Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Středa 4.9.2002
Svátek má Jindřiška




  Výběr z vydání
 >SVĚT:Americká vláda prohrála u soudu
 >VIDĚNO ZVENKU: Český krizový management - exulant se jenom diví.
 >MROŽOVINY: Před 60 lety prorazili Němci k Volze
 >EKONOMIKA: Koruna po povodni
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Praha bez aut
 >PSÍ PŘÍHODY: Kocour s korály na krku
 >TÉMA: Tak co říkáte, hoši, zdaníme to těm buržoustům, ne?
 >NÁZOR: O vodě vyháněné a o krátkozrakosti
 >NÁZOR: Proč budu v referendu o vstupu do EU hlasovat proti - I.
 >ZE ŽIVOTA: Blb, řemeslník a státní mašinérie
 >POVODEŇ: Opravdu nespravedlnost?
 >PŘÍRODA: Atmosféra 4.
 >NÁZOR: Kubišová, Pešková - vstanou další bojovnice?
 >Člověk v tísni rozhodl o využití velké části peněz z SOS Povodně
 >ZDRAVÍ: Zácpa (úvod)

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Rodina a přátelé  
 
4.9. RODINA A PŘÁTELÉ: Praha bez aut
Ondřej Neff

V Praze jsou stále ještě otevřeny jen mosty - tuším - Barrandovský (ten prokletý, vražedný) a Hlávkův (ten co nikam nevede, protože ti co rozhodují o dopravním řešení nebyli schopni protáhnout magistrálu přes mrtvé těleso nádraží Bubny a napojit ji na Trojský most. Což znamená, že se Prahou fakticky nedá projet, nebo - za cenu mnohahodinového putování. Takže do Prahy raději autem nejezděte.

Já si ještě pamatuji prázdnou Prahu. Stáli jsme jednou s otcem na rampě Muzea a počítali, kolik v danou chvíli jede aut dole pod námi, po Václavském náměstí. Průměrně tam jela tři auta. Pak, v roce 1963, režim zlevnil benzín. Ze 4,30 (tuším) na 2,40 za speciál a 2,10 Kčs za normál. Tehdy lidi stáli frontu u pumpy a čekali na půlnoc - byl jsem se tam podívat, tehdy byla pumpa v Opletalově ulici, a o půlnoci prodávali benzín za lacino - a od toho dne začal nával na pražských ulicích a neskončil nikdy, až teď, po potopě.

Šel jsme včera Ječnou ulicí. Koukal jsme kolem sebe jako Janek. Normálně se tam sunou dvě kompaktní ocelové stuhy, dnes tam jede sem tam auto.

Je jasné, že město udržuje ten stav uměle - není žádný rozumný důvod proč dál blokovat mosty. Vyhovuje to Bürgermeisterovu pojetí pražské dopravy ve smyslu hesla "my jim to ježdění znechutíme", pojetí papaláše, který si jezdí kudy chce a kam chce a spoléhá, že do smrti bude papalášem (což je součást papalášovské psychiky: je nikdy nenapadne, že by mohli taky být ne-papalášem).

Jsem zvědav, zda někdo někdy vyčíslí ekonomický dopad tohoto omezení.
Navzdory tomu, co si myslí Bürgemeister a ftaláti, lidi nejezdí po Praze z vilnosti nebo zlomyslnosti (většina z nich). Obvykle jedou kvůli nějaké služební povinnosti. A tu holt dnes nestihnou. Musí se to někde projevit. Budem prostě všichni chudší. Však to říkám pořád - všichni jsme vyplaveni a proto by měla být jednorázová a jednoúčelová povodňová daň s jasným využitím pod veřejnou kontrolou. Abychom konečně jednou v životě platili daň a věděli, co se za to pořídí.


Další články tohoto autora:
Ondřej Neff

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: