Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 28.5.2002
Svátek má Vilém




  Výběr z vydání
 >TÉMA: Po sjezdu.
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Mediální medy
 >Z PRAHY: Odpady - vítězství zdravého rozumu
 >VOLBY: Komunisté do vlády? Proč ne!
 >O KNIZE: Chrudošiví jsou borolové.
 >ÚVAHA: To bude sranda
 >DOPRAVA: Ovládnou lodní dopravu v ČR rejdařství z EU?
 >ARCHITEKTURA: Geniální Carlo Scarpa a hřbitov Brioni
 >ZAMYŠLENÍ: Koho Volit ? Úvaha frustrovaného voliče
 >ZEMĚDĚLSTVÍ: Podílnictví v listinné podobě
 >PŘÍRODA: Seznamte se s krtkem
 >V Turkmenistánu už doktory nepotřebují
 >ZDRAVÍ: Nejrozšířenější forma demence
 >PENÍZE: Hypotéka, základní kámen banky
 >MEJLEM: Ohlasy a názory čtenářů

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
28.5. DOPRAVA: Ovládnou lodní dopravu v ČR rejdařství z EU?
Pavel Kuthan

Předáme neuváženým konkurzem na Československou plavbu labskou svou lodní dopravu konkurenčním rejdařstvím z EU? Ovládnou trh s nejekologičtější a nejlevnější přepravou zboží s jediným spojením ČR s moři a oceány světa Holanďané nebo Němci?
Takové dilema hrozí díky konkurznímu řízení na ČSPL , které umožnil nový majoritní vlastník po IPB svým nezájmem rozvíjet dále podnik ve složité situaci za bohabojných státních záruk, kdy konkurzem se dostane ke svým penězům rychleji. Na svém se jistě podepsal i nezájem státu o převzetí ČSPL Konsolidační agenturou. Jenom jaksi pozapomněl díky euforii zahledění se do sebe vládních představitelů, že při vstupu do EU budeme moci provozovat tolik plavidel, s kolika do EU vstoupíme.
Pokud tedy díky nezájmu státu ČSPL snížila své stavy někdejších 300 plavidel na současných zhruba 120 plavidel , což při krachu tzv. partikulářů, kteří si plavidla pronajali, již také není skutečnost, pak se lehce může stát, že rejdařství v konkurzu koupí konkurenční firmy z EU a rozprodají lodě svým dceřinným společnostem v zahraničí, nebo je dále zruší a nebudou provozovat. Tím vstoupí ČR do EU s minimálním počtem lodí, který se nebude moci zvyšovat a zdejší vodní cesty ovládnou rejdařství z EU. Jistě nám rádi v lodní dopravě vypomohou a získají nové trhy.
Je tady samozřejmě ještě druhá varianta, kdy konkurz byl dohodnutý s vládou ČR či FNM a byl záměrem zbavit se konkurzem minoritních akcionářů z kupónové privatizace tak jako se to stalo i v jiných podnicích. Dluh ČSPL se částečně zaplatí z výnosu z konkurzu, zbytek doplatí stát z kapes daňových poplatníků. Rejdařství koupí za nízkou cenu kupříkladu firma lobující u současné vlády. Není náhodou, kdy probíhá likvidace ruského dluhu formou dodávky lodí vhodných pro říční i námořní přepravu. Není ani náhodou náhlý zájem premiéra o majetek rejdařství v Hamburku. A jak si vysvětlit urychlenou finalizaci přípravy výstavby nízkých jezů v Prostředním žlebu a Malém Březně tak dlouho opomíjených ?
Přitom loděnice v Chvaleticích je prosperující a komplikovaného přesunu lodě pro holandského obchodního partnera jsme si mohli povšimnout ve zprávách TV. ČSPL díky pozastavení splátek dluhu se stává prosperující společností a přeprava zboží roste. Poptávka po přepravě v ČR je pět milionů tun.
Každý stát v EU si chrání a podporuje lodní dopravu. V případě sucha pomáhá těmto společnostem dotacemi. Zato u nás vláda krátkozrace vypomohla dotacemi v letech sucha 1999 a 2000 pouhými 83 miliony rejdařům, kdy ztráty z vodní dopravy byly vyčísleny na 500 milionů. Přitom vodní světová síť zažívá i v zemích EU velký boom. Nezbývá než věřit, že se nová vláda bude chovat pragmaticky a zváží nutnost konkurzu i ochranu lodní dopravy v ČR před konkurencí tak , jako to dělají ostatní okolní státy směrem na západ od nás abychom nedopadli podobně diskriminovaní jako v zemědělství , kdy své trhy díky nižší dotační politice z EU předáme jiným na zlatém podnosu.
Vstoupit do EU jistě, ale ne v předklonu.


Další články tohoto autora:
Pavel Kuthan

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: