Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pondělí 22.7.2002
Svátek má Magdaléna




  Výběr z vydání
 >TÉMA: Česko-německé vztahy v létě 2002.
 >IZRAEL: -Intifáda- prohloubila nedůvěru - ale ne o moc
 >MÉDIA: Vysílací rada ve víru virtuální reality
 >POLITIKA: Parlamentní volby v roce 2002
 >RODINA A PŘÁTELÉ: V pátek padl rekord
 >PSÍ PŘÍHODY: Co se stane, když čokla podceníte
 >TÝDEN POD PSA: Co se semlelo, umlelo a podemlelo
 >POLITIKA: Vstříc novému osudu.
 >MROŽOVINY: Kaťuše a její kapalinové sestřenice 2
 >ZAMYŠLENÍ: Smutek z politika
 >PŘÍRODA: Tomu to voní, tomu to smrdí
 >OHLAS: Kouřit?
 >PENÍZE: Jde investovat bez rizika?
 >Slavomír Horák: Kudy (ne) prodávat turkmenské bohatství?
 >ZDRAVÍ: Marihuana a riziko velké deprese

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Svět  >>  Izrael  
 
22.7. IZRAEL: -Intifáda- prohloubila nedůvěru - ale ne o moc
Yehuda Lahav

Po téměř 21 měsících palestinské "intifády" je sice vzájemná nenávist a nedůvěra mezi izraelskou a palestinskou mládeží hlubší než před ní - nikoli však v takové míře, jak by se mohlo předpokládat. To je hlavní výsledek společného průzkumu, který uskutečnili prof. Šifra Sagiová z Ben-Gurionovy univerzity v izraelské Beer Ševě a prof. Sami Aduan z betlémské palestinské univerzity. Průzkum začali před dvěma roky - ještě než začala "intifáda" - a stejné otázky jako tehdy, položili 15-17 letým studentům opět letos.

Už samotný fakt, že izraelští a palestinští badatelé jsou schopni ve vzájemné kolegiální spolupráci takový průzkum uskutečnit, je povzbuzující. A relativně povzbuzující je i to, že z průzkumu vysvitá, že krvavé události ani na jedné straně nezpůsobily větší změny v myšlení mladých lidí. Kdo měl v minulosti pochopení pro stanoviska druhé strany - má je i nyní; a kdo nenáviděl před dvěma lety, nenávidí dále..

Jinak ve výsledcích průzkumu mnoho povzbuzujícího není. Jen 8-11 procent izraelských studentů vyjádřuje pochopení pro argumenty Palestinců (pochopení pro jejich argumenty ovšem neznamená souhlas s nimi). Ještě méně palestinských studentů - 4-7 procent - mají pochopení pro izraelské argumenty.

Pokud jde o Izraelce, neprojevily se velké rozdíly mezi studenty pocházejícimi z evropských (a amerických) a mezi pocházejícími z orientálních (sefardských) rodin. Zato rozdíly jsou velké mezi pobožnými a světskými studenty: světští studenti jsou mnohem tolerantnější. Názory pobožných Izraelců jsou téměř totožné - ovšem, s opačným znaménkem - s názory studentů moslimských palestinských škol.
Odpovědi na některé praktické návrhy řešení mohou být podkladem pro mírný, opatrný optimismus.
Například, 46 procent Palestinců je ochotno přijat, aby se Jeruzalém stal společným židovsko-křesťansko-moslimským duchovním centrem, které by nemělo politický vztah k žádnému státu. Toto řešení se zamlouvá 37 procentům "světských", ale jenom 16 procentům pobožných izraelských studentů.
Formuli "Jeruzalém - společné hlavní město Izraele a Palestiny" přijímá 18 procent "světských" Izraelců a 15 procent Palestinců, ale jenom 4 procenta pobožných Izraelců.

Není snad překvapující, že největší ochotu ke kompromisu projevují členové arabské menšiny v Izraeli - i když i oni vyznávali umírněnější názory před "intifádou". Až dvě třetiny izraelských Arabů přijímají návrh na vytvoření společného duchovního centra v Jeruzalémě a 25 procent schvaluje formuli

"Jeruzalém - společné hlavní město dvou států".. Prof. Sagiová pojede příštího týdne do Evropy, kde bude o svém výzkumu referovat na mezinárodní konferenci psychologů. Bude na konferenci zastupovat i svého kolegu a společníka, prof. Aduana. Ten totiž ze známých důvodů z Betlému v současnosti odjet nemůže..

Yehuda Lahav, Tel-Aviv


Další články tohoto autora:
Yehuda Lahav

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: