25.9. TÉMA: Je nutné zvyšovat daně ?
Miroslav Pospíšil
Vím, že povodeň napáchala spousty, nejen materiálních, škod, ale tak jako
každá rodina musí se svým rozpočtem vyjít a případně dělat škrty, měla by
obdobně postupovat i vláda. Pokud neví, kde úspory hledat, doporučuji, aby
si stejně jako já, přečetli kontrolní závěry NKÚ ( Nejvyšší kontrolní úřad
). Úspor se tam dá najít spousta. A že škrtají každý rok ? Buď málo nebo
na nesprávném místě.
Takže pojďme se namátkově podívat "jak se u nás hospodaří."
Majetek státu a rozpočtové prostředky kapitola Ministerstvo vnitra
http://www.nku.cz/kon-zavery/K00010.pdf
MV= Ministerstvo vnitra
Smk = PČR Severomoravského kraje
Jčk = PČR Jihočeského kraje
PP = Policejní prezidium ČR
Povinnost dosahovat maximálních příjmů při plnění státního rozpočtu nebyla dodržena v následujících případech:
- MV ke dni 31. 7. 2000 odprodalo 1 365 automobilů škoda FORMAN 135 LX bez
katalyzátorů (dále jen automobilů). Z toho 1 179 pojízdných automobilů obchodní
společnosti, kdy příjem z prodeje představoval částku 8 210 348 Kč s průměrnou
prodejní cenou pouze cca 6 964 Kč za jeden automobil, zatímco další část,
tj. 186 automobilů, navíc havarovaných a nepojízdných, byla prodána jiným právnickým a fyzickým osobám a
příjem z tohoto prodeje představoval částku 2 240 404 Kč, s průměrnou prodejní cenou cca 12 045 Kč za jeden automobil.
Správa Smk porušila v letech 1998 a 1999 rozpočtové prostředky ve výši 1 002 127 Kč určené na běžné výdaje
k úhradě investičních výdajů (technické zhodnocení budovy PČR v Krnově), tedy k účelu, na který nebyly
státním rozpočtem určeny.
Neefektivně byly využity rozpočtové prostředky při pořízení zbraní:
Na základě kupní smlouvy MV převzalo v roce 1993 od dodavatele 440 samopalů
v pořizovací ceně 11 068 340 Kč. V roce 1996 byly samopaly vydány do používání,
ale už v roce 1997 byly pro poruchovost uloženy do skladu. Ani po opravách
u výrobce v roce 1998 nevyhověly zkouškám spolehlivosti a funkčnosti a byl
vydán zákaz jejich užívání. A dne 5. 4. 2000 byl vydán pokyn k předání 4
samopalů do státní zkušebny v Praze. Do doby ukončení kontroly výsledek zkoušek
nebyl znám.
MV nechránilo v uvedených případech majetek před poškozením, zničením, ztrátou nebo zneužitím:
U PP nebylo učiněno řádné opatření směřující k odvrácení škody, která
vznikla v roce 1999 v důsledku odcizení karty CCS. Neoprávněným čerpáním
PHM z této karty vznikla PP škoda ve výši cca 92 200 Kč.
U PP došlo ke znehodnocení zdravotnického materiálu v hodnotě cca 1 317 100 Kč (uloženého ve skladu
Svojice) tím, že nebyl vydán k použití před uplynutím doby jeho použitelnosti.
U nákupu pohonných hmot a maziv (dále jen PHM) byl proveden v rámci této
kontroly rozbor čerpání PHM za první čtvrtletí roku 2000 u vybraných složek
MV. Z výsledků lze odvodit, že pokud by každá sledovaná složka MV snížila odběr PHM kartami CCS
minimálně o jednu třetinu a nahradila jej odběrem lokálními staničními kartami, případně nákupem za hotové, bylo
by možné dosáhnout úspory ve výši cca 500 000 Kč ročně.
Správa Smk akceptovala vykazované počty hodin na zpracování posudků např. u tří soudních znalců v roce
1998 cca 18 a 24 hodin denně a v roce 1999 cca 20 až 27 hodin denně, u Správy Jmk počet hodin v některých
případech dosáhl až 20 hodin denně, Správa Jčk akceptovala vykazované počty
v roce 1998 cca 10 hodin denně, v roce 1999 cca 11 hodin denně, i když soudní
znalci v těchto případech vykonávali činnost souběžně s hlavním pracovním poměrem.
Odměny pro jednotlivce dosahovaly výše až 1 300 000 Kč ročně.
Závěr NKU:
Zjištěné nedostatky se týkají zejména nehospodárného vynaložení prostředků
státního rozpočtu na plnění úkolů, evidence a oceňování majetku a vedení
účetnictví.
Neefektivnost vynaložení prostředků státního rozpočtu je zřejmá i ze zjištěných
případů pořízení majetku, který nebyl vydán do používání a již několik roků
je uložen v centrálních skladech.
Kromě případů neúplného a neprůkazného vedení účetnictví a nedostatků při provádění inventarizací je
zásadním porušením nesledování cizího majetku na podrozvahových účtech a
neprovádění jeho inventarizace. Jde zejména o majetek zadržený v souvislosti
s pácháním trestné činnosti, jeho celková hodnota v roce
1999 dosáhla výše cca 1 507 807 000 Kč.
Prostředky státního rozpočtu kapitoly Ministerstvo spravedlnosti určené na výstavbu vězeňských a soudních objektů
http://www.nku.cz/kon-zavery/K99029.pdf
SOD = smlouva o dílo
VS = Vězeňská služba
MSp= Ministerstvo spravedlnosti
b) VS ČR - Vazební věznice Litoměřice uzavřela dne 15. 9. 1994 SOD na výstavbu a rekonstrukci Budovy
vězeňské služby Teplice s pevnou cenou díla ve výši 99 800 000 Kč. Dodatky č. 5 a č. 9 k SOD se zvýšila cena
díla o 58 700 000 Kč na celkovou částku 158 500 000 Kč. Žádost o vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace byla
podána až dne 25. 10. 1995, přičemž Rozhodnutí o poskytnutí dotace vydalo MF dne 3. 4. 1998, tj. zhruba tři
roky po uzavření SOD.
e) VS ČR požádala o vydání Rozhodnutí o určení prostředků na akci Institut
VS - učební blok, Stráž pod Ralskem dne 7. 3. 2000. SOD na dodávku stavby
a SOD na realizační projekt byly uzavřeny dne 16. 10.1998 s nejvýše přípustnou
úhrnnou cenou 72 000 000 Kč a termínem dokončení stavby 31. 8. 1999. Dodatky
k oběma SOD byla cena zvýšena o 23 800 000 Kč a termín dokončení posunut
na 30. 4. 2000. Akce o souhrnných investičních nákladech 99 100 000 Kč byla
v době kontroly realizována bez Rozhodnutí o určení prostředků státního rozpočtu,
přičemž k 31. 12.1999 bylo proplaceno z prostředků státního rozpočtu 57 800
000 Kč.
MSp nedodrželo závazný postup při tvorbě ceny tím, že:
a) nezpracovalo pro veřejnou soutěž na zhotovitele stavby Rekonstrukce objektu
Vyšehradská 16, Praha 2 v roce 1994 zadávací podklady v požadovaném rozsahu.
Součástí zadávacích podkladů nebyla ani projektová dokumentace. MSp tak
nevytvořilo podmínky pro výběr nejvýhodnější nabídky. Pouze požadovalo, aby
cena díla nepřekročila finanční částku 20 000 000 Kč včetně dodávky interiéru.
Cena díla ve výši 19 500 000 Kč byla v následně uzavřené SOD stanovena v
rozporu se soutěžními podmínkami, neboť nezahrnovala dodávku
interiéru. Dodávka interiéru byla předmětem dodatku k SOD a její cena nebyla
stanovena na podkladě výsledků výběrového řízení. Fakturace za kompletní
dodávku činila 29 500 000 Kč, tj. navýšení o 48,7 % nad limitní finanční
částku stanovenou investorem v soutěžních podmínkách;
…….Na základě takto zpracovaných zadávacích podkladů činila nabídka vítězného
uchazeče 18 700 000 Kč. V následně uzavřené SOD nebyl jednoznačně specifikován
předmět díla, jeho cena ani termín dokončení. Veškeré základní údaje o díle
byly stanoveny až v průběhu realizace stavby v dodatcích k SOD. Stavba zahájená
v 4/1992
s plánovaným termínem dokončení 06/1994 byla dokončena až v 11/1997. Skutečné
náklady stavby dosáhly částky 85 000 000 Kč. Orientační cenová nabídka dodavatele
ve výši 18 700 000 Kč tak byla překročena o 355 %;
- Okresní soud Ostrava
a) ustanovení § 40 odst. 2, kde je uvedeno:
Uzavřená smlouva musí obsahovat ustanovení, kterým je nabídková cena uchazeče
stanovena jako cena maximální, kterou je možné překročit jen za podmínek
stanovených ve smlouvě.
Cena díla v SOD ze dne 27. 9. 1995 na vypracování projektové dokumentace
Budova Okresního soudu a Krajského obchodního soudu v Ostravě byla stanovena
jako pevná ve výši 11 900 000 Kč. Investor nezavázal
zpracovatele k dodržení základních ukazatelů, tj. investičních nákladů
stavby a obestavěného prostoru. Důsledkem bylo přepracování projektové
dokumentace z titulu nedodržení základních ukazatelů stavby a dodatečně vzniklé
finanční náklady. Přestože v SOD nebyly stanoveny žádné podmínky, za kterých
lze cenu překročit, uzavřel investor dodatek k SOD a zvýšil cenu o 3 700
000 Kč za přepracování projektové dokumentace;
a) VS ČR - Věznice Rýnovice realizovala změnu technologického vybavení objektu
kuchyně oproti schválené projektové dokumentaci a následné zvýšení ceny díla
přesto, že změna nebyla doložena ekonomickým zdůvodněním zohledňujícím efektivnost
vynakládání prostředků státního rozpočtu ve vazbě na specifiku
vězeňství. Cena díla Kuchyňský blok Rýnovice, která byla v SOD ze dne 2.
3. 1999 stanovena ve výši 33 900 000 Kč jako nejvýše přípustná, byla důsledkem
těchto změn překročena o 8 600 000 Kč.
b) VS ČR - Věznice Plzeň proplatila v roce 1994 částku 2 300 000 Kč za autorský
dozor a vypracování prováděcího projektu přesto, že tyto výkony byly realizovány
až v následujících letech.
V letech 1995 a 1996 neoprávněně uhradila dodavateli celkovou částku 199
000 Kč za výkon autorského dozoru, který byl zahrnut již ve smluvní
ceně dodávky projektové dokumentace a zaplacen v roce 1994.
d) Okresní soud Plzeň-město uzavřel v roce 1996 SOD na dodávku projektové dokumentace Rekonstrukce
objektu Hamburk s firmou ATELIER AMA za nabídkovou cenu 9 900 000 Kč, nikoliv
s vítězem obchodní veřejné soutěže firmou RAVAL projekt, v. o. s., jejíž
nabídka činila 4 400 000 Kč. Vítězná firma se stala subdodavatelem předmětné
projektové dokumentace pro firmu ATELIER AMA. Cena za dodávku projektové
dokumentace tak byla o 5 500 000 Kč vyšší, tj. 224 % původní nabídky vítězné
firmy RAVAL projekt, v. o. s.
Majetek státu a prostředky státního rozpočtu kapitola Ministerstvo zahraničních věcí
http://www.nku.cz/kon-zavery/K00033.pdf
MZV = Ministerstvo zahraničních věcí
KC Štiřín = kongresové centrum Štiřín
V následujících případech použilo MZV rozpočtové prostředky k jiným než určeným účelům:
a) V roce 1999 uhradilo z běžných výdajů za pořízení investic nebo technická
zhodnocení nemovitého majetku v šesti případech celkem 2 587 000 Kč.
b) Použilo prostředky v celkové výši 1 983 000 Kč na účely, které neslouží k plnění jeho úkolů a nesouvisí
s jeho působností podle zákona č. 2/1969 Sb. V roce 2000 uhradilo z investičních
výdajů a částečně i z běžných výdajů náklady ve výši 1 863 000 Kč na stavební
úpravy a vybavení fitnesscentra, včetně baru, v objektu Toskánského paláce.
Dále z běžných výdajů uhradilo částku 120 000 Kč za služby spojené s provozováním
fitnesscentra.
Zjištěné skutečnosti negativně ovlivňující plnění rozpočtu u MZV
a) Zadávání veřejných zakázek v rozporu se zákonem č. 199/1994 Sb. v následujících
případech vzbuzuje vážné pochybnosti o hospodárnosti vynakládání rozpočtových
prostředků:
aa) MZV uzavřelo dne 14. 12. 1995 v rozporu s ustanovením § 3 odst. 1 zákona
č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, bez vyhlášení obchodní
veřejné soutěže smlouvu na dobu neurčitou o dodávání, odběru a využívání
zpravodajství. Celkové roční předplatné bylo sjednáno ve výši 2 948 000 Kč.
MZV smlouvu k 30. 6. 1999 vypovědělo a dne 9. 12. 1999 uzavřelo opět
bez vyhlášení obchodní veřejné soutěže se stejným dodavatelem na stejný předmět
novou smlouvu na dobu neurčitou. Roční předplatné činilo
5 383 000 Kč. V obou smlouvách nebyly konkretizovány jednotkové ceny ani
rozsah poskytovaných služeb. MZV dále ujednalo, že dodavatel je oprávněn
s účinností od 1. 1. každého kalendářního roku trvání smluv upravit dohodnutou
cenu o vyhlášenou míru inflace za předchozí kalendářní rok. Vliv míry inflace
na cenu plnění je sporný.
ab) MZV zadalo v rozporu s ustanovením § 49 odst. 1zákona č. 199/1994 Sb., ve znění zákona č. 148/1996
Sb., bez písemné výzvy učiněné nejméně pěti zájemcům následující veřejné zakázky:
- Dne 23. 8. 1999 uzavřelo smlouvu na vytvoření souborného díla stolního
kalendáře Váš průvodce jednotným trhem Evropské unie, spočívající ve zhotovení
stolního kalendáře podle požadavků MZV a jeho tisku v počtu 15 tis. kusů
za cenu 602 000 Kč.
- Dne 30. 12. 1998 zadalo na základě dvou objednávek u KC Štiřín na rok 1999
služby, které nevyplývají z jeho předmětu činnosti, spočívající v distribuci
a zabezpečení spisových materiálů a písemností na MZV v celkové ceně 1 688
000 Kč.
- Dne 6. 8. 1999 uzavřelo smlouvu o dílo na vytvoření souborného multimediálního
díla na téma Velká encyklopedie Evropské unie a zhotovení jeho kopií v počtu
10 tis. kusů na nosičích CD-ROM za cenu
1 230 000 Kč. V rámci této smlouvy bylo mj. dohodnuto, že po zhotovení díla
bude převedeno na objednatele výhradní právo dílo užívat, a to jeho nekomerčním
šířením po dobu 30 let od zahájení jeho distribuce. MZV navíc nezaúčtovalo
ocenitelná práva k tomuto dílu na příslušný účet nehmotného investičního
majetku.
b) Postup MZV při plnění rozpočtu vzbuzuje pochybnosti o hospodárnosti vynakládání
rozpočtových prostředků u následujících obchodních případů:
ba) MZV dne 19. 5. 1999 pověřilo DS zajištěním luxusní propagační publikace o České republice s diářem
na rok 2000 v několika jazykových mutacích. Diáře převzalo se zpožděním až
v lednu 2000, a to z důvodu dočasného pozastavení výroby pro nekvalitní
vazbu. MZV uhradilo DS za odebrané výtisky celkem
3 871 000 Kč. Přestože diáře byly vyrobeny s věcnými chybami v textu,
byly v průběhu ledna 2000 distribuovány na zastupitelské úřady. Řada zastupitelských
úřadů však diáře vrátila především s odůvodněními, že jejich předávání zahraničním
partnerům je z časového hlediska i úrovně kvality publikace (gramatické
chyby v názvech organizací, nesprávně uvedená jména osobností české historie,
nelogická větná spojení, nesprávný formát české vlajky na titulní straně
a nesprávné překlady ekonomických termínů) nevhodné.
bb) Dne 1. 12. 1999 uzavřelo MZV smlouvu o dílo na zhotovení publicistického
cyklu týkajícího se komunikační strategie před vstupem České republiky do
Evropské unie, určeného do vysílání České televize, v ceně 4 000 000 Kč.
V souladu se smluvním ujednáním uhradilo MZV celkovou cenu v prosinci 1999.
Dílo však mělo být vytvářeno postupně v období od 1. 12. 1999 tak, aby
poslední část byla připravena do vysílání do 1. 5. 2000. Dne 28. 1. 2000
MZV od smlouvy odstoupilo z důvodu, že dílo bylo v rozporu se záměrem objednavatele.
MZV navrhlo zhotoviteli díla kompromisní řešení sporu (uznání odstoupení
od smlouvy a vrácení 2 000 000 Kč), což zhotovitel odmítl. V době kontroly
připravovalo MZV v této záležitosti návrh žaloby.
bc) MZV uzavřelo dne 3. 5. 1999 s fyzickou osobou smlouvu o provedení kontroly v KC Štiřín v ceně
90 000 Kč. Předmětem kontroly bylo využití finančních prostředků poskytnutých
jako dotace Ministerstva zahraničních věcí. MZV bezprostředně po této kontrole
provedlo v KC Štiřín kontrolu obdobného zaměření vlastními zaměstnanci.
bd) MZV uzavřelo dne 29. 9. 1998 s nestátní organizací Dohodu o poskytování konzultačních služeb,
jejím předmětem bylo poskytovat na požádání poznatky z oboru mezinárodních
vztahů. Přitom obdobný předmět činnosti má stanoven příspěvková organizace,
zřízená MZV, Ústav mezinárodních vztahů. V dohodě MZV mj. ujednalo, že podle
potřeby uzavře další dohody o poskytování konkrétních konzultačních služeb.
Další dohodu uzavřelo rovně 29. 9. 1998. V této dohodě sjednalo cenu
za poskytnuté služby ve výši 22 0000 Kč měsíčně a dodatkem ze dne 2. 1.
1999 ji zvýšilo na 28 500 Kč měsíčně. Poskytované sluby nebyly v dohodách
konkrétně specifikovány. MZV v roce 1999 uhradilo nestátní organizaci celkem
408 000 Kč. Kromě částky 50 000 Kč za aktualizaci publikace o Evropské unii
nebylo možno z předložených dokladů ověřit, za jaké konkrétní služby byla
výše uvedená částka uhrazena ani zda uhrazená cena byla odpovídající.
be) MZV zadalo dne 1. 12. 1999 na základě výzvy osmi zájemcům podle § 49
zákona č. 199/1994 Sb., ve znění zákona č. 148/1996 Sb., dvěma vybraným firmám
části veřejné zakázky na zajištění informačních aktivit České republiky
před vstupem do Evropské unie. Cena každé části byla 1 970 000 Kč. Změnami
smluv provedenými již 9. 12. 1999 a 14. 12. 1999 zvýšilo dohodnuté ceny o
50 % na 2 950 000 Kč. Dohodnuté ceny uhradilo oběma dodavatelům v prosinci
1999, přestože část prací byla odvedena až v průběhu roku 2000.
MZV v tomto případě porušilo ustanovení § 49 odst. 8 zákona č. 199/1994 Sb., ve znění zákona č. 148/1996 Sb.,
neboť na zakázku uzavřelo dvě smlouvy, aniž by si toto v zadání vymezilo.
bf) Podle směrnice MZV o přidělování, vybavování a užívání služebních bytů
a dalších ubytovacích prostor v zahraničí si vybavení nad rozsah uvedený
v této směrnici hradí zaměstnanci zásadně ze svých prostředků. Mezi vybavení
uvedené ve směrnici nepatří např. počítač, myčka nádobí nebo vyšší
počet televizorů a Hi-fi věží. Na ZÚ Lublaň a ZÚ Bratislava bylo zjištěno:
- vybavení rezidence v Lublani z prostředků státního rozpočtu nad rozsah
umožněný směrnicí dvěma barevnými televizory, Hi-fi věží a počítačem;
- vybavení rezidence v Bratislavě z prostředků státního rozpočtu nad rozsah
umožněný směrnicí barevným televizorem, myčkou nádobí a počítačem.
bg) ZÚ Lublaň prodal 15. 9. 1998 vyřazené luxusní služební vozidlo Mazda 626 2.2 GLXi (rok výroby 1991)
za 4 000 DEM. Podle stavu na trhu ojetých vozidel v Lublani však bylo vozidlo,
které bylo podle popisu uvedeného v Návrhu na likvidaci služebního vozidla
ve velmi dobrém technickém stavu, prodejné a za dvojnásobek uvedené ceny.
bh) MZV při udělení souhlasu k prodeji použitého nábytku v letech 1998 a 1999 v celkové pořizovací ceně
cca 736 000 Kč stanovilo jako podmínku dosažení co nejvyšší kupní ceny. ZÚ Bratislava nepředložil
průkazné doklady (např. o nabídkovém řízení), na jejich základě by mohla být prověřena hospodárnost prodeje nábytku.
Majetek státu a prostředky státního rozpočtu kapitola Ministerstvo financí
http://www.nku.cz/kon-zavery/K00019.pdf
FŘ = Finační ředitelství
MF = ministerstvo financí
FŘ Plzeň vynakládalo finanční prostředky na úhradu služeb při podnájmu nebytových
prostor pro potřeby Finančního úřadu (dále jen FÚ) Plzeň a FŘ za poskytované
či zprostředkované služby v celkové výši 490 894 Kč, přičemž tato cena
nebyla odvozena ze skutečné spotřeby.
FŘ Brno nehospodárně vynaložilo 223 406 Kč v roce 1999 na tisk pokutových
bloků v nominálních hodnotách, kde jejich zásoby byly dlouhodobě vysoké;
FŘ Ostrava nehospodárně proplácelo soudním znalcům i související pomocné
práce (např. expedici posudků, kopírování, opisování apod.) hodinovou
sazbou stanovenou vyhláškou pro odborné práce na horní hranici rozpětí, tj.
125 Kč/h. Náhrady hotových výloh proplácelo, aniž znalci prokázali jejich
skutečnou výši;
- nakoupilo 212 ks čalouněných jednacích židlí v ceně od 9 939 Kč do 12 031 Kč za jeden kus, přestože jiní
dodavatelé obdobné vybavení nabízeli v nižších cenových relacích.
4. Zadávání a realizace veřejných zakázek
Porušení ustanovení zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů,
bylo zjištěno u všech kontrolovaných osob včetně Ministerstva financí. Využívání
tohoto předpisu jako nástroje k dosahování hospodárnějšího použití prostředků
státního rozpočtu nebyla ze strany kontrolovaných osob věnována náležitá
pozornost. Např.:
c) Všechny kontrolované osoby porušily při zadávání veřejných zakázek ustanovení
týkající se způsobu zadání zakázek (ve zjištěné úhrnné hodnotě 172 273 000
Kč). Zakázky byly např. zadávány bez výběru z více zájemců (v devíti případech)
nebo místo na základě veřejné obchodní soutěže výzvou jednomu nebo více
zájemcům.
d) MF, FŘHMP, FŘ ČB, FŘ Ostrava uzavřely smlouvy bez zadání veřejné zakázky
se sedmi dodavateli v úhrnném objemu 52 675 000 Kč, kdy jednotlivé případy
svým objemem podléhaly režimu zákona č. 199/1994 Sb.
e) FŘ ČB, FŘ Plzeň nevyřadily uchazeče, kteří nesplnili zákonné předpoklady
účasti (ve třech případech), vyžadovaly od účastníků jiný ne zákonem stanovený
rozsah nebo způsob prokázání kvalifikačních předpokladů (v pěti případech)
nebo před uzavřením smlouvy nevyžadovaly prokázání zákonem stanovených
kvalifikačních předpokladů.
f) FŘ Ústí v souvislosti se zajišťováním nebytových prostor pro potřeby FÚ v Roudnici vyhlásilo v roce 1996
na tuto zakázku obchodní veřejnou soutěž, kterou ještě v roce 1996 zrušilo bez uvedení důvodu. Následně,
v rozporu s ustanovením § 3 zákona č. 199/1994 Sb., ve znění zákona č. 148/1996 Sb., uzavřelo FŘ Ústí dne
30. 1. 1998 pro potřeby FÚ v Roudnici smlouvu o nájmu nebytových prostor
na dobu určitou (30 let), přestože budoucí peněžitý závazek převyšoval 100
000 000 Kč.
Ustanovení § 7 odst. 1, § 29 odst. 1 (citace viz bod IV.1) a § 30 odst. 1 a 3 zákona č. 563/1991 Sb
Tato ustanovení porušily např.:
- Ministerstvo financí tím, že při inventarizaci v roce 1999 neověřilo skutečný stav majetku, nebo nezjistilo, že
hmotný investiční majetek v pořizovací ceně 1 142 588 Kč a drobný hmotný
investiční majetek v pořizovací ceně 15 318 Kč vedený v účetnictví se již
v organizaci nenachází, nebo byl odprodán;
- FŘ Plzeň tím, že rozdíl v hodnotě hmotného investičního majetku ve
výši 844 377 Kč mezi účetním stavem a výsledkem inventury v roce 1999 nevypořádalo
ani chybějící majetek nedohledalo. Ve zprávě o provedené inventarizaci v
rozporu s podklady uvedlo, že nebyly zjištěny rozdíly, v důsledku toho také
nebyly vyšetřeny příčiny vzniku rozdílů;
dále připustilo, aby u osmi kontrolovaných FÚ a FŘ proběhla inventarizace formálně. Např. byly inventovány
předměty, které ke dni inventury nebyly ještě nakoupeny, a naopak nebyly
inventarizovány předměty prokazatelně používané, některé předměty vykazovaly
dva různé útvary současně. Jednalo se zejména o automobily a výpočetní techniku;
- FŘ Brno tím, že nezjistilo, že se v organizaci nenachází majetek v účetní hodnotě 417 699 Kč, zapůjčený Policii ČR.
Na závěr se pár „perliček“
V rámci realizace stavby SOCH 1 ( severní obchvat Cheb ) bylo zejména z důvodu
nedostatečně zpracované projektové dokumentace (dále jen PD) vyhotoveno 120
zjišťovacích protokolů víceprací a cena díla se zvýšila o cca 180 000 000
Kč. Vůči dodavateli PD nebyly uplatněny žádné sankce. Smlouva s dodavatelem
PD ani sankční ujednání neobsahovala a neřešila odpovědnost dodavatele za
vady a nedostatky.
http://www.nku.cz/kon-zavery/K99016.pdf
…Obdobné smluvní podmínky platí i pro dodávku rozestavěné stavby R 3511.
V době kontroly bylo již proplaceno 175 600 000 Kč (11 %) nad smluvní cenu.
- Investor stavby 804 B proplatil 80 000 000 Kč nad smluvní cenu bez uzavření dodatku ke smlouvě o dílo.
- Investor nezajistil odpovídající převzetí investorství stavby - Přeloka silnice I/40 do resortu dopravy od
původního investora - města Brna. Ten stanovil cenu díla na podkladě nedostatečných projektových
podkladů a v průběhu realizace se cena zvýšila o 540 000 000 Kč (tj. o 115 %).
http://www.nku.cz/kon-zavery/K99016.pdf
Univerzita Palackého v Olomouci po získání budovy hvězdárny a přilehlých
pozemků v účetní hodnotě 520 000 Kč tento majetek následně prodala státní
organizaci Ředitelství silnic a dálnic ČR za kupní cenu 4 678 000. Kč. Majetek
státu převedený bezúplatně do vlastnictví VV se v tomto případě za úplatu
stal opětovně majetkem státu.
http://www.nku.cz/kon-zavery/K00007.pdf
Policejní sportovní klub Olympia Praha v roce 1997 uhradila z dotace 56 osobám,
které nebyly policisty ani zaměstnanci Ministerstva vnitra pobytové zájezdy do Bulharska v
celkové výši 524 491 Kč.
http://www.nku.cz/kon-zavery/K01012.pdf
Myslíte si, že se z chyb poučili ? Tomu po přečtení kontrolního závěru 2000/27 nevěřím.
d) Ministerstvo kultury neprovedlo opatření vydaná k nápravě nedostatků zjištěných
při inventarizaci provedené ke dni 31. 12. 1999 v oblasti náhrad škod, kdy
zjištěné inventarizační rozdíly ve výši 2 093 000 Kč nebyly účetně ani
právně vypořádány. Úkol, který byl zadán škodní komisi MK příkazem
náměstka ministra k nápravě inventarizací zjištěných skutečností s termínem
jeho ukončení k 31. 5. 2000, nebyl splněn ještě v březnu 2001. Dále bylo
zjištěno, že neoprávněné použití finančních prostředků z depozitního účtu
ve výši 3 711 000 Kč z roku 1995 nebylo dořešeno;
http://www.nku.cz/kon-zavery/K00027.pdf
|