Je vykotven 6 kotvami přesně nad vrakem a do jeho plochého dna musela být vyříznuta skříň pro věž ponorky (periskopy byly odříznuty ještě na dně). Na dno "Gigantu 4" jsou také navařeny opěrky, do nichž trup "Kursku" po vyzdvižení dosedne.
Trupem "Gigantu 4" prochází 26 šachet, nad nimiž se na palubě tyčí podstavce s vrátky. Zde je pak použita nejdůmyslnější část celého zdvihacího zařízení - podstavce tvoří 4 hydraulické zvedáky, jejichž zdvih je regulován počítačem. Pro celou operaci jsou smrtelným nebezpečím rázy ve zvedacích pramencích, které způsobují vlny. Nezapomeňme, že operace bude probíhat na otevřeném moři, a právě hydraulické zvedáky, které nesou vrátky, budou korigovat kolébání "Gigantu4". Jelikož trup ponorky zapadl 1 - 2 m do bahna na dně, bude proces zvedání zahájen na zádi, aby se jejím pozdvižením zrušil přilnavý efekt.
Pokud se to zdaří, bude vrak zvedán maximální rychlostí 10 m/hod, takže když vše vyjde podle plánu, přitiskne se "Kursk" ke dnu "Gigantu 4" nejdříve za 11 hodin od zahájení zvedání.

Bude-li tato fáze operace úspěšně ukončena, vstoupí do akce remorkéry, které "Gigant 4" s podvěšeným vrakem odvlečou na základnu Rosljakovo (10 km severně od Murmansku), kde je dostatečně velký plovoucí dok. Plovoucí dok není zas nic jiného než velký ponton o průřezu "U". Jeho komory se dají naplnit vodou tak, že střední pracovní část se ponoří dostatečně hluboko, aby mezi "okraje" mohla být zatažena loď. Po vypumpování vody se dok vynoří a vynese nad vodu i plavidlo na pracovní plošině uprostřed. Problém je v tom, že "Gigant 4" bude mít s podvěšenou ponorkou příliš velký ponor, který mu znemožní veplout do doku přímo. Nezbylo tedy, než uplatnit techniku, kterou vynalezli Holanďané už v 16. století. Jedná se o tzv. odlehčovací pontony, jimž se v Holandsku říkalo "velbloudi". Dnes to jsou obří krabice z ocelového plechu o průřezu "L", které opět mají komory na napouštění vody. V případě "Kursku" budou použity dva odlehčovací pontony vyrobené v Rusku (spuštění jednoho z nich včetně křtu lahví šampusu proběhlo i českými masmédii). Naplněny vodou se připoutají ke "Gigantu 4" tak, aby svým vybráním podebraly jeho dno a mezi svými spodními částmi sevřely trup ponorky. Po odčerpání vody vyzvednou svým vztlakem prakticky trup "Gigantu 4" nad hladinu, takže ponor celé sestavy klesne na míru, jež umožní její zatažení do plovoucího doku.
Zde se uvolní zvedací lana, vrak ponorky dosedne na pracovní plošinu ponořeného doku, uvolní se kleštiny zvedacích lan z trupu "Kursku" a remorkér nyní již volný "Gigant 4" i s odlehčovacími pontony z doku vyvleče. Pak bude teprve možno vyčerpat vodu z komor plovoucího doku a "Kursk" se dvěma jadernými reaktory a dvaadvaceti řízenými střelami na palubě se konečně po více než roce pobytu na mořském dně vynoří nad hladinu.
Předpokládá se, že po vyproštění těl obětí bude vrak odvlečen do jiné loděnice, kde bude zbaven jaderného paliva a sešrotován. Tím ale operace "Kursk" neskončí, neboť Rusové zhruba za rok plánují (již vlastními silami) ještě vyzdvižení odříznuté přídě. Pak snad, pokud se najde politická vůle, bude objasněna i příčina katastrofy.

Psáno v Praze 5. 9. 2001 podle informací z časopisu "Time", September 10, 2001. (Na vysvětlení "časového skoku" uvádím, že tento prestižní týdeník vychází s týdenním předstihem)




Další články tohoto autora:
František Novotný

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: