Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Čtvrtek 20.6.2002
Svátek má Květa




  Výběr z vydání
 >LETECTVÍ: Štěstí nechť přeje odvážnému nezmarovi
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Radujte se, veselte se
 >VOLBY: Nekamenujme maličké? aneb Jak z toho ven...
 >EKONOMIKA: Stát, jemuž má smysl platit daně
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Následky hovadismu odstraněny
 >PSÍ PŘÍHODY: Co dělat, když je vedro
 >POLITIKA: Vítězem voleb byla apatie
 >TÉMA: -Jsme všichni zrádci- z jiného úhlu.
 >POLITIKA: Špína a politika.
 >ZE SVĚTA: Kanadské zážitky (4)
 >POLITIKA: Vyhrála blbá nálada a spálená země
 >FEJETON: Romantický kanál
 >POSTŘEH: O výchově - sexuální
 >ZDRAVÍ: Opékání na slunci
 >ZAHRADA: Co dělat v červnu (14)

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
20.6. LETECTVÍ: Štěstí nechť přeje odvážnému nezmarovi
Jiří Wagner

Ve středu v ranních hodinách odstartoval v západní části Austrálie známý vzduchoplavec Steve Fossett ke svému již šestému pokusu o sólový oblet Země bez mezipřistání. Přestože v době psaní tohoto článku neměl autor k dispozici žádné další informace, můžeme si jeho balón, který tentokrát nese jméno Bud Light Spirit of Freedom, aspoň přiblížit:

Balón používá k letu kombinaci hélia a horkého vzduchu, tedy princip, který jako první použil francouzský vzduchoplavec Jean Francois Pilatre de Rozier. Obal balónu je téměř 43 metrů vysoký a přes 18 metrů široký. Náplň tvoří 15 600 kubických metrů hélia a 2800 kubíků horkého vzduchu.

Balón byl vyprojektován Donaldem Cameronem a postaven v jeho závodě Cameron Balloons ve Velké Británii. Není vybaven žádným motorem, poháněn je pouze větrem. Čtyřicet nádrží s palivem, směsí propanu a etanu, je rozmístěno okolo kabiny a hořící palivo slouží k zahřívání (případně samovolné vychládání) héliové náplně, což umožňuje měnit výšku a tím pádem i vzdušné proudy a let požadovaným směrem. Balón může být řízen i autopilotem Comstock, jenž při použití počítače ovládajícího hořáky dokáže udržovat konstantní výšku. Toto zařízení tedy umožňuje pilotovi dopřát si občas aspoň několik hodin spánku.

Gondolu balónu zkonstruoval Andy Elson podle požadavků firmy Cameron Balloons. Kabina není přetlaková, je dva metry dlouhá, necelé dva metry široká a stejně tak vysoká. Její nízká hmotnost je způsobena tím, že na její stavbu bylo použito směsi Kevlaru a karbonitových sloučenin. Kromě toho tvoří její vršek plastová bublina. Elektronické přístroje uvnitř kabiny jsou napájeny lithiovými bateriemi a dvě topná tělesa udržují teplotu uvnitř mezi pěti a jednadvaceti stupni Celsia.

Přesnou navigaci balónu umožňuje systém GPS. Pro komunikaci mezi balónem a letovou kontrolou je primárně určen satelit Inmarsat C se zálohou pro telefonické spojení v podobě satelitu Inmarsat Mini M. Pro komunikaci s leteckou kontrolou je určeno HF rádio, rádio VHF umožňuje spojení vzduch-vzduch a vzduch-země až do vzdálenosti 160 km. Kromě toho je balón vybaven nouzovým vysílačem, jehož aktivace iniciuje mezinárodní pátrání a záchranu pilota.




Další články tohoto autora:
Jiří Wagner

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: