Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 23.7.2002
Svátek má Libor




  Výběr z vydání
 >K DISKUSI: Co zejména pohání mohamedánské fundamentalisty
 >POLITIKA: Čísla, o kterých média před volbami mlčela…
 >POLITIKA: Proč nemá ODS populární politiky
 >VĚDA: S jadernými motory k planetám
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Nestydatost hada na jedenáct
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Technický pokrok v oboru dětských kočárků
 >PSÍ PŘÍHODY: Když se vstává v pět
 >TÉMA: Naostro - na tupo
 >EKONOMIKA: Po extrémním poklesu může přijít růst
 >ARCHITEKTURA: Twin Towers Memorial v New Yorku
 >PŘÍRODA: Krvavá hostina
 >FEJETON: Kolik stojí vesmír?
 >POLITIKA: Pohled z Kanady
 >SCI-FI: J. M. Troska o rozpínavosti národů
 >PENÍZE: K moři, na kolo či na divokou řeku

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Ekologie  
 
23.7. VĚDA: S jadernými motory k planetám
Pavel Vachtl

Minulý rok se účastníci setkání NASA o výzkumu Sluneční soustavy, které se konalo v houstonském Měsíčním a planetárním institutu, shodli, že je nemožné seriózně uvažovat o dalším průzkumu a využití planet bez návratu k jadernému reaktivnímu pohonu raket a kosmických lodí. Návratu proto, že už během 60. let byly v USA vyvinuty těsně předletové exempláře pokusného jaderného motoru NERVA, kde byla pohonná látka intenzivně zahřívána a tlakována jaderným reaktorem. Jaderný raketový pohon má oproti dnes používanému chemickému pohonu (spalování směsi paliva a okysličovadla) nesporné výhody - energie, obsažená v měrné hmotnosti jaderného paliva (uranu, plutonia, americia, hafnia) je více než milionkrát větší, než u vodíkového paliva stávajících raket. V praxi různé typy jaderných motorů mohou udělovat vyletujícím částicím plynu rychlosti (nebo specifický impuls) několikanásobně nebo i stonásobně vyšší než dnešní "konvenční" raketové motory. To u kosmických lodí s jaderným pohonem povede k podstatnému zvýšení jejich rychlosti a hmotnosti užitečného zatížení - dopravovaného nákladu (a k snížení "mrtvého" zatížení palivem nebo pohonnou látkou - tedy k zlevnění letu). Cesta k bližším planetám se může zkrátit na zlomek - tj. místo roků na měsíce a i cesta k Plutu může trvat méně než 5-6 let. Termální jaderné motory typu NERVA jsou přitom ty nejjednodušší a jejich výkon je omezen - maximální pracovní teplotou kolem 3000 stupňů, aby se motor neroztavil. V pokročilejších, ještě výkonnějších typech se počítá např. s konverzí jaderné energie na elektřinu a elektrodynamickým urychlováním ionizované pohonné látky nebo s přímým využitím při jaderných reakcích rychle vyletujících jader nebo částic v tryskách. Za poněkud bizarní, nicméně nikoliv zcela nereálnou, lze považovat představu urychlování lodi pomocí série malých jaderných výbuchů, což předpokládal projekt Orion, vyvíjený koncepčně od roku 1958 (!). Využití jaderného pohonu se samozřejmě z bezpečnostně-ekologických důvodů předpokládá až od výšek 700 km nad zemským povrchem a jelikož z trysek létající hmota bude rychlejší, než odpovídá únikové rychlosti v okolí Země, všechno, co by potenciálně mohlo být radioaktivní, odlétne od Země. Co ovšem dělat s ekologickými aktivisty, kteří se bouřili i při startu sondy Cassini k Saturnu, jež měla na palubě pouhý radioizotopový generátor elektřiny a kolem 32 kg plutonia? "Jádro" obecně poskytuje při výzkumu kosmu takové (i finanční) výhody, že jen hlupák by ho tabuizoval.


další článek tohoto autora ve vědecké sekci Neviditelného psa-Universum:
ZAJÍMAVOST: Lidské tělo má přirozený protirakovinný systém


Další články tohoto autora:
Pavel Vachtl

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: