Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pondělí 15.7.2002
Svátek má Jindřich




  Výběr z vydání
 >AUSTRÁLIE: Široké ulice.
 >TÉMA: Imigrace, asimilace a multikulturní fantasie.
 >ZE SVĚTA: Spěšné betlémské svatby
 >MROŽOVINY: Kaťuše a jejich méně slavné sestry 2
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Adrenalinový sport
 >PSÍ PŘÍHODY: Pes na svatbě
 >POLITIKA: Pravici porazil Cyril Svoboda
 >OHLAS: Odpovědnost
 >TÉMA: Světový četník
 >POVÍDKA: Bajka o rozumu
 >TÝDEN POD PSA: Co se semlelo, umlelo a podemlelo
 >PŘÍRODA: Dvoření se stavěním uměleckých děl (4)
 >PŘÍPODOTEK K SYTUACY: Pokémoni
 >ŽIVOT: Jak se hádat v samoobsluze a jine
 >ZDRAVÍ: Oddálení menstruace

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Svět  >>  Austrálie  
 
15.7. AUSTRÁLIE: Široké ulice.
George Švehla

Pan vydavatel Ondřej Neff 9/7/02 v NP napsal:

"Dnes jezdíme po Praze a po dalších městech auty a ulice jsou lemovány zase auty. Dnešní ulice, to jsou auta.
Jenže půdorysy současných ulic jsou mnohem starší. Proč naši předkové stavěli ulice tak velkoryse široké, že ještě po staletích více méně vyhovují současné dopravě? Co je k tomu vedlo? Chápu, že už tehdy byl jakýsi vozový provoz: jezdily tam bryčky, nákladní vozy, a byly pěkně široké, takže ulice musela počítat s takovou šířkou, aby se mohly povozy vzájemně vyhnout.
Ale ty povozy nebyly podél vozovky zaparkované! "

Dovolil bych si na to odpovědět asi takto: Ty vozy podél vozovky občas zaparkované byly, neboť z nich bylo občas něco vyložit a nebo naopak, zase do nich naládovat. Popřípadě si vozka zašel na korbel piva a povoz i se spřežením si do hospody sebou nevzal. To by však nebyl ten hlavní důvod k dané šířce zmíněných ulic. Pokusím se ujasnit příměrem a obrázky ze země klokanů. Ano, ulice jsou zde řádově o pár století mladší než je zvykem v Evropě, ale přesto zdejší osady a města vznikala v době kdy silnicím a ulicím vládla koňská, kravská a volská spřežení, o jízdních Šemících ani nemluvě. Nebyla to doprava ledasjaká. Spolehlivou, rychlou a dochvilnou osobní dopravu tu obstarávala legendární společnost Cobb & Co. Její, jak nám ukazuje obrázek, patřičně vytížené dostavníky táhlo koňské čtyřspřežení a v kopcovitém terénu i šestispřežení. Společnost měla na strategických místech občerstvovny pro pasažéry a stáje pro koně, kde se tito měnili za čerstvě odpočaté. To ovšem bledne ve srovnání s dopravou nákladní. Cesty které připomínaly spíše necesty, terénem ve kterém by mnohý moderní terénní automobil měl co dělat a nebo kam se vůbec nedostane. Vzdálenosti se tu měří na tisíce mil a tak dopravu zásob a zboží do vnitrozemí, zemědělských produktů a dřeva k pobřeží a přístavům obstarávaly dopravní vozy. Měly úctyhodné rozměry vzhledem k ještě úctyhodnější nosnosti. Ta byla 10 - 12 tun. Tyto vozy stavěné z tvrdého australského dřeva s koly o průměru více jak 2 metry stavěl pan Bennett v osadě St. Marys, která je teď předměstím Sydney a nedaleko od našeho bydliště. Takový "Bennett's wagon" plně naložený žoky ostříhané surové vlny a nebo pytly obilí táhl "bullock team" čili tým volů. Tento tým představoval šestnácti a někdy až dvacetispřežení. Řídit takový "náklaďák" nebyla procházka růžovým sadem. Teamster, čili řidič mistrně zacházel s dlouhatánským bičem jehož pomocí ovládal všechny voly ve spřežení. Celá tato souprava měla úctyhodnou délku a čtenáři jistě připustí, že couvat s něčím takovým se rovnalo nemožnosti a nebo šílenosti. A toto nás zavádí k šířce ulic. V osadách se často tyto nákladní soupravy otáčely, jiných cest obvykle nebylo a tak hlavní ulice, která byla tehdy také jediná v osadě, byla tak široká aby se na ní taková souprava otočila. Tak je nyní na těchto širokých "návsích" možné 90°parkování na obou stranách vozovky a ještě jsou volné nejméně 2 pruhy v každém směru dopravě.

Takže asi i v evropských městech a osadách byly ulice široké tak aby povoz nejen projel a zaparkoval ale i se v nich se spřežením pohodlně otočil a tak tvůrci těchto komunikací nevědomky vytvořili ulice široké tak, že více méně vyhovují modernímu provozu i po několika stoletích.




Další články tohoto autora:
George Švehla

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: