Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 27.8.2002
Svátek má Otakar




  Výběr z vydání
 >GLOSA: Chlór a povodeň
 >POVODEŇ: K možné záchraně Kampy
 >INFO: Bezpečnostní díry v Internet Exploreru
 >DOPRAVA: Nedočkaví vyčůránci
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Jak se dostat na druhý břeh Vltavy II aneb Velký jižní polookruh
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Přehlídka ztraceného času
 >PSÍ PŘÍHODY: Pořadí priorit
 >VZPOMÍNKY: Češka z Gruzie - Z australske ordinace - 2
 >EKONOMIKA: Minulý měsíc ve znamení růstu
 >NÁZOR: Hluboký nesmysl Vladimíra Špidly
 >NÁZOR: Důchod pana Nováka před a po sametu
 >POVODNĚ: Tabák bude zachraňovat oběti povodní?
 >ARCHITEKTURA: Na Dryáka krumpáčem
 >PŘÍRODA: Noční obloha 2.
 >POVODEŇ: Kde domov můj? Na skládce a v Labi!

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
27.8. ŠAMANOVO DOUPĚ: Jak se dostat na druhý břeh Vltavy II aneb Velký jižní polookruh
Jan Kovanic

Po čtrnácti dnech od prvního článku na toto téma se dopravní situace v našem hlavním městě poněkud vyvrbila. Pražáci už pochopili, že jezdit auty po městě je zbytečně pomalé a vrhli se do víru zdarmé městské hromadné dopravy. Tramvaje drandí stále přes mosty Palackého, Legií, Štefánikův, navíc i přes Libeňský most.

Pěšáci a cyklisti by se měli dostat už přes všechny mosty - krom mostu Karlova. Já bych ho zprůchodnil - za vstupné!!!

Funguje náhradní doprava autobusy místo metra, kde toto nejezdí. Ale někde metro jezdí:

Metro A jezdí ze Skalky na náměstí Míru, Céčko z Jižního města na Pražského povstání, načež následuje pendl až k Muzeu. Ubohé Béčko pendluje na východním konci mezi Černým Mostem a Hloubětínem. Na západním konci je odedneška (pondělí 26. 8. 2002) zprovozněno od Zličína až na Smíchovské nádraží. To jsou dobré zprávy. Špatná zpráva je, že odedneška (pondělí 26. 8. 2002) se v pražské MHD už zase platí! Jenom se prodlužuje platnost přestupných jízdenek z 60 na 90 minut. Nepřestupné jízdenky (za 8 Kč velký lístek) platí teď celou půlhodinu místo původních 15 minut. Dočasně.

S lístkem MHD ještě můžete pendlovat vlakem ze Smíchova na Hlavní nádraží (každých 20 minut) a z Masarykova nádraží do Běchovic (int. 10-30 min.)

Aktuální přehled provozu MHD, aktuální schéma provozu MHD a vyhledávání spojení si najdete na www.dp-praha.cz. To vyhledávání mi skutečně našlo trasu, kterou jsem si pro cestu do práce přes řeku vyhledal sám. Někdy je těžší, než překonat Vltavu, dostat se přes řeku aut třeba na Letné.

V dopravě po Praze však existují některé černé díry: Staré město bez metra a bez tramvají po nábřeží je bez dopravy. Karlín mezi Florencí a Palmovkou je stále uzavřenou oblastí. Strakonická je poničená - do Radotína se jezdí horem přes Slivenec a do Zbraslavi drandí zvláštní linka 727 od Krče přes Modřany.

Pro Pražáky je toto dost nepříjemné - ale, když si vezmeme, že Praha vlastně prožila z hlediska hospodářského zasažení ekvivalent leteckého náletu, tak se vlastně jedná o prkotinu. Leta jsme jezdili na naše milé Jihozápadní město autobusem ze Smíchova, než se zprovoznilo metro. Tohle taky vydržíme.

Ale! Problémy, jak se dostat v Praze přes Vltavu má i tranzitní doprava a doprava z Prahy ven a naopak. Mosty pro pražská auta slouží i jako cesty pro všechen ostatní automobilový provoz České republiky a přilehlé Evropy - a těch pár mostečků je proto někdy docela ucpaných. Na severu byl nově pro auta otevřen most Barikádníků, magistrála projíždí přes Hlávkův most, jezdí se přes Barrandovský most a funguje spojení přes zbraslavský most Závodu míru. A to je vše, drazí přátelé! Dalším mostem na jihu je až přehradní hráz Slapy. Dalším mostem na západě je až dálniční most v Berouně!!!

Stalo se, že jela paní z našeho rodného Jihozápadního města na západní břeh Orlické přehrady, někam za Milín. Jak byla zvyklá pěkně po Jižní cestě, Novořeporyjskou silnicí. Pak chtěla odbočit na Radotín - ouha, cesta zarúbaná. Aniž by chtěla, svedlo ji to na Barrandovský most, odkud ji z Jižní spojky vypustili až v Krči! Odtud se spustila na jih po silnici č. 105 směrem na Sedlčany - potopeň na Sázavě nebyla naštěstí tak hrozná, takže most v Kamenném Přívoze stojí. V Neveklově ji doporučili jet přes Živohošťský most a Nový Knín konečně na rychlou čtyřku, kterou by byla bývala jela, kdyby nebyly povodně a dopravní zádrhele. Dvakrát přejela řeku, aniž by chtěla. A byla by jela podobně špatně i zpátky, kdybychom jí neporadili. Dvakrát přes Vltavu. Sama hloupě dlouho a ostatním by hloupě zabírala místo a brala kyslík:

Po čtyřce hezky na sever by pohodlně dojela ke Zbraslavi, kde by ji ale vyhnali na most Závodu míru a zase by musela protrpět torturu Barrandovského mostu. (Krom toho se prý dnes zavírá Zbraslav pro osobní dopravu, protože se tam propadá silnice...) Až dnes, 26. 8. 2002, se rozhoupala dopravní policie a (údajně) vyznačila objízdné trasy Prahy na "Velkém jižním polookruhu"!

Takže při příjezdu od jihu od Písku, když se chcete dostat v Praze na východní břeh, odbočte u Příbrami na Sedlčany a odtud po silnici 105 na sever. Pokud jedete dál na východ, přes Benešov se dostanete na přípojku na dálnici D1. Když se chcete dostat na západní břeh Vltavy, navedou vás přes Příbram do Zdic, kde nasednete na plzeňskou dálnici D5. No a ta je už propojena na okraji Prahy rychlostním okruhem na karlovarskou silnici a na slánskou D8.

Drobná doporučená odchylka - zkuste přejet na D5 až v Dobříši. Přes Brdy na Hostomice vede lepší cesta, ne tak využívaná - a taky trochu širší. Dva kamiony se mají co vyhýbat na některých úsecích té příbramské silničky číslo 30, která vede většinou údolím povodněmi vyhlášené říčky Litavky (jauvejs!). Další doporučená odchylka, když už pojedete přes Hostomice - jeďte zkratkou od žel. zastávky Neumětely rovnou na Libomyšl a vyhněte se Lochovicím. Zde, na katastrofické objízdné trase Prahy, číhá mostek přes Litavku (jauvejs!!), který je už několik let - nejspíš po předchozí povodni - v havarijním stavu, a bude se od října 2002 do května 2003 generálně opravovat, přičemž cesta do Příbrami bude vedena objížďkou přes Hořovice a Felbabku - silnicí 3. třídy - jauvejs!!!

Tolik k objížďkám na jihu. Jak na severu, to vskutku nevím. Celou tu vopičárnu s objížděním Prahy po trase Beroun - Zdice - Dobříš (Příbram) - Sedlčany - Benešov jsme si mohli odpustit, kdyby už byl dostavěn vnější silniční okruh Prahy s vysokými dálničními mosty!!! Most v Sedlci by vyřešil problémy na severu, most přes Berounku a Vltavu mezi Lahovicemi a Zbraslaví zase dlouhodobé problémy na jihu. Přírodní katastrofa by nemusela nutně být následována katastrofou dopravní, kdyby už byly realizovány tyto dávné plány. Dopravní situace v Praze je bez tohoto vnějšího okruhu i nadále problémem také veškeré tranzitní dopravy, která třeba nechce Prahou projíždět, ale je nucena, protože jinudy prostě nelze.

Odklad stavby okruhu z důvodu záplav by byl velice hloupý - asi jako odklad rekonstrukce mostu v Lochovicích! Protože přes tenhle můstek teď bude vedena cesta - na druhý břeh Vltavy...

Psáno v Praze dne 26. října 2002


Další články tohoto autora:
Jan Kovanic

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: