Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Sobota 24.8.2002
Svátek má Bartoloměj




  Výběr z vydání
 >MÉDIA: Dalekovidna
 >GLOSA: Nezachraňuješ - tak neočumuj ?
 >SERIÁL: Příběh zapeklitého starce 21
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Díra v historii
 >POSTŘEH: Pohybující se
 >ZDRAVÍ: Vliv slunečního záření na vlasy
 >ZDRAVÍ: Muž a žena ve sprše
 >Člověk v tísni hledá další dobrovolníky
 >POVODEŇ: Týden s vodou
 >INFO: Velvyslanec USA na návštěvě Jižních Čech
 >POVODEŇ: Povodňová turistika je potřebná a nutná
 >POVODEŇ: Přesměrování telefonů ze zaplavených firem
 >OHLAS: Polemika s L.Horským
 >POVODEŇ: Chytračení pojišťoven
 >TECHNO: Digitální média veřejné služby II - příprava digitální televize.

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Historie  
 
24.8. ŠAMANOVO DOUPĚ: Díra v historii
Jan Kovanic

(K výročí 21. srpna)

Když naše děti uprostřed osmdesátých let dospěly do školního věku, ujala se žena Ivana nelehkého úkolu šetrně jim sdělit, že žijeme v okupované zemi. Nechtěli jsme opakovat chybu svých rodičů, kteří před námi mlčeli o komunistických zločinech padesátých let. Větší dcerka nejdříve nechtěla uvěřit - proč mají tanky na fotografiích bílé kříže a ne rudou hvězdu? Pak plakala - měla Sovětský svaz tak ráda! Menší synek vzal situaci na vědomí - jenom si potom dlouho pletl Němce a Rusy, obrázek Vladimíra Iljiče Lenina považoval za zpodobnění Hitlera. (Chytrý chlapec!)

V normalizační škole by se naše děti o sovětské agresi v srpnu 1968 těžko dověděly. Nyní zjišťuji, že se to žáci a studenti nemusejí dovědět v současné demokratické škole ani dnes - jedenáct let po sametovém převratu.

Cituji ze článku Radky Kvačkové, Lidové noviny 21.8. 2000: "Z deseti mladých lidí, kterých se LN zeptaly, zda se ve škole o událostech osmašedesátého roku učili, odpovědělo osm záporně. Náš dějepis končil rokem 1945, konstatovali absolventi gymnázií z Brna, Mělníka i Prahy... Řada kantorů se snaží do těch let nedojít a mnohým se to daří..."

A já myslel, že už o našem školství nebudu psát. A teď musím osmi školám z deseti a českému Ministerstvu školství zvlášť vzkázat jedno velké

!!!FUJ!!!

Vím, že některé citlivé duše tím už urážím: Ale když byla dcerka rok na kalifornské high school (obdoba naší střední školy), tak v dějepise [nebo v jakési Občanské výchově] probírali nejen vyvražďování Indiánů, ale i válku ve Vietnamu, kubánskou krizi, aféru Watergate a konflikt v Zálivu. V ročníku 1993/94. A už měli v učebnicích konec komunismu v Evropě - pád berlínské zdi, sametovku i smrt Ceaušeska. Dnes se mladí Američané v hodinách dějepisu bezpochyby učí i o zásahu v Kosovu a loňských protestech v Seattlu.

Absolventi amerických škol možná neovládají velkou násobilku, pletou si Slovensko se Slovinskem a Česko s Čečenskem, ale historii a systém zastupitelské demokracie své země znají velmi dobře. Tím pádem všichni Američané znají historii, svá občanská práva i povinnosti lépe, než naše imunizovaná šlechta v Parlamentu České republiky.

Nové učebnice končí srpnem 1968; i když k němu paní učitelka pro nával důležitějších věcí na sklonku školy nedorazí, je samostudium možné. Ale rok 1969 nula bodov, Charta 77 nula bodov, listopad 1989 nula bodov, rozpad Československa a vznik samostatné České republiky velká mohutná nula bodov! Komplexní a profesionální výklad celých poválečných dějin, včetně komunistických zločinů v 50. letech chybí. To žádné "samostudium" nemůže nahradit. Takové trestuhodné mlčení o nedávné minulosti je snad u starší pedagogické generace vysvětlitelné pouze nechutí reflektovat svá minulá provinění - prznění dětských duší komunistickými lžemi. Minulé prohřešky vem čert, vytunelování nedávné historie je zločinem současného školství. Chci věřit, že mladí pedagogové nekončí v roce 1945, že přednášejí dějiny aspoň do roku 1992. Ale ten náhodný průzkum Lidovek mě děsí.

Pro americké děti (a možná i pro děti v jiných zemích) je současnost kontinuální součástí dějin. Naše děti, naši mladí voliči, mají v historii 20. století díru zvící 55 let! Když neznají historii, svá práva i své povinnosti, může s nimi státní moc orat podle svého. Nakonec každý osel, který umí hlučně oslovit.

Čeští neonacisté vzpomínají smrti válečného zločince Rudolfa Hesse pod pláštíkem výročí srpnové okupace Československa ruským imperialismem - a řvou přitom proti našemu členství v NATO. Bílá špína (míním tím Národní alianci + Vlasteneckou republikánskou stranu) podporuje německé nácky, zatímco rudá špína (myslím tím Komunistickou stranu Čech + Moravy) drží o své velezradě tlamu - a "připravuje se" na zasedání MMF a Světové banky.

Asi by jim to nemohlo beztrestně projít, kdybychom znali své dějiny.

PS: Ještě jsem se podíval do dcerčiných poznámek z Ameriky: Na jaře roku 1994 se učila o předvolebním souboji Bush - Clinton, který probíhal roku 1992. Představte si, že by se na současných českých školách měly učit děti o opoziční smlouvě - a že by o ní diskutovaly! To by se asi ministerstvu školství a nejvyšším stranickým a vládním představitelům nelíbilo!! Ještě by si mohly ty děti dát některé dějinné události do souvislostí!!!

Už je mi jasnější, proč se raději končí květnem roku 1945.

Psáno v Praze dne 21. srpna AD MM,
poprvé vyšlo v NP 22. srpna 2000

Poznámka 2002: Dověděl jsem se, že současní studenti se učí naši historii až do rozpadu Československa v roce 1992 - aspoň v jednom konkrétním gymnáziu. Snad se situace za poslední dva roky trochu změnila i jinde.

?


Další články tohoto autora:
Jan Kovanic

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: