Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pondělí 13.5.2002
Svátek má Servác




  Výběr z vydání
 >AUSTRÁLIE: Výdrž.
 >MROŽOVINY: Předvolební inventura spíše pro mimozemce
 >POCHYBNOSTI: Statistika ve Sportce - ukazuje na nesrovnalosti?
 >TÝDEN POD PSA: Co se semlelo, umlelo a podemlelo
 >ZE ŽIVOTA: Arogance státu vůči rodině trvá
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Konečně přichází ten těžkej nářez
 >PSÍ PŘÍHODY: Poprvé poražen, poprvé zdeptán
 >POLITIKA: Strana Zelených - insektofágové nebo uctívači tajemných energií
 >ZE SVĚTA: Úřední šiml, poučení pro cestovatele
 >ZE SVĚTA: Petice za změnu názvu filmu
 >ZAMYŠLENÍ: Udělování azylu
 >FEJETON: Fstejte sé! Nýc se fam néstané!
 >TÉMA: Sportovci a název naší země
 >PROBLÉM: Stav silnic a osobní zodpovědnost
 >SERIÁL: Příběh zapeklitého starce 7.

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
13.5. PROBLÉM: Stav silnic a osobní zodpovědnost
Michal Kadlec

Velice mě rozmrzel článek, publikovaný v Hospodářských novinách 9.5.2002 pod názvem "S penězi na opravy silnic se plýtvá". To, že silnice nejsou v ideálním stavu, ví snad každý motorista, pohybující se alespoň čas od času po naší republice. Dlouhou dobu jsme slýchali a jsme neustále svědky toho, že na opravu nejsou peníze, silničáře pravidelně začátkem zimního období zaskočí sněhová nadílka (jak nepředvídatelné), po tuhých zimách a velkých výdajích posypového materiálu se vyhrožuje nedostatkem financí na jarní opravy atd.
Nyní máme možnost se dočíst, že kontroloři Nejvyššího kontrolního úřadu přišli na plýtvání finančními prostředky ve výši cca 700 mil. korun ročně. Jak? Bezdůvodným navyšováním nasmlouvaných cen, prodlužováním termínů, nedodržování zákonu o zadávání veřejných zakázek, nedostatečnou kontrolou ze strany ministerstva atd. To je jedna stránka problému, stránka viny. Na tuto stránku musí logicky navazovat i druhá stránka, nějaká stránka odpovědnosti a vyvození důsledků. Až do konce zmiňovaného článku jsem čekal, kdo a jakým způsobem je za toto špatné hospodaření odpovědný a jaký bude následovat postih. Nedočetl jsem se. Odpovědí ředitelství silnic a dálnic bylo: zpřísnění vnitřních předpisů k zadávání veřejných zakázek, větší důraz na snižování nabídkových cen od dodavatelů a zkvalitnění geologických průzkumů a projektových dokumentací. Ani zmínka o konkrétních lidech, kteří takové plýtvání zavinili a zcela jistě o tom věděli a rovněž ani zmínka o konkrétních způsobech postihu, který měl za takové jednání následovat. Přitom výše zmíněné nálezy jsou věci, které jsou zcela jistě smluvně podloženy a tudíž musí být pod nimi podepsána zodpovědná osoba. Nebo snad jde bez vědomí jedné či druhé strany (nebo bez smlouvy) bezdůvodně zvednout cenu nebo protáhnout termín stavby či opravy?
Jak může takové řešení běžné občany uspokojovat, když si představí, že lidé, kteří takové ztráty způsobili, tam budu figurovat dále a ředitelství pouze "zpřísní pravidla hry"? Pokud by se jednalo o soukromý podnik, tak je to jeho soukromá věc, jak bude tyto problémy řešit, ale když se jedná o instituci, kam zčásti přispívají i samotní občané - motoristé formou silniční daně, koupí dálniční známky, částí daně z pohonných hmot, je to velice znepokojující.
Navrhoval bych, aby se NKÚ podíval po dvou letech na hospodaření znovu a vyhodnotil, zda byly opatření, navrhované ŘSD dostatečně účinné. Osobně jsem přesvědčen, že většina rozhodnutí, ve kterých bylo pochybeno, tkví v lidech a tudíž jsem ke způsobu nápravy velice skeptický a obávám se, že i nadále budeme jezdit nikoli po nových, ale pro nedostatek financí pouze po levně "zaplátovaných" silnicích a silničkách.


Další články tohoto autora:
Michal Kadlec

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: