Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pátek 24.5.2002
Svátek má Jana




  Výběr z vydání
 >BURIANOVA KULTURNÍ OZDRAVOVNA aneb HLAS LIDU TROCHU JINAK
 >FOTOMOMENTKA: Reportáž ze schodů
 >ZE ŽIVOTA: Nedejte se aneb Quijotův kurs občanské sebeobrany.
 >ZE SVĚTA: Grenada nakrátko bolševická
 >O KNIZE: Bajaja Viewegh táhne na draka Klause
 >ZAMYŠLENÍ: Fámy o EU
 >POLITIKA: Proč?
 >SVĚT: Sochy
 >TÉMA: Vzít klacek do ruky a bít byrokraty hlava nehlava
 >POSTŘEH: O názvech
 >ZDRAVÍ: Co je betelové sousto?
 >OHLAŠOVNA: Kulturní akce
 >HISTORIE: Praha v roce 1866
 >ÚVAHA: Stop nacionalismu a stop demagogii
 >KNIHA: S Bigglesem, Rychlými šípy a Jamesem Bondem do nitra Afriky

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Kultura  
 
24.5. FOTOMOMENTKA: Reportáž ze schodů
JITA Splítková

Nejedná se o schody, je to pomník obětem komunismu. Je aktem úcty postavit takovýto pomník? Myslím si, že ne (více v politickém úvodníku 24.5.2002).

Vždy se chci vystříhat toho, abych hodnotila díla kolegů výtvarníků - takže ani teď se nebudu vyjadřovat - snad jen, že pomník ničím nepřekvapil a filosofie měla být pojata možná obráceně - ne aby zůstaly na posledním schodě nohy bez hlavy - lidé bojující proti totalitě vždy měli hlavu a v ní mozek plný svých vlastních myšlenek a přesvědčení, za které umíraly - takže si myslím, že se Zoubkův mukl měl ztrácet ze zdola jako se propadat do kamene - představujícího beznaděj té doby a tupost okolí . Svých myšlenek se přeci nikdy nevzdal - čili na posledním schodě by spíše logicky měla být hlava.

ČTK k tomuto vydala následující: Praha se po 12 letech od pádu totalitního režimu dočkala pomníku obětem komunismu. Dílo sochaře Olbrama Zoubka a architektů Zdeňka Hölzla a Jana Kerela na úpatí vrchu Petřín odhalili za doprovodu Smetanovy Vltavy zástupci Konfederace politických vězňů, radnice Prahy 1 a pražského magistrátu. Slavnosti přihlížely stovky lidí. Z vrcholných politiků, po domněnkách, že se akce může stát předvolební kampaní, nepřišel nikdo. "Je to velký den. Konečně i Praha odhalila pomník našich obětí. Myslím, že je to začátek debolševizace českého národa," řekl novinářům předseda konfederace Stanislav Drobný. Pomník tvoří zužující se schodiště, na nich je sedm soch. Mají symbolizovat mukla, tedy muže určeného k likvidaci. "První postava je celá, další jsou postupně torza. Je to muž, který je likvidován mocí, ale stále stojí a vzdoruje," vysvětlil Zoubek.

Stavba pomníku přišla celkem na 7,5 milionů korun, přičemž hlavní město přispělo částkou 3,5 milionů korun.

Do soutěže o podobu památníku se přihlásilo 35 autorů, do druhého kola postoupily čtyři návrhy. Zoubek spolu s architekty zvítězil podle poroty díky vysoké architektonické i výtvarné úrovni návrhu.

Olbram Zoubek od roku 1952 vystavoval na mnoha výstavách doma i v zahraničí. V roce 1958 vstoupil do tvůrčí skupiny Trasa, se kterou vystavoval do roku 1969. Od roku 1987 je zakládajícím členem Nové skupiny. Zúčastnil se mezinárodních sochařských sympozií - v roce 1965 ve Vyšných Ružbachách na Slovensku, v St. Margarethen v Rakousku (1966) a v roce 1969 ve Federsee v Německu. Od roku 1951 se věnuje rovněž restaurování. Realizoval větší počet plastik v architektuře. Od roku 1989 je členem Umělecké besedy v Praze, nyní jejím starostou.

Tento pomník obětem komunismu není Zoubkův první Pomník Obětem komunismu vytvořil pro Ústí nad Labem Olbram Zoubek. Sochu ženy v životní velikosti, která stojí skloněná nad deskou s nápisem "Obětem komunismu město Ústí nad Labem".

Schody udělaly radost mladíkům, vyznávajícím trekking




Další články tohoto autora:
JITA Splítková

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: