Pátek 5.4.2002
Svátek má Miroslava

 Hledání:
 


 
 Výběr z vydání:

POMOZTE PROSÍM: Vodní záchranná služba naléhavě prosí o pomoc při pátrání po člunu

BURIANOVA KULTURNÍ OZDRAVOVNA aneb HLAS LIDU TROCHU JINAK

TÉMA: Co rodičovské otazníky s Kamilem Horákem neřeší?

POLITIKA: Mýtus Opoziční smlouvy

RODINA A PŘÁTELÉ: Optické teplo aneb Pokušení

PSÍ PŘÍHODY: Důmyslný milovník

ÚVAHA: Vstoupíme příští rok do EU?

O připravovaném osudu Česka po vítězství Německa ve II. světové válce: z nástupního projevu R. Heydricha Praze v říjnu 1941

TÉMA: Další past na zákazníky?

ARCHITEKTURA: Nový model Prahy aneb Od Langweila po současnost

FEJETON: Mysli globálně, jednej lokálně.

CHTIP: Prezident USA ve věci prevence únosů letadel

ZDRAVÍ: Lopuch větší

KOMENTÁŘ: Poslední čtyři

PENÍZE: Studentské hrátky s trvalým bydlištěm
 Rubriky:
 HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Telekomunikace

5.4. TÉMA: Další past na zákazníky?
Pavel Jůza


V úterý 2.dubna jsme si mohli v denním tisku přečíst informaci, že Český Telecom s platností od 1.května zlevňuje volání na mobilní telefony, a to "o tři až sedm procent" v závislosti na používaném cenovém programu.
Když se však podíváme na tiskovou zprávu vydanou společností Český Telecom, žádných 7 procent tam nenajdeme. Dozvíme se, že TELECOM zlevňuje volání do mobilních sítí  "o 3 až 5 procent". Co tedy těch 7 procent v denním tisku? Že by zase dílo zlovolných novinářů? Ne. To jen do původní zprávy Telecomu se vloudil překlep. Ještě v úterý 2.4. večer se v tiskové zprávě na oficiálních stránkách TELECOMU skvěla informace, že volání na mobil s tarifem Business Standard bude místo dosavadních 6,50 stát 6,20 Kč, "což představuje pokles o 7 procent". Zřejmě někdy ve středu to na tom internetu opravili na "téměř 5 procent", ale v papírových novinách, které se zpětně opravit nedají, například v úterních Hospodářských novinách, se těch 7 procent skví dosud.
No nic, to se stane, překlep se může stát každému.Ale spíš je obdivuhodné, že u tak přesné a spolehlivé instituce, jako je TELECOM, se ta chybička v internetové tiskové zprávě z 29.3. udržela až do 2.4., tedy plné 4 dny.
Podstatnější než zlevnění volání na mobily a než drobná chybička v tiskové zprávě je však jiná skutečnost. V tiskové zprávě je také nenápadná větička, tak nenápadná, že do některých novin se ani nedostala a běžný čtenář si jí nemusí všimnout. "Současně s tím ČESKÝ TELECOM od 1. května sjednotí způsob účtování všech dálkových vnitrostátních telefonních hovorů". Za touto nenápadnou větičkou se skrývá skutečnost, že u hovorů na mobily, které dosud byly účtovány po půlminutách, ze od 1.května zavádí minimální zpoplatněná délka hovoru 1 minuta, stejně jako u meziměstského volání. Což znamená, že hovory kratší než půl minuty se nezlevní, ale naopak zdraží. Minutový hovor na mobil při tarifu Home Standard stojí 6,80 Kč a bude zlevněn na 6,50 Kč. Avšak půlminutový hovor, který dosud stál 3,40 Kč, nebude zlevněn na 3,25 Kč, ale naopak zdražen na 6,50 Kč. Hovory kratší než půl minuty nebudou zlevněny o 3 až 5 procent, ale naopak zdraženy o 90 až 94 procent. A u hovorů na mobily, které i po zlevnění budou dražší než volání na Slovensko nebo do Ameriky (přes X-call), nejsou tyto krátké hovory zanedbatelné. Do půlminutového hovoru se vejde například věta "jsem v kině, zavolej za hodinu", za půl minuty pohodlně proběhne hovor "Je tam Petr?" "Není, zkuste to večer", do půl minuty se vejdou hovory, kdy jste se omylem dovolali někomu jinému, do této kategorie může patřit i zavěšení poté, co se ozve hlasová schránka, když s dotyčným potřebujete mluvit osobně. Za půl minuty se můžete s dotyčným domluvit, aby vám zavolal z pevného telefonu nebo řekl číslo pevného telefonu, na který se dá zavolat levněji. Za půl minuty může dítě sdělit, že mu ujel vlak a vrátí se domů později.
Když Telecom předminule, k 1.lednu 2001,  zdražoval, tak zdražení místních hovorů asi o 49% "kompenzoval" zlevněním některých mezistátních relací tak, aby výsledné zdražení činilo "necelé procento". Přitom argumentoval celkovou strukturou hovorů a podobně. Kdyby však stejný postup, tedy uvažování struktury hovorů, aplikoval dnes, pak by nemohl zjednodušeně tvrdit, že změna ceny hovoru z 6,80 Kč na 6,50 Kč je zlevnění o 4%. Musel by vzít v úvahu, jaká část hovorů je delší než půl minuty a zlevňuje se o ta 4%, a naopak jaká část hovorů je pod půl minuty a zdraží se o 91%, a z těchto údajů pak propočítat, kolik činí výsledné průměrné zdražení hovorů na mobily při daném tarifu. Určitě by pak to zlevnění vyšlo výrazně menší než proklamovaná 4%, pokud by dokonce nešlo naopak o zdražení.
Závěrem konstatuji, že "zlevnění" volání na mobily má nejspíš jen zastřít skutečnost, že se o více než 90% zdražují velmi krátké hovory, používané právě těmi sociálně nejslabšími, kteří si dlouhá vykecávání z pevné linky na mobil nemohou dovolit.

Pavel Jůza



Další články tohoto autora:
Pavel Jůza

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: