Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Neděle 18.8.2002
Svátek má Helena




  Výběr z vydání
 >POVODEŇ: Názor geologa - Metro ? nevěřím!
 >POVODEŇ: Jeden den statika
 >TÉMA: Záplavy v Plzni
 >TÉMA: S tím nikdo nepočítal
 >POVODEŇ: Fotoreportáž z Ústí nad Labem
 >POVODEŇ: Sobota 17.8. v Radotíně
 >PRAHA: Jak to bylo s povodní - očima dobrovolníka
 >TÉMA: Zatopené metro a suchá statistika
 >POVODEŇ: Kvalifikované odhady z křišťálové koule
 >TÉMA: Sranda musí být.
 >TÉMA: Severní Moravě není velká voda v Čechách lhostejná
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Rudí černí II
 >POVODNĚ: Tragická doprava v Praze v okolí Letné
 >POVODEŇ: Praha, pátek 16.8. dopoledne
 >POVODEŇ: Jaké to bylo za Prahou

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
18.8. POVODEŇ: Názor geologa - Metro ? nevěřím!
Vladislav Kulič

Ještě v úterý jsem všem tvrdil, že v centru Prahy není proti vodě bezpečnějšího místa než tunely metra?
Studoval jsem geologii se zaměřením na zakládání staveb a hydrogeologii začátkem 80. let, výstavba metra byla tou dobou hitem oboru. Pokud si dobře vzpomínám, projektanti a stavitelé nám s náznakem tajemnosti vysvětlovali, že vedle dopravní má metro i další funkci: velkokapacitní kryt pro případ války. Z tohoto důvodu je metro chráněno proti zaplavení nejen při běžné povodni, ale i pro případ destrukce vltavské kaskády, kdy by se Prahou přehnala vlna vysoká 13 ? 17 metrů.
Najednou jsou tunely v centru zaplavené a já slyším zástupce Dopravního podniku, že metro bylo postavené na stoletou vodu a voda přišla stotřicetiletá? Blábol! V páteční MFD je (B/7) je moc pěkná fotka z Kampy, kam dosáhla hladina při povodních 1784, 1845 a letos. Sice jsme vyhráli, ale nikoliv o 3 nebo 5 metrů ? o nějakých chabých 25 centimetrů.
Dnes ráno jsem zaslechl ředitele DP, jak s vážnou tváří tvrdí, že se na dvou místech provalil tunel a že oprava bude stát dvě miliardy.
Provalil tunel? Kvůli povodni? To jako že se zhroutil ten železobetonový tubus a tudy tam hrkla voda a zaplavila těch 11 nebo kolik stanic? Nevěřím! Celá stavba metra je extrémně předimenzovaná, co se bezpečnosti týče. Nebudu zabíhat do technických detailů, ale celé týmy geotechniků, statiků, projektantů s metrem spojily svůj profesní život. Neumím si představit, že pouhé zvýšení hladiny o pár metrů, navíc statisticky dosti pravděpodobné (viz pěkný článek na L. Metelky na NP 17. 8.) by mohlo přivodit tak fatální kolaps tohoto úžasného díla. A navíc: co kdyby tam opravdu byli lidi? A nedejbože? co kdyby metro skutečně sloužilo jako kryt?!?
Pokud se ukáže, že se opravdu ?provalil tunel?, bude to v odborných kruzích fenomenální blamáž a mě už v pražském metru nikdo neuvidí. Ale osobně nevěřím, že metro selhalo po konstrukční stránce. Daleko spíš si umím představit, jak někde na velínu sedí pražský Homer Simpson a brumlá si: ?Zavřít šoupata? Který čudlík to asi bude? Enyky, benyky?.?
Za dvě miliardy.
RNDr. Vladislav Kulič
Autorizovaný inženýr pro geotechniku, č. autorizace 04000003


Další články tohoto autora:
Vladislav Kulič

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: