Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Sobota 7.9.2002
Svátek má Regína




  Výběr z vydání
 >SERIÁL: Příběh zapeklitého starce 22
 >NÁZOR: Opravdu jim cosi dlužíme?
 >PRAHA: Letěla Kačenka, spadla do potoka
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Spojenci dnes i zítra
 >TÉMA: Dynosauři.
 >ZAMYŠLENÍ: Solidarita
 >HISTORIE: O Housce - čili hradu
 >ŽIVOT: Nemáte číslo konta?
 >SPOLEČNOST: První dámy
 >ZAJÍMAVOST: Pes jako válečný kurýr
 >POLITIKA: Proč svrhnout Saddáma Husajna
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Kupuju si motorku 2.
 >PSÍ PŘÍHODY: Neviditelný zajíc opět řádil
 >KULTURA: Pazourkáři - jak se hraje na střeva
 >INFO: Pražský dům fotografie prosí o pomoc

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  
 
7.9. TÉMA: Dynosauři.
Petr Vileta

Dynosauři. To jediné slovo mě napadá, když slyším nebo čtu o Českých drahách, o tom jak je nutné je dotovat, jak si na sebe chudinky nedokáží vydělat. To slovo mě také napadlo, když jsem četl o zdražení sazeb České pošty. Další dynosaurus, který se nedokáže přizpůsobit změněným podmínkám. Měl by vyhynout, stejně jako dynosaurus Českých drah. Ale podle posledních teorií a výzkumů dynosauři nevyhynuli všichni. Někteří se přizpůsobit dokázali a dnešní ptáci jsou prý potomky dávných dynosaurů. Jenže podívejte se na dnešní ptáky a pak na obrázek dávného dynosaura. To je rozdíl, co? Menší rozměry a tím snížená váha, schopnost létat, u některých i plavat a potápět se.
Ale opusťme říši zvířat a vraťme se do říše lidí a podívejme se do nedávné historie. Nejdříve lidé chodili pěšky. Pak někoho napadlo jezdit na koni a mnoho staletí se jezdilo na koni. Byl to v tehdejší době nejmodernější dopravní prostředek. Byl sice rychlejší než chůze pěšky, ale také trochu nepohodlný a spolu s chůzí měl společnou vadu, že při dešti člověk promokl na kůži. Tak někdo vymyslel krytý vůz, tažený koňmi. Z počátku to byl kočár a byl pouze pro ty bohatší, později to byl dostavník (ať už se mu říkalo jakkoliv) a ten byl určen i pro obyčejné lidi. V té době také mnoho rejpalů a staromilců dostavník zavrhovalo. Že prý je pomalejší než jezdecký kůň, že potřebuje cesty, kdežto kůň ne, navíc ty cesty ničí a je třeba je opravovat, koně se rychleji unaví a je třeba je přepřahat a tudíž je třeba stavět přepřahací stanice. Prostě samé mínus a přesto se dostavník prosadil. Jezdci na koních zůstali, ale nebylo už jich tolik a dále jich ubývalo. Lidé dávali přednost (na tehdejší dobu) většímu komfortu v dostavníku. Vznikla také koňská dráha, vůz tažený koňmi, ale po kolejích. Zase se ozvali rejpalové a staromilci, zase nacházeli jen samá mínus a přesto se koňka rozvíjela až nakonec dostala železné koleje a místo koní lokomotivu.
V době vzniku dostavníků se také začala rozvíjet služba, která do té doby byla jen pro bohaté, totiž zasílání zpráv. I obyčejný člověk mohl poslat dopis nebo balík jinému obyčejnému člověku, začala vznikat Pošta. Na počátku byly poštovní služby spojené se službami přepravními a dostavníky a železnice plnily obě funkce. Později se poštovní služby oddělily. Protože přeprava osob i zpráv byla (a je) z vojenského hlediska důležitá, byly obě tyto služby ve většině států, zejména v Evropě, pod přímou správou státu. Jenže co je státní, to je (a vždy bude) pomalé, nepřizpůsobivé a zbyrokratizované. Tak i Pošty a Dráhy ve všech státech na sebe začaly nabalovat neuvěřitelné množství zbytečných úředníků, vedoucích, ředitelů, oblastních ředitetů, obyčejných i generálních inspektorů a dalších darmošlapů. Ani se vznikem a rozvojem telegrafu a později telefonu to nezačalo být lepší. Zrychlilo se sice předávání zpráv, ale obrovská mašinerie se nejen nezmenšila, ale naopak se ještě rozrostla. Rozrostla se dokonce do takových rozměrů, že ve většině států došlo k oddělení telegrafní a telefonní služby do samostatné, opět státní instituce. Teprve před nedávnou dobou začaly vlády států docházet k závěru, že americké soukromé železnice fungují o poznání lépe než evropské státní a začaly je privatizovat. Také telekomunikační společnosti začaly být privatizovány a ejhle, ono to zase pomohlo k lepšímu. Jenže v průběhu všech těch století se asi nějak pozapomělo na původní účely Drah, Pošt a Telekomů. Dráhy mají přepravovat lidi tak, aby to těm lidem vyhovělo pohodlím, bezpečností, rychlostí a cenou. Pošty mají přepravovat zprávy a věci a opět o musí vyhovět svou rychlostí, bezpečností obsahu zásilky a cenou. No a Telekomy mají přepravovat zprávy, rychle, bezpečně a za vyhovující cenu. Ovšem ve všech případech musí být pohodlí, bezpečnost, rychlost a cena poskytována pouze lidem, kteří mají o služby zájem, kteří je chtějí využít. Nelze vybrat od všech občanů peníze na daních a těmi dotovat některou službu jen lidem, kteří ji využívají. A teď se zase vrátím k těm dynosaurům. Připadá mi, že Dráhy a Pošta se již přežily, že jsou to dynosauři. Nevšiml jsem si, že by někdo spočítal kolik energie se spotřebuje na přepravu jednoho člověka řekněme na 100 km vzdálenost, kolik se při tom vyprodukuje škodlivin, kolik peněz je nutné odložit na budoucí technickou údržbu a jaká bude cena za osobu při různém způsobu dopravy. Taková hezoučká tabulka pro vlak, autobus a osobní automobil by asi hodně vypověděla. Možná by se zjistilo, že škodliviny u železnice a autobusů jsou stejné, že náklady na údržbu silnic jsou nižší než náklady na údržbu kolejí, že náklady na platy silničářů a zaměstnanců dopravců jsou jen částí nákladů na platy zaměstnanců železničního molocha. Možná by se přišlo na to, že zrušením osobní přepravy by se najednou Dráhy staly ziskovou společností a tak zvaná dopravní obslužnost by neutrpěla žádnou újmu. Kam dojede vlak, dostane se určitě i autobus. Stejné je to s dynosaurem Pošty. Balík obvykle neposíláte každý den a můžete ho poslat některou ze soukromých přepravních služeb a není to o tolik dražší a je to dokonce rychlejší a přivezou to dotyčnému až do domu. Pohlednici nebo dopis nemusíte dnes už posílat téměř vůbec. Chcete-li něco sdělit svým příbuzným nebo známým, můžete jim poslat SMS, dnes už i obrázkovou nebo zvukovou. Můžete jim poslat "mejla", kde jsou možnosti ještě větší. Stejně za pár let bude počítač v každé domácnosti, ať už v klasické podobě, nebo schovaný v digitální interaktivní televizi nebo v mobilu. Také bude existovat spousta míst, kde se k Internetu dostanete, když už nemáte vlastní počítač. Ve veřejné knihovně, v internetové kavárně i u některých obchodníků, kteří si připustí, že jeden volně a zdarma (nebo za nepatrný poplatek) přístupný internetový terminál pro jejich zákazníky jim zvýší tržby, ať prodávají třeba textil. Problémem se zdá doporučený dopis a dopis na doručenku, ale máme přece Zákon o elektronickém podpisu, jen je třeba přinutit instituce, aby jej dodržovaly. Vychází mi, že Pošta, a to nejen u nás, je skutečný dynosaurus a musí časem vyhynout a nebo se včas přizpůsobit a změnit se z ohromného nemotorného stvoření na krásného, ladného a hbitého ptáka, schopného přežít.

Petr Vileta
http://www.practisoft.cz

Ostatně soudím, že letní čas musí být zrušen !


Další články tohoto autora:
Petr Vileta

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: