Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pondělí 29.7.2002
Svátek má Marta




  Výběr z vydání
 >KULTURA: Rusalka v Paříži.
 >OHLAS: Oslava kritického myšlení
 >POLITIKA: Komu věřit? Novinářům nebo politikům?
 >MROŽOVINy: Mistr marin
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Setkání se vzácným člověkem
 >PSÍ PŘÍHODY: Protikocouří pozorovatelna
 >DOPRAVA: Pokrytectví Odborového svazu železničářů a pana Duška zvláště
 >TÝDEN POD PSA: Co se semlelo, umlelo a podemlelo
 >ÚVAHA: Poučili jsme se z Hitlera?
 >PŘÍRODA: Nejsou co jsou
 >POČÍTAČE: Jak zabránit Modré Smrti
 >AFRIKA: Smířlivá politika pro znesvářený kontinent
 >VĚDA: Kam s nimi?
 >PENÍZE: Fondy - čekají nás na podzim novinky?
 >ZDRAVÍ: Roboti mezi námi

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Kultura  
 
29.7. KULTURA: Rusalka v Paříži.
Jaroslav Teplý

Při své návštěvě Paříže jsme se také šli podívat na Rusalku v opeře u Bastilly. Je to vůbec první provedení Rusalky v Paříži a snad i v celé Francii. Divadlo prostorné, s dobrou akustikou, o přestávce je z vnějších chodeb krásný pohled na Paříž. S hudebním provedením anglického dirigenta jsme byli spokojeni až na detaily (např. sbory jen za scénou a asi hodně daleko, byly slabě slyšet), odpovídalo překvapivě našemu českému pojetí, jak ho má starší generace asi vtesáno do hlavy. Zpěváci z několika zemí (hlavně ze zemí bývalého SSSR) většinou rovněž na úrovni - zpívali česky nebo spíše "česky", cizí kněžnu zpívala Eva Urbanová. Horší to bylo s "moderní" inscenací, kterou mají na svědomí dva Kanaďané.
V prvním jednání obdélníkový prostor, otevřený jednou delší stěnou k divákovi. Bílé stěny, v prostoru obdélníková vodní plocha s ochozy kolem dokola. Na každá straně leží na bílé matrácce a pravém českém velkém venkovském polštáři jedna vodní víla v bílé říze. Při svých přesunech si polštář tahá s sebou. Rusalka táboří na straně do hlediště.Vysoko nad tím byla zavěšena manželská postel s lampami po obou stranách Vodník se dostaví dveřmi v naprostém civilu, v obleku s kravatou a v jakémsi svrchníku, kterému jsme kdysi říkali "utíkáček". Při zpívaných "rozhovorech" se vodník i Rusalka přesunovali také přes vodní plochu, ve které bylo vody asi tak po kotníky. Následkem toho bylo vidět, jak Rusalce vlhne říza stále výše. Podle mne nevyhnutelné čvachtání vody ve vodníkových botách jsem z první řady na druhém balkoně nezachytil.
Ve druhém jednání zmizí nádrž z vodou a do prostoru ohraničeného těmi třemi bílými stěnami je spuštěna ta postel s lampami. Zde se také tančí polonéza způsobem, do kterého se choreograf či režisér asi pokoušel trochu polopaticky nacpat nějaké erotické prvky. Protože se "tančilo" v jakési ložnici kolem postele, vzbuzovalo to ve mně vzpomínky na mejdany z doby mého mládí.
Co mě velmi rušilo, bylo jednotné oblečení všech postav. Jako vodník byli oblečeni také princ, hajný a kuchtík. Rovněž dámy byly jednotně oblečeny v bílém nebo v běžné dnešní dámské uniformě silně připomínající černé kombiné, které se oblékalo pod šaty. To snad nevadí divákům sedícím blízko jeviště, ale já sám jsem nebyl schopen z první řady druhého balkonu zpěváky rozeznat a musel jsem čekat na to, co kdo začne zpívat .Prostě ježibaba nebyla pro mne k rozeznání od Rusalky, vodník od prince (v programu byly všechny postavy francouzsky, jen ježibaba byla ježibaba i s háčkem!). V třetím jednání se pak používalo promítání, což jasně ukázalo, že Rusalka s využitím techniky Laterny magiky mohla zůstat i v moderní inscenaci skutečnou pohádkou, díky technickým možnostem možná ještě více pohádkou než v inscenaci klasické.
Zůstává pro mne záhadou, jak se taková inscenace jeví někomu, kdo Rusalku nezná a neprostuduje si předem objemný a drahý program. Přiznám se, že nemám rád takové modernisace a úpravy, které nerespektují. záměry autorů. Trvám na tom, že Rusalka je pohádka.
Ale abych ukázal svou pokrokovost, předkládám návrh provést Rusalku jako pokus o sloučení podniků neboli námluvy HP a Compaq. Šéfka HP Fiorino jako princezna, šéf Compaqu (jméno jsem zapomněl) jako princ, jako vodník akcionář z rodiny zakladatele Packarda varující Rusalku Fiorino před neuváženým jednáním. Jako cizí kněžna šéfka dalšího podniku, která předstírá, že se chce s Compaqem sloučit, ale když se jí podaří jednání narušit, zase zmizí. Jako ježibaba ostřílený accountant ovládající všechny finty svého řemesla. Nakonec by mohla Rusalka stahnout Compaq do katastrofy, což ještě není ve skutečnosti úplně vyloučeno.Další detaily si čtenář může dokombinovat sám. Je to sice "moderní", ale hloupý nápad, sám bych na to nešel.


Další články tohoto autora:
Jaroslav Teplý

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: