30.9. REAKCE: Reakce na reakci: Český Telecom a EU Standard
Miloslav Zíma
Nejdříve děkuji panu Crhovi za jeho reakci na moje poznámky. Ze zkušenosti vím, že to není v ČR
samozřejmé, aby státní instituce odpovídala na podněty a dotazy. Rád bych se z jeho reakce poučil a
některým jeho argumentům dal za pravdu. Mám s tím ale následující potíže:
Definitivně inspirován k mému příspěvku jsem byl právě mluvčím českého Telecomu v Českém rozhlase. Od
něho mám poukaz na EU i na miliardové náklady.
Jelikož by bylo možno dlouze diskutovat o nepodstatné okolnosti, jestli je iniciátor přečíslování
nějaký, patrně jinak zbytečný ČTU, nebo doporučení ITU, nebo sám Telekom, rád bych pouze adresně
upozornil Telecom na to, co považuji za podstatné:
Vy v Telecomu jste ti experti, kteří musí mít nějaké vlastní mínění, nejlépe odborné. Vy se musíte
pozastavit nad tím, jak píšete, že se jedná o "unikátní akci i v evropském měřítku" "která vyžaduje
desítky a stovky milionů korun" a v té souvislosti se musíte zeptat: "Zatraceně, když to takhle ještě
nikdo nedělal a je jich tam určitě pár, kteří o tom něco vědí a mají na to, je to takhle skutečně
potřeba, neděláme nějakou zbytečnou volovinu?"
K technické náročnosti a k nákladům akce jenom následující. Pro programátora začátečníka není žádný
problém zpracovat obratem LUT (Look Up Table) telefoních čísel tak, aby Telecom mohl příští neděli
znovu bez ohledu na zákazníka provést nový "velký třesk". Odkud se sebraly ty Telecomem zveřejněné
náklady nechápu, jako jsem to nechápal např. u toho oběžníku pro Internet pro školy atd.
(Pochopitelně považuji Telecom za tak inteligentní, že se vydání telefoních seznamů kryje s termínem,
ke kterému by tak jako tak vyšly nové, takže nezpůsobí žádné přídavné náklady).
Tvrzení "Komplexní přečíslování telefonní sítě je jednou z podmínek pro vytvoření plně
liberalizovaného prostředí, neboť umožní vstup konkurenčních provozovatelů na telekomunikační trh."
postrádá logiku a odporuje praxi. Např. by to znamenalo, že v Německu není plně liberalizované
prostředí. ?-?
Teď už jenom krátce k jádru věci. Výrok "užitečnost a perspektivnost mezinárodní standardizace v této
oblasti proto nechť posoudí ITU" mě dává bohužel plně za pravdu. Čestí činitelé by měli méně dbát na
to, jak co momentálně doporučí a posoudí někdo z nějaké mezinárodní organisace, méně cestovat za
státní peníze k různým mezinárodním organisacím (vím o čem mluvím) a více si všímat co si myslí a co
potřebuje obyčejný občan. Kvalitu práce Telecomu posoudí ať chtějí nebo nechtějí čeští zákazníci.
Rád bych uznal, že přečíslování něco zákazníkovi přineslo. Ale pan Crha sám neuvedl nic, co je pro
zákazníka po přečíslování lepší, než před ním. Proto se ptám ještě jednou. Nebyly by ty státní peníze
lépe vynaloženy např. na levný DSL přístup pro každého zájemce?
Ještě si dovolím tři spíše osobní poznámky:
Netvrdil jsem v mém článku, že jsem expert na telekomunikaci. Článek jsem psal úmyslně jako poznámky
uživatele telefonu v EU pro uživatele v ČR. Přiznám se ale, že se za úplně neinformovaného také
nepovažuji, jsem např. v častém styku s lidmi z vývoje u největších zdejších mobilních provozovatelů
a výrobců komunikační techniky, takže o informace nemám nouzi.
Jestliže se někdo nad mým článkem i pousmál, jsem potěšen.
Těší mě i snaha některých komentátorů/rek o zlepšení mého pravopisu. Po mnoha letech velmi
sporadického užívání stojím často v tomto směru před skutečným problémem.
|