4.9. RODINA A PŘÁTELÉ: Praha bez aut
Ondřej Neff
V Praze jsou stále ještě otevřeny jen mosty - tuším - Barrandovský (ten prokletý, vražedný)
a Hlávkův (ten co nikam nevede, protože ti co rozhodují o dopravním řešení nebyli schopni
protáhnout magistrálu přes mrtvé těleso nádraží Bubny a napojit ji na Trojský most. Což
znamená, že se Prahou fakticky nedá projet, nebo - za cenu mnohahodinového putování. Takže
do Prahy raději autem nejezděte.
Já si ještě pamatuji prázdnou Prahu. Stáli jsme jednou s otcem na rampě Muzea a
počítali, kolik v danou chvíli jede aut dole pod námi, po Václavském náměstí. Průměrně tam
jela tři auta. Pak, v roce 1963, režim zlevnil benzín. Ze 4,30 (tuším) na 2,40 za speciál a
2,10 Kčs za normál. Tehdy lidi stáli frontu u pumpy a čekali na půlnoc - byl jsem se tam
podívat, tehdy byla pumpa v Opletalově ulici, a o půlnoci prodávali benzín za lacino - a od
toho dne začal nával na pražských ulicích a neskončil nikdy, až teď, po potopě.
Šel jsme včera Ječnou ulicí. Koukal jsme kolem sebe jako Janek. Normálně se tam sunou
dvě kompaktní ocelové stuhy, dnes tam jede sem tam auto.
Je jasné, že město udržuje ten stav uměle - není žádný rozumný důvod proč dál blokovat
mosty. Vyhovuje to Bürgermeisterovu pojetí pražské dopravy ve smyslu hesla "my jim to
ježdění znechutíme", pojetí papaláše, který si jezdí kudy chce a kam chce a spoléhá, že do
smrti bude papalášem (což je součást papalášovské psychiky: je nikdy nenapadne, že
by mohli taky být ne-papalášem).
Jsem zvědav, zda někdo někdy vyčíslí ekonomický dopad tohoto omezení.
Navzdory tomu, co si myslí Bürgemeister a ftaláti, lidi nejezdí po Praze z vilnosti
nebo zlomyslnosti (většina z nich). Obvykle jedou kvůli nějaké služební povinnosti. A tu
holt dnes nestihnou. Musí se to někde projevit. Budem prostě všichni chudší. Však to říkám
pořád - všichni jsme vyplaveni a proto by měla být jednorázová a jednoúčelová
povodňová daň s jasným využitím pod veřejnou kontrolou. Abychom konečně jednou v životě
platili daň a věděli, co se za to pořídí.
|