18.7. MÝTY: Od Arachné k českému comicsu
JITA Splítková
... Jak se jen dotklo to kouzlo neblahé
vlasů, všechny jí splynuly s hlavy
a s nimi chřípě i uši, hlava se úplně smrskne,
ba celým tělem se zmenší. Po stranách namísto nohou jí visí tenounké prsty,
ostatek všecko je břich. I nyní však vypouští z něho vlákna a pavoukem jsouc jak
dříve se zabývá tkaním...
Proměny římského básníka Ovidia (43 př.n.l. - asi
18 n.l.)
Která
tkadlena skončila jako hrůzu nahánějící členovec - pavouk?
Jednalo se o
lydskou dívku Arachné.
Kdo a za jaké provinění ji takto potrestal? V pavoučici ji proměnila samotná
bohyně Pallas Athéna.
A jaké bylo dívčino provinění?
Vlastně žádné, ale toufla si vyzvat nerudnou a na svoji zručnost a chytrost
žárlivou ženštinu jinak moudrou Athénu na souboj (či soutěž) v tkalcovském
umění. Taková nehoráznost! Uznejte! Ještě ke všemu ten spratek byl možná lepší,
než velevážená a mocná Athéna. Takže co jiného by si Arachné zasloužila...
Pavučina - toť to oč běží
Tedy konkrétněji řečeno o pavoučí vlakno. To pro své až
neuvěřitelné technické vlastnosti nedává spát konstruktérům, technikům a i
dalším vědcům. Než se pustíme do vychvalování pavoučího vlákna a popisu
jeho využití popovídejme si o českém comicsu Nephila.
Pavouk Nephila
Malý je pavouček, velký je
pavouk.
Někdo je zbožňuje, chová si doma sklípkany, něžně s nimi rozpráví. U
jiného roste intenzita řevu s velikostí pavouka. Nevím jak by řvali, kdyby se setkali
s pavoučky doktora Yersina. Tento celkem dobrácky vyhlížející a stařičký vědec
je totiž asi skrytý zvrhlík a šílenec (o tomto jeho povahovém rysu možná neví ani
sám jeho autor). Kdo jiný by totiž vynalezl látku, která se vstřikuje do hmyzích a
pavoučích (pavouk totiž není hmyz) tělíček za účelem nestvůrně zvětšit dotyčné
členovce, a kdo jiný by tyto zvětšeniny pak prodával do zoo? Omlouvat ho genialitou a
odtržeností geniů od reality, to prostě nelze. Tuto comicsovou postavu si vymyslel Ivo
Pechar a vizuálně ji zvěčnil tuší Theodor Pištěk.
Klasická černobílá
perokresba, zámecké prostředí (kam autor situoval profesorovy laboratoře) a v
neposlední řadě fakt, že doktor Yersin vyvíjí látky přeměňující drobné
pavoučky a hmyzáky v obry - to všechno působí tajuplně, napínavě až děsivě.
Nephila vycházel v Ohníčku a ten si tenkrát kupovali celkem malé děti (no tak kolem
10 - 12 let :-) ). Vím jak jsem honem hnala do novinového stánku pro každé nové
číslo, jen aby mi neuniklo pokračování, očka mi vylézala. O gigantických stvůrách se mi potom
často i zdálo v noci :-).
Uznejte sami, že to skutečně stálo za to:
Starý a miloučký doktor Yersin, hodný vědec Fajen,
zlý a podlý vědec Mergule, hodná vnučka doktora Yersina Norika a její jezevčík
Princ a nezbytný vojenský nelidský výzkum.
Norika dostane od dědy pavoučka, který přede zlatavé
sítě - Nephilu. Proto ho Mergule ukradne a nazvětšuje.
Podlé zelené mozky chtějí uměle vyvolávat tornáda
pomocí "pontonu s rukávem". Představují si to následovně: "Zavěsíme
rukáv mezi mračny a zemí. Vznikne komínové vření. Poruší se tepelná rovnováha v
atmosféře a vznikne tornádo…" To je jistě zajímavá zbraň proti celým
městům.
Jenže narážejí na stále stejný problém: "…
Dřív než tornádo dosáhne svébytné síly, z tkanin je cár…"
Hnusák Mergule přikvačí
vojákům na pomoc - nabídne jako materiál použít vlákno obřích pavouků. Armáda
zajásá a Noričina pavoučka Nephilu přijme do svých řad. Jenže tento obludák
dostane brzy chuť na Merguleho a je zabit. Začíná sháňka po dalším pavoukovi v
thajské džungli … a tak dál a tak dál…
Námět a scénář Ivo Pechara by možná ještě i v
dnešní době nadchl Hollywood. Jasné charaktery, představující černo a bílo.
Velice silný morální apel ohledně možného zneužití vědy, úvahy na téma:
biologické pokusy a kde končí věda a nastupuje chamtivost a touha po moci. Máme
právo měnit existující živé tvory? S čím kdo zachází, tím taky schází. Je
vědec morálně odpovědný za své objevy?
Theodor Pištěk jakožto výtvarník nepoužívá
prázdných efektů (poctivá kresba tuší). Výtvarná charakteristika jednotlivých
osob je taková, že na první pohled je jasné, kdo je kdo. Podrobně jsou nastudovány
detaily pavouka, který je zde větší než mamut, takže příslušné detaily bylo
opravdu nezbytné pečlivě vykreslit.
Po letech na tento
comicsový námět Ivo Pechara nakreslil obrázky Jan Pištěk. Jedná se o skoro přesné
překreslení otcova originálu, ale obrázky jsou již barevné a je jich víc. Kopie je
však zpravidla méně než originál, barva a přidané obrázky ze zajímavého
literárního libreta udělaly dosti trapnou věc. (Tato barevná Nephila vyšla v roce 1990 v
comicsovém časopise Aréna.)
Možná by neškodilo
někde vydat originální Nephilu a i další comicsy původní dvojice (Profesor Dugan).
Nelze jim upřít profesionalitu, nápaditost a tím pádem čtivost a schopnost zaujmout.
A navíc podklady pro náměty si Ivo Pechar nevycucával z prstu, ale pečlivě
nastudoval řadu fakt (hlavně o pavoucích) . Rod pavouků Nephila skutečně existuje.
Je to druhově početný rod, jehož zástupci žijí například v Austrálii, na
Madagaskaru a v Jižní Asii.
Tito pavouci staví opravdu pevné svisle orientované sítě. Jejich sítě mohou
zabránit v chůzi i člověku. (pokračování příště :-)
jedná se o ukázku z webového pokračování knihy Mýty v zrcadle vědy a fantazie aneb co když to bylo takhle
http://jita.gumruch.cz
http://futurologie.mensa.cz
|