Středa 14.11.2001
Svátek má Sáva

 Hledání:
 


 
 Výběr z vydání:

LITERATURA: Osm (zcela subjektivních) tipů pro nakladatele

SOUTĚŽ: O vstupenky na koncert Vanessy Mae

MROŽOVINY: Chlap jak má být

USA-AFGHANISTAN: Pád Kabulu je jen začátek

TÉMA: Chtějí naše školy produkovat mnohoučené hlupáky? (2)

RODINA A PŘÁTELÉ: Podzemním vodám naslouchati

PSÍ PŘÍHODY: Asistent u testování foťáku

ZE ŽIVOTA: Esej o reklamě

PRAHA: Staré myšlení na Starém městě.

SPOLEČNOST: Svět bez mužů

ČAJNÍK: Jak ten čaj jen správně připravit?

SLOVENSKO : Ivana Kšeftoviče nepochovali ani dzurindisté

PENÍZE: Jak vybrat lidem účty?

ZDRAVÍ: Jak poznat, že děti něco bolí?

SEX: Jak se mu vyhnout
 Rubriky:
 HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Školství

14.11. TÉMA: Chtějí naše školy produkovat mnohoučené hlupáky? (2)
(JITA)

I samo vědění je moc
Francis Bacon

Teď se často diskutuje o našem školství, zde v naši zemi. Jaké je naše vysokoškolské vzdělání, je dostatečně podporováno a na výši? Značí velký počet vysokoškoláků sám o sobě vyspělost a moudrost společnosti? Vyspělost a moudrost ve státní školské politice by se měla spíše odrážet v důrazu, kladeném na základní a střední školství - zde je velice důležité, aby se na vzdělání nešetřilo a děti byly vychovány k samostatnému kritickému myšlení a také, aby toužily samy po poznání a pravdě a doceňovaly vědecké poznání.
Zfeminizované základní školství, plné unavených, špatně placených žen, někdy podléhajících hysterii a nemajících občas právě ten nejlepší odborný rozhled - to je neštěstí.

Drzost nevzdělanců je úměrná jejich nevědomosti;
Na všechno, čemu nerozumějí, se dívají svrchu.
W.Hazlitt

Pokud se nedostane dítěti v raném věku opravdu dobrého vzdělání, které jej naučí kriticky a kreativně myslet, ale pouze memorovat (čili dítě jen oddrmolí něco, co se našprtalo), VŠ už nic nespraví. A i kdyby ji "měl" každý občan, takový stát bude stejně plný hlupáků. Absolvování vysoké školy neznamená v dnešní době potvrzení moudrosti a chytrosti a je až zarážející, kolik vysokoškolsky vzdělaných lidí (a to i technicky) u nás opravdu věří ve všemožné horoskopy, esoterično, pí vody, magnetické vody, duchy,... i v onen kreacionismus - je vidět, že vůbec nic nepochopili a jejich vzdělanost je pouze našprtaná mnohoučenost a jejich vzdělání de facto neodpovídá profilu vysokoškolského absolventa.

I kdybychom snad mohli být učení učeností druhého, moudrými můžeme být jen moudrostí vlastní.
MONTAIGNE

Samozřejmě stát nesmí zapomínat na vysoké školy, ale nemělo by to být na úkor základního vzdělání, kde by měl malý človíček pořádně pochopit, proč obrazně řečeno 1 + 1 = 2 a ne se fakta pouze našprtat a učitelce je přesně podle knihy nebo jejího výkladu oddrmolit.
Úplné vysokoškolské vzdělání by mělo být chápáno jako vrcholové a každý absolvent by měl být opravdovým odborníkem a vzdělaným člověkem, který by už nemusel procházet nějakými zkouškami na pracovní místo - diplom by měl zaručovat zaměstnavateli špičkového odborníka, na druhou stranu - který by měl mít i, pokud zůstane ve výzkumu, zaručené ohodnocení, které by odpovídalo jeho špičkovosti. Produkovat opravdové odborníky a ne našprtance, kteří uvěří kdejaké hlouposti, to by mělo být snahou managementu VŠ - kvalita nikoliv kvantita, hlupák je hlupákem a může mít tunu diplomů a skutečně nikterak nepozvedne národní ekonomiku. Ale má jednu výhodu - je snáze manipulovatelný, jelikož někdy ví, že to či ono nezná, je také snáze vydíratelný, takže tací lidé ve vedoucích místech jsou pro politiky, kteří chtějí býti mocenskou elitou, ovládající pomocí rozbubřelého státního aparátu všechno dění ve státě, skutečně pravým požehnáním.
Vypadá to, že handrkování se o peníze pro VŠ je součástí předvolebního boje, nezdá se, že by VŠ managementu šlo o vzdělanost národa. Kolik z nich a z vyučujících na VŠ je ochotno pouze a jen ze zanícení pro věc popularizovat svůj obor a kolik z nich se snaží uvádět věci na pravou míru a odhalovat podvodníky a šarlatány? Hrstka (ovšem díky za ně). Mnoho lidí si klade otázku: Stávkovali snad rektoři a vedení universit za Klause? A kdo do toho vidí, musí uznat, že naše (zdůrazňuji - naše) pravicové vlády učenosti nikterak nepřály. A kdo do toho opravdu dobře vidí, musí konstatovat, že žádné byrokratické vlády všeobecné vzdělanosti celé populace nepřejí. Vzdělaný, moudrý a kriticky myslící člověk totiž nepadne na kolena před státním úředníkem, ale ani před vírami, bohy, sektami, církvemi a -ismy a takové lidi vlády, církve ani strany nepotřebují. V tomto světle se nelze než obdivovat císaři Josefu II., který i na dnešní poměry nebývalou měrou podporoval rozvoj vzdělanosti.

Spíše než hříčkou osudu bývá člověk hříčkou svou vlastní.
Ale i tak - či ještě k tomu - je podstatně ve svém údělu determinován stavem světa, do kterého se zrodil.
Josef Čapek

(Poznámka na závěr, nedá mi to, musím zde upřímně a ze srdce poděkovat všem, kteří se snaží pro vzdělanost lidí a uvádění věcí na opravou míru opravdu něco udělat, jsou to i ti všichni, kteří píší o svém oboru a vědeckých zajímavostech do Neviditelného psa a jeho tomuto vzdělávacímu účelu vyhraněné sekce - vědy Universa. Díky, moc si vás všech vážím.)


články dávající na pravou míru kupci proklamované hlouposti, články o technologiích, ale i o filosofii nebo o vědě a víře, seriál o slavných matematicích, články o kryptologii i kriminologii, prostě články ze všech vědních oborů najdete ve vědecké sekci Neviditelného psa - Universum


Další články tohoto autora:
(JITA)

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: