14.9. SERIÁL: Příběh zapeklitého starce - závěr
Stanislav Reiniš Stařec a poslední věci člověka
Stařec se přece jenom nad svými bratry klony zamyslel. Proč já,
proč teď? Neblíží se smrt a nejde jako v biologii o to, že umírající
organizmus se pokouší svou existenci prodloužit svým potomstvem? Chodil,
vytahoval myšlenky ze země jak přerostlou řepu a motal jako tělo bez
duše. Přemýšlel tak, že jednoho dne pocítil krizi. Přitížilo se mu. Hůř se
mu dýchalo, byla mu zima, třásl se a slzely mu oči. Nechtěl, aby jej zavezli
do nemocnice, nechtěl ležet se šesti pesimistickými dědky na pokoji, odkud
se neodchází pěšky. Nechtěl poslouchat jejich chraptivé vzdechy a noční
kuřácký kašel, nechtěl, aby jej budili svým převalováním a chrápáním.
Nechtěl se s nimi bavit, chtěl být doma, se svými. A uvažoval:
"Prodloužili nám svou lékařskou vědou věk našeho dožití, Elinka
Helenka také trochu přispěla, máme teď možnost být dlouho staří a
vyrovnaní a šťastní a aktivní, můžeme přemýšlet nad svým životem a
hledat, co moudrého v něm stálo za řeč, ale konec musí jednou přijít a
může být nepříjemný, uprostřed hadiček a infuzí a transfuzí. Prožiješ tam
jeden den, potom další den, nebo dva, pak ještě další a ještě. Nehybně
a v polospánku se budeš pozvolna sesouvat a oni ti budou hrdinsky
prodlužovat život. Jaro ti splyne s létem, léto s podzimem, nebudeš vědět,
kolikátého je, nebudeš vědět ani, kolik je hodin. Nakonec nebudeš vědět
nic, pocity tvého těla se ztratí, tvé tělo ti bude cizí a ty se budeš divit, kdo
to v tvé posteli leží.
Také je to zdravotníky bude něco stát, primář a doktor a sestřičky
a uklízečky musí z něčeho žít, léky a roztoky jsou drahé, dovážejí se ze
Švýcarska, to všechno platí pojišťovna. Nemocniční jídlo budeš jíst se
sebezapřením, dejte mi pokoj."
Chodíval dříve za kamarády a kamarádkami do nemocnice, kde
umírali jeden po druhém. Na pokoji leželo družstvo stejných babek nebo
dědků, všechno už si řekli, jaká mají výtečná vnoučata a jak krásně žili
a s kým se stýkali, jak je každý měl rád a jak jim lidé záviděli a obdivovali
je. Jak byli slavní a jak vyřešili problémy světa, s kterými si nikdo jiný
nevěděl rady. Dívali se nehnutě před sebe a čekali - na návštěvy, na
visitu, na to, jaké bude jídlo, na smrt. Chrchlali a vzdychali. Aby děti chodily
na návštěvy častěji, dávali jim pětistovky ze své ubohé penze. Za okny
svítilo slunce nebo padalo listí nebo se chumelilo, ale všem to bylo jedno.
Když byly děti hodné, namazaly vždycky dědkům nebo babkám záda
krémem, aby se jim nedělaly proleženiny, omyly jim ruce a obličej žínkou,
daly jim ručník, mýdlo a banány, pověděly jim novinky o lidech, na které
už dávno zapomněli a kteří je ani nezajímali. Když děti tak hodné nebyly,
jen od nich vybraly penze a vypadly co nejrychleji. Až pak jednou přišly do
nemocnice a našly tam čistě ustlanou postel, a sestra řekla:
"Vezměte si jejich věci, sepíšeme jejich seznam, a tady máte papíry,
podepíšete mi je, zemřel dnes ráno za svítání v šest třicet sedm."
Pak se rozpomněla a řekla: "Upřímnou soustrast."
Oproti mínění klasiků literatury a historie, přemýšlel stařec, je
umírání zpravidla nedůstojné. Umírání starého člověka, umírání věkem je
nejvíc nedůstojné. Smrtelný pot nevoní, prostěradlo je shrnuté a tlačí,
polštáře sklouzávají, vzduch je teplý, suchý a páchne čistotou, je stejný ve
dne i v noci. Poslední slova se nekonají, stejně si je žádný pozůstalý ani
nikdo, kdo tam náhodou přišel, nepamatuje. Spánek pomalu přechází do
mdloby, mdloba do komatu, pleť žloutne, srdce bije nepravidelně,
sestřičky čistí vyschlá ústa, spěchají s tím a nejsou příliš soucitné, moc
už takových viděly a také by chtěly jít brzo domů z práce. Nakonec se
umírajícímu vše v těle zastaví, dýchání, srdce, cévy, žaludek, játra, svaly
a nervy, buňky na povrchu těla i uvnitř, řasinky a membrány, slzy a pot.
V okamžiku smrti je mysl člověka už dávno kdesi pryč. Ta doba, kdy se
důstojně umíralo uprostřed plačící rodiny, dávno skončila, pokud vůbec
kdy byla. V okamžiku smrti už humanismus neplatí. V okamžiku smrti už
neplatí nic, žádná hodnota, kterou se člověk za života naučil vyznávat.
Všechno už je jedno.
Starcovy příběhy už po nějakou dobu začaly ztrácet smysl, těžko
si vzpomínal, co se vlastně toho dne přihodilo. I jeho život ztrácel smysl.
Seděl po dlouhé hodiny ve stínu domu a snil, vlastně ani nesnil, jen se díval
do jednoho bodu. V jeho snění nebylo nic, co by stálo za zapamatování a za
zmínku. Snad ani na nic nemyslel. Měl jen pocit, že jeho mysl je nehybná,
bez štěstí i smutku. Tato vyrovnaná nehybnost jej děsila. Takový je konec
člověka, řekl si.
Jeho rodina jej chodila těšit a radit mu. Povídali si s nim vždycky při
jejich návštěvách tak dlouho, až začal všechno plést, vykládal nesmysly a
posílal je pryč. Dívali se na sebe za jeho zády, když popletl jejich jména a
staré vzpomínky. On se díval na ně. Byly to jeho děti a vnoučata, měly
jeho gény a na oplátku mu nutily jídla, na která neměl chuť. Domlouvaly
mu, že dost nechodí a nejí a nestará se o přísun tekutin, nebere vitaminy, i
když by mohl, a jak by mu bylo dobře, kdyby hodně pil ovocných šťáv a
sojového mléka. Večer jej všichni opouštěli, protože šli za svými starostmi.
To byly jeho nejlepší okamžiky. Nevadilo mu, že s ním zůstává u postele jen
jeho stařenka, a že oni všichni budou a on nebude.
Jednoho dne ulehl a čekal. Přestal brát prášky, kterých mu lékař
předepsal tuny, aby jej někdo později nežaloval, že něco zanedbal. Už
dávno se v nich stařec nevyznal. Teď se přestal trápit, co je na co, kolik
čeho brát, co je na závrať, co na krevní tlak, co na extrasystoly, co na
cholesterol a na cukr, co je vitamin a co je na snížení nebo zvýšení hladiny
čehokoliv.
Přišel ten den, ten večer a ta noc, na které čekal. Cítil ve svém těle
cosi jako nikdy předtím. Dýchal, celkem dobrovolně, ale ne s velkým
zaujetím. Podivuhodné bylo, že se chvílemi viděl jaksi jako zvenku, jak tam
leží a je otevřené okno a letní noc s hvězdami. V domě s nim byla
stařenka, ta spala hluboce a tvrdě, jako vždy. Zůstával u něj jeden z jeho
synů, ten spal a nahlas pochrupoval. Byla tam i jedna z jeho dcer,
převalovala se a vzdychala. Věděl, že se vznáší u stropu. Díval se
nejdřív na sebe zvenčí a pak na syna a na dceru, spali a klidně
oddechovali, chtěl je vzbudit, ale nešlo to a nebrali jej na vědomí. Nevnímali
jej, i když si myslel, že křičí a tluče do nich pěstmi.
Vysoko u komína na střeše našel zapomenutou tenisku, o které
nikdy nevěděl, že tam je. Ještě si vzpomínal, jak tenisku popisovaly knihy
o předsmrtné zkušenosti, jak si z toho dělal legraci, že každý člověk v
klinické smrti vidí tenisku na střeše a jak ty nesmysly opisoval jeden autor
od druhého. Teď tenisku viděl on sám, skutečně tam byla, jak ji tam
nechali pokrývači.
Pak vstoupil do temného tunelu a pohyboval se v něm. Jako v
učebnici, říkal si. Temný tunel, bude na konci světlo? Bylo tam, bylo jasné,
svítilo jasněji než slunce, ale oči jej nebolely. Jeho smysly už nebyly z toho
těla, na které si zvykl. Nepatřily k jeho tělu, i když fungovaly podobně.
Vystoupil z tunelu do jasně ozářené krajiny a viděl spousty lidí. V pozadí
viděl pole a louky s palmami a ibišky divokých barev. Mezi nimi na něj
mávali kamarádi z různých dob, z dětství a mládí a středního věku a
pozdějšího věku a ti poslední, kterým vyprávěl svoje zmatená
dobrodružství a oni mu radili, aby si vzal prášky a na tyhle nesmysly
zapomněl. Viděl babičku z Jíloviště a dědu, co jej v lese učil znát kytky
a motýly, zpívat písničky a dívat se na svět. Viděl i takové, které nikdy
neviděl a neznal, dědu a babku z Alšovic a řady strejců a tet z Valu, Bělé,
Klínce, Líšnice a Nového Knína. Viděl celý svůj rod, rodiče a prarodiče a
tetu Nandu a strejdu Francka a jejich tři syny a tu pratetu, co také měla tři
syny jako stupínky, utopili se v jeden den a bylo jim čtrnáct, dvanáct a deset.
Ti tam také byli. Byli tam jeho židovští kamarádi z obecné školy, kteří
jednoho dne zmizeli a nikdy už je nepotkal. Marně se pak ptal těch, kteří
popírali jejich smrt a tvrdili, že holokaust je podvod, kde je tedy Jirka Ornstein
a jeho rodiče, kde je slečna Ehrlichová, která učila hře na klavír a nikdy
nikomu neublížila, a její bratr voják. Až dnes je potkal znovu. Viděl všechny
ty, s kterými kdy žil ve stejných ulicích, ve stejných školách, ve stejných
městech a ve stejných dobách. Všichni na něj mávali a vítali jej. Slyšel křik
a jásot. Slyšel i Hlas, velký, jasný a srozumitelný. Hlas se jej ptal, zda chce
zůstat nebo zda se chce vrátit, a jestli si myslí, že něco ve svém životě
nedokončil a odešel od toho, ať to jde dokončit.
Stařec chtěl odpovědět, že mnoho věcí nedokončil, měl ještě
napsat svůj nekrolog a ještě by měl napsat, co všecko viděl na konci
tunelu. Ale pak změnil svůj názor a prohlásil, že už toho všeho bylo dost,
v nejlepším se má přestat a že se těší, jak bude pozorovat vše, co se
děje tady, že je to ohromný a nezapomenutelný zážitek, vyvrcholení života,
a že netušil, že to vše je opravdová realita. Když hledal moudrost, zaměřil
se na banality a to důležité věci opomíjel. Teď teprve poznal, že správnou
moudrost nepoznáš pozorováním svých bližních. Správná moudrost je v smrti,
a musíš ji v smrti pochopit.
Potom šel a díval se.
šel a prošel Věčnými lovišti, Dantovým nebem, peklem a
předpeklím, Nirvánou i rájem muslimů, až si vše prohlédl v subjektivním,
objektivně nezměřitelném čase. V ráji muslimů na každém kroku
zakopával o houfy nudících se hurisek. Nebožtíci si je vybírali spravedlivě,
ale dost zřídka, a tak většinu času seděly a klábosily o všem možném.
Navštívil i ráje spotřebitelů, kde se houfy žen, ale i mužů, s
nadšením tlačily u pultů a vybíraly si zboží nedosažitelné v pozemském
životě a laciné k nevíře. I tento druhý svět měl svá omezení a ohraničení.
Proto se nakonec rozhodl vrátit se do své komplikované existence. Je stále
ještě lepší než ráje spotřebitelů. Otevřel tedy oči a byl doma.
"Musela jsem tě vzbudit, protože jsi měl svůj obvyklý záchvat a
zapomínal jsi dýchat. Doktor to jmenuje apnea. Nedýchal jsi, a trvalo to dost
dlouhou chvíli. Začala jsem se bát. Podruhé nechrápej a dýchej," řekla
stařenka. Stařec její výčitku přijal klidně.
"Kdybys věděla, co jsem viděl na druhé straně, nemluvila bys tak,"
pomyslel si.
"Všechno je jinak. Strach nemusí nikdo mít."
To bylo konečně poznání. Nejvyšší moudrost je správná smrt po
správném životě. žijme tak, abychom mohli umřít bez strachu. Je to
banalita, ale co jste čekali.
Pak ještě jednou, naposledy, zavřel oči a cítil, jak se jeho tělo
rozplývá, šíří se a roste, je větší a větší, řídne a sahá od hvězdy ke
hvězdě. Celý život toužil dotknout se špičkami prstů nejvzdálenějších
mlhovin. Podařilo se mu to. Beztak stařec byl jen fiktivní osobou, která
může všecko a nemusí nic.
Proto vlastně nevíme, co je ta pravá spolehlivá moudrost.
|