NEVIDITELNÝ PES     //    EUROPE'S    //    ZVÍŘETNÍK    //    BYDLENÍ    //    REALITY    //    EKONOMIKA    //    VĚDA    //    SCI-FI    //    SWNET    //    BAZAR    //    PARAGRAF    //    ENCYKLOPEDIE
  
Pátek 19.10.2001
Svátek má Michaela

 Hledání:
 


 Výběr z vydání:

LETECTVÍ: Americká vzdušná bitevní loď AC-130

Zbytečná panika před antraxem

MEDIÁLNÍ KAMPAŇ: alias PR aneb novinářská smrt - závěrečná II. Část

KOMENTÁŘ: Taktika

AMERICKÉ LISTY: Drahé a ještě dražší

RODINA A PŘÁTELÉ: Ještě vzpomínka na Invex

PSÍ PŘÍHODY: Za to můžeš ty!

ŠKOLSTVÍ: Vysokoškolská vzdělanost a chybějící dvě miliardy

VÝTVARNO: Trh s uměním

TÉMA: Pacient versus české zdravotnictví

ŠKOLSTVÍ: Mistrovství kompromisu a mičurinské experimenty ministra školství Zemana

SLOVENSKO : Při vší úctě k premiérovi - člověka svrbí dlaň

PŘEMÍTÁNÍ: O pohádkách

OHLAS: O čem sní protijaderní aktivisté 2

OHLAS: Odpověď přispívatelům
 Rubriky:
 HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Kultura  >>  Malířství

19.10. VÝTVARNO: Trh s uměním
Jan Paul

Gutfreund v galerii Švestka

Kvalitní české umění musí na mezinárodní trh

Málokdo si z českých i zahraničních sběratelů uvědomuje,že Otto Gutfreund (1889-1927)je jedním z nemnoha světových tvůrců, kteří přesvědčivě aplikovaly malířské kubistické teorie do sochařství.Význam tohoto českého autora je pro naše,ale i mezinárodní umění ojedinělý.Dokázal totiž podobně jako malíř Josef Čapek vstřebat vnější inspirační vlivy a přitom udržet osobitý charakter svého díla.V tomto smyslu je Gutfreundova tvorba velmi závažná.Sběrateli vyhledávanější Emil Filla například napodoboval Picassa formálně,ale pro Gutfreunda byly kubistické principy nejen metodou zpracování sochařské hmoty,ale i novou možností vyjádření obsahu díla.

Ojedinělou prodejní výstavu plastik a kreseb tohoto českého sochaře,připravila nedávno pro zájemce galerie Švestka.Soubor osmdesáti kreseb nebyl dosud v této šíři veřejně presentován a některé práce se navíc vázaly ke vzniku důležitých autorových děl. Výstava sice nabízela dvacet plastik,ale kresby byly v Gutfreundově tvorbě neméně významné a důležité.Právě v nich je totiž možné najít klíč k pochopení jeho sochařského myšlení. Sběratele mohla zaujmout třeba terakota Námořník s dívkou na klíně,za cenu 3,3 miliony korun,ale i drobné figurativní návrhy k výzdobě paláce Adria. Ceny kreseb se pohybovaly od 140 do 200 tisíc korun a výše. Exponáty pocházely ze soukromých sbírek a značná část našla své nové majitele. Nebylo překvapením,že se lépe prodávaly dražší plastiky než levnější kresby,protože mezi sběrateli jsou Gutfreundovy sochy známější.Na aukcích je navíc od tohoto umělce nabízena řada nových odlitků ve velkém počtu jako originál a vyskytují se i padělky.Plastiky nabízené v galerii Švestka měly ale čitelný původ. Výstava předního umělce klasické moderny v galerii zaměřené hlavně na současné umění byla logická a podle slov galeristy,šlo především o kvalitativní kontext.

Výstavní síň Jiří Švestka byla založena v roce 1995 a je umístěna ve slavném pražském Mozarteu architekta Jana Kotěry. Obchodní strategií patří mezi nejprogresivnější české galerie, protože se pravidelně snaží uvádět současné umělce na zahraniční trh. Majitel galerie pracoval jako bývalý emigrant v letech 1984-86 v Nationalgalerie v Západním Berlíně a v roce 1987 byl jmenován ředitelem Kunstvereinu v Düsseldorfu.Po založení své soukromé galerie se snaží presentovat přední české umělce na prestižních světových veletrzích,jako je třeba Art Basel,nebo Art Chicago. V současnosti je to i nutnost,neboť český trh s uměním není dosud vytvořen a poptávka je zde velmi malá.Již po páté se galerie účastnila jako jediná z České republiky 6.ročníku veletrhu Art Forum v Berlíně,který proběhl začátkem října a byl zaměřen na soudobé trendy ve výtvarném umění. Projevila se zde ale nejistota současné politické situace i poslední ekonomický vývoj na světových burzách.“Zájem o naše věci byl mimořádný,ale obchodů se uskutečnilo málo“,řekl k účasti majitel galerie.Podle jeho slov byli kupci zdrženlivější a lépe se prodávala levnější díla.“Úspěch měli současní autoři Jiří Černický a dvojice Polák s Jasanským.Z českého umění se kromě Gutfreunda již neprodalo nic,což svědčí o tom,že se lidé orientují na prověřenější hodnoty“,dodal Jiří Švestka.


Další články tohoto autora:
Jan Paul

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: