Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pondělí 8.7.2002
Svátek má Nora




  Výběr z vydání
 >LIDÉ: Nezřídka disharmonické pravdy životopisců (část 1.)
 >POLITIKA: Evropská vývojová spirála
 >TÝDEN POD PSA: Co se semlelo, umlelo a podemlelo
 >MROŽOVINY: Kaťuše a jejich zapomenuté prababičky
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Kráska s vyhřezlým mozkem
 >PSÍ PŘÍHODY: Kuna je znovu na balkóně
 >DOPRAVA: Blízké minutí čelního typu
 >PŘÍRODA: Bojující zvířata (1)
 >FEMINISMUS: Ženský hlas
 >ZE ŽIVOTA: Nevěsta prodaná nebo prohraná?
 >ARMÁDA: Jak se stravují zajatci
 >Z AUSTRÁLIE: Neprůstřelná babička.
 >AFGHÁNISTÁN: Romantické představy
 >ZAMYŠLENÍ Z FLORIDY: Bohyně se zavázanýma očima
 >SERIÁL: Příběh zapeklitého starce 15

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
8.7. DOPRAVA: Blízké minutí čelního typu
Zdeněk Slanina

Snad kazdy tyden prinasi Japoncum nejaky neprijemny signal, ze dopravni system zeme neni tak dokonaly, jak byli zvykli verit. Minuly rok (2000) byl ve znameni padu betonovych bloku v tunelech na projizdejici soupravy Shinkazenu. Na zacatku letosniho roku vletel na severu zeme Shinkanzen do osobniho automobilu, ktery se nejak ocitl v kolejisti. Minuly tyden spadl do kolejiste obvodove drahy v Tokiu opilec. Dva muzi z nastupiste se ho snazili zachranit, lec projizdejici souprava usmrtila vsechny tri.
A ve stredu 31. ledna 2001 odpoledne dva obri letouny Japonskych aerolinii delila od srazky ve vysce kolem 11 km vzdalenost snad jen deseti metru.

Japonska prefektura Shizuoka lezi na zapad od hlavniho mesta Tokia a patri do ni i jizni svah hory Fudzi. Nad toto prefekturou se setkavaji dva letecke tahy pro hlavni mesto. Nadto ovsem na japonskem nebi tez operuje americke i japonske vojenske letectvo. Mezinarodni letiste Narita je nevyhodne umisteno na vychod od hlavniho mesta aspon hodinu cesty vlakem. Na zapad od mesta se rozklada vyhodne umistene letiste Yokota, ktere avsak pouziva americke letectvo a nejevi ochotu stran jeho navraceni. Toto letiste asi i rozhodlo posledni volbu tokijskeho primatora. Zvitezil kandidat, ktery sliboval navraceni zakladny Yokota zpet Japoncum. Ovsem bezprostredne po volbach seznal, ze je to nad jeho sily. Nyni zachranuje svou tvar podporou expanze tretiho letiste v oblasti, primo

v Tokiu umistene Hanedy. Haneda lezi na brehu more a slouzi predevsim vnitrozemske doprave. Existuje projekt expanze jejich pristavacich drah primo do more s pomoci nejakeho umeleho ostrova. Na umelem ostrove stoji i nove letiste Kansai v Osace. To se ale potyka s finacnimi problemy, neb ma vubec nejvyssi pristavaci poplatky. Krom toho cast umeleho ostrava pocala mirne poklesat. A ke vsemu se jeste ukazalo, ze pristavaci drahy jsou o poznani uzsi, nez vyzaduje nejnovejsi generace Boeingu. Ani letiste Narita neni dodnes dostaveno, a to pro odpor militantnich zemedelcu z okoli. Cas od casu dochazi k bojovnym stretum zemedelcu s ochranou letiste.

Expanze letiste Haneda by vsak zpusobila zhusteni provozu nad Tokijskym zalivem a tudiz plan narazi na kritiku ochrancu zivotniho prostredi. Podobne tez rybari pobliz Nagoje oponuji nedavno zahajene vystavbe noveho nagojskeho letiste na umelem ostrove, ktere by melo slouzit navstevnikum svetove vystavy Aichi 2005.

Nad prefekturou Shizuoka se bezne setkavaji letadla startujici z Hanedy s letadly, ktera naopak sestupuji smerem na Naritu. Nejinak tomu bylo i ve stredu 31. ledna 2001 kolem ctvrte hodiny odpoledni.

Spoj Japonskych aerolonii JAL 907 miril z mestskeho letiste v Hanede na Okinawu a nabiral vysku. Jiny let tehze aerolinii JAL 958 napak zahajil uz klesani smerem k Narite na zaver sveho letu z jihokorejskeho pristavniho mesta Pusanu. Jiz v teto fazi bude dobre, kdyz si ctenar vsimne, ze cisla letu konci jedno na sedmicku druhe na osmicku. Smerem na Okinawu letel letoun Boeing 747-400 osazeny 411 cestujicimi a 16 cleny posadky. Stroj z Pusanu byl DC-10 a vezl 237 cestujicich a 13 clenu posadky. Vsech techto 677 lidi se melo 31. ledna 2001 podruhe narodit, byt nekteri s oderkami, opareninami, ba i se zlomenou kycli.

Letounu smerujicimu na Okinawu bylo ulozeno dostoupat do 11300 m, zatimco stroj z Pusanu mel ulozeno zahajit sestup z hladiny 11900 m. Oba letouny byly navadeny ze strediska letoveho provozu v Tokorozawe, a to 26-ti letym muz, ktery prodelaval treti rok vycviku v rizeni letoveho provozu. Ten podlehal 32-letemu jiz vyskolenemu ridicimu provozu. Muz ve vycviku jako prvni zpozoroval, ze letadla se k sobe dostavaji nebezpecne blizko, ale popletl si jejich cisla. Vyzval sice Boeing 747 k snizeni vysky a DC-10 k otacce do prava, jenze k Boeingu se obracel jako k letu 908 (to je ten, co mel cislo 907), a k tomu DC-10 jako k 957 (jenze ten byl 958). Ani jeden z pilotu nereagoval, neb se prikaz netykal jeho cisla letu.

Konfuze pokracovala dal, ale do hry vstoupil ten faktor, ze obe letadla byla vybavena radarovym systemem pro detekci mozne kolize s jinymi objekty. Pocitacovy system vyhlasi poplach, pokud hrozi v nejblizsich 25 az 40 vterinach srazka pri zachovani aktualnich drah. System se aktivoval v obou strojich, prvni to hlasil pilot Boeingu, a v zapeti i pilot DC-10, zatimco pozemni kontrola jim nadale odpovidala za pouziti chybnych cisel. V tom okamziku vsak jiz pilot Boeingu, ctyricetilety

Makoto Watanabe, zacal jednat bez ohledu na pozemni konfuzi, a oznamil sestup stremhlav.

Tou dobou jiz letusky zacaly distribuovat napoje a cast cestujicich uz nebyla pripoutana. Jedna letuska se vznesla ku stropu, dopadla na podlahu, a byla zavalen padajicim vozikem s obcerstvenim. Na cestujici prsely horke i studene napoje. Jedna letuska mela hlavou prorazit stropni panel, a zustat v nem viset tak, ze z ni byly videt pouze nohy. Celkem bylo zraneno mezi 35 az 42 osob. Nedoslo vsak k zadnemu smrtelnemu urazu, Na palube DC-10 nedoslo k zadnym zranenim.

Podle predbezneho vyhodnoceni byla obe letadla v okamziku nejblizsiho priblizeni prakticky ve vertikalnim zakrytu ve vzdalenosti pouhych deseti metru. Podle letoveho hramonogramu se k sobe mela priblizit nanejvys na vzdalenost 606 metru.

Mozna, ze nekteri ctenari si vzpomenou na Perelmanovu Zajimavou fyziku. Je tam vysvetleni hydrodynamickych sil, ktere pusobi na dve tesne se mijejici lode, coz muze prispet ku stretu. Pilot Makoto Watanabe tak zrejme zabranil prakticky jiste aeorodynamicke kolizi. Z. Slanina

(reporting life, a proto bez diakritiky) sidonius@usa.net


Další články tohoto autora:
Zdeněk Slanina

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: