Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pondělí 7.10.2002
Svátek má Justýna




  Výběr z vydání
 >ZE SVĚTA: Američtí superboháči a případně i supertuneláři
 >MÉDIA: Dostál už je jenom směšný
 >AUSTRÁLIE: Nejen chlebem je živ člověk.
 >GLOSA: Vstup do EU
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Hra o řetězu
 >PSÍ PŘÍHODY: Mít budíka v hlavě
 >ÚVAHA: Tleskání tajtrdlíkům
 >MÉDIA: Špona TV- Kocourkovsko- Rusnokovský pelmel.
 >VZPOMÍNKA: Papír z Teplotechny
 >PRAHA: Centrum Chodov a pár nespokojenců.
 >TÝDEN POD PSA: Co se semlelo, umlelo a podemlelo
 >TÉMA: Boj proti imperialistům a jejich přisluhovačům po dvaceti letech?
 >SVĚTOVÉ DĚJINY: Počátky zemědělství
 >FILM: Minority Report - podívaná se zmrzačeným příběhem
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Píp, píp

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Ekonomika  
 
7.10. PRAHA: Centrum Chodov a pár nespokojenců.
Petr Pich

Uveďme některá fakta :

  • U stanice metra Chodov na Jižním Městě se nalézá rozsáhlý nezastavěný pozemek. Majitelem tohoto pozemku je hlavní město Praha.
  • U stanice metra Chodov již existuje občanská vybavenost : pošta, lékárna, banka, supermarket BILLA, obchody s oděvy, obuví a spotřebním zbožím, kavárna, restaurace, cestovní kancelář,....
  • Na Jižním Městě bydlí sto tisíc lidí. Přitom zde není ani jediný bazén nebo koupaliště.
  • Jednou z priorit hlavního města Prahy je komplexní rozvoj veřejné zeleně a péče o ni.
Domníváme se, že vcelku rozumný a logický závěr z výše uvedených faktů je následující : hlavní město Praha vytvoří na volném pozemku zelený park a plavecký areál.

Hlavní město takto neuvažovalo. Dalo přednost vyjednávání se zahraničními investory o vytvoření obchodně administrativního centra. Investoři přicházeli, podepisovali smlouvy, krachovali a odcházeli. Čas plynul, roky míjely. Za deset let této právně-obchodně-papírové činnosti vyrostly na volném pozemku jen tráva, keře a stromy.

Rodamco přichází
Na jaře 2002 holandská investiční společnost Rodamco seznamuje veřejnost se svým ambiciózním projektem. Na Chodově postaví obrovské centrum obsahující především hypermarket, obchody, kanceláře a parkoviště. Bude zde i kavárna, restaurace, kino a 150 nových bytů. Stávající obchodní dům Růže bude zbourán a bude postaveno osm velkých betonových budov.

Rodamco v březnu představuje svůj projekt v Klíči(zpravodaj Jižního Města), ve vestibulu stanice metra Chodov a 18. dubna na prezentaci v Kulturním domě Zahrada. Projekt působí na obrázcích atraktivně, po architektonické stránce je rozhodně zdařilejší nežli plechové haly typu Hypernova či Macro. Získal si proto řadu lidí, kteří se těší na nákupy v moderních obchodech, na nové kino a oceňují vyhlídkovou terasu na střeše největší budovy. Ale zdaleka tak neuvažují všichni.

Pár nespokojenců
Na prezentaci 18. dubna je projekt přítomnými občany v sále odmítnut a o to horlivěji je obhajován pány v čele místnosti - investorem, architekty a starostou. Starosta Petr Jirava se s nesouhlasem přítomných občanů vypořádal lehce. Vedoucí jeho kanceláře v tisku oznámila, že s projektem je spokojeno 80% obyvatel Chodova a na prezentaci přišlo právě těch 20 %, co nesouhlasí. Proč těch "pár nespokojenců" nesouhlasí ? Důvodů pro odmítnutí stavby je mnoho, ale všechny v zásadě vyplývají z následující skutečnosti : Obrovitá, komerční stavba je situována uprostřed obytné zástavby, v blízkosti Kunratického lesa.

  • obrovitá, komerční stavba
    Centrum Chodov s investicí 12 miliard představuje bezkonkurenčně největší projekt tohoto druhu v naší zemi. Pro srovnání : právě dokončený Europark ve Štěrboholech stál 2,4 miliardy. Drtivou většinu centra Chodov tvoří komerce - hypermarket, obchody a kanceláře. Kvůli projektu budou vybudovány nové nájezdy a sjezdy z dálnice D1. Obří stavba si vyžádá obří parkoviště. Ta budou hned dvě o celkové kapacitě 3 465 aut (původně 4 177). Výstavba centra se potáhne osm let. Volná plocha bude maximálně zastavěna (a ještě se žádá o vyjímku), zeleň bude vytvořena v minimální možné míře dané předpisy.
  • blízkost obytné zástavby
    Centrum má být postaveno na sídlišti mezi panelovými domy, v těsné blízkosti polikliniky, blízko Kunratického lesa. Dispoziční řešení je navíc tak nešťastné, že zásobovací dvůr hypermarketu bude vzdálen jen 150 metrů od obytných domů, kde žijí a spí lidé. Totéž platí pro podzemní parkoviště s kapacitou 1990 aut.

Rodamco řeší
To, že centrum přivodí zásadní nárůst automobilové dopravy v okolí, je nesporné. Každý týden do centra přijede sto tisíc osobních a nákladních automobilů. Nesporné je také, že více aut znamená více hluku a exhalací. S tím se investor vypořádal snadno. Kvůli hluku se kolem silnice postaví stěny, jakési hlukové clony, které budou zvuk odrážet. A těm chudákům, kteří tam bydlí, vymění okna za nová, neprůzvučná. A exhalace ? Investor zvolil elegantní slovní řešení : Aut sice přibude a tím přibude výfukových plynů, ale lidé si v budoucnu budou kupovat nová auta produkující méně škodlivin. Aut bude tedy více, ale smradu méně. Problém vyřešen. Stavba z hlediska dopadu na životní prostředí schválena.

Ekonomická realita
Investor není dobročinná organizace. Investor je akciová společnost, jejímž hlavním cílem je zisk. Ze svého pohledu proto stavby dělí na ziskové a neziskové. Velmi ziskové jsou hypermarket, obchody a kanceláře. Do nich vložená investice se vrátí za 7-10 let. Slušně ziskové jsou i byty. Málo ziskové nebo vyloženě ztrátové jsou bazén, zelený park, divadlo, sportovní hřiště.
Investor tedy přirozeně, a zcela v zájmu svých akcionářů, do projektu nacpal především kanceláře, obchody a hypermarket. Srovnejme čísla. Celková prodejní a kancelářská plocha činí 99 415 m2. Byty zaberou dalších 11 586 m2, kino, restaurace a kavárna obsadí 3 390 m2. Venkovní bazén, sportovní hřiště a park nebudou žádné. Kolem krytého bazénu a divadla se obezřetně přešlapuje : jsme v jednání, zůstáváme optimisty, možná později, v některé další fázi výstavby.....

Dokonalý marketing
Zkušený investor si je dobře vědom toho, že uchu veřejnosti zní lépe slova společenský, kulturní, park, stromy nežli slova hypermarket a kanceláře. Proto stavbu obsahující převážně obchody a kanceláře označuje jako "společenské centrum". Proto tvrdí, že nám vytvoří "park se vzrostlými stromy." Ten "park" je ale ve skutečnosti zelený plácek sevřený na nádvoří jedné z osmi budov.

Ohledně bazénu se dozvídáme, že "velmi poptávaný venkovní bazén nebudeme moci realizovat, a to zejména z důvodů hygienických, prostorových, technických a v neposlední řadě i finančních". V dokonalé souhře přizvukuje i starosta Jirava, který říká, že "se veřejnost vzhledem k nedostatku prostoru musela rozloučit s vidinou venkovního koupaliště." Prostorový důvod je přímo komický. Investor má k dispozici 140 000 m2, to se mu tam ten venkovní bazén nevejde ?

Zlatý hřeb marketingové kampaně investora představuje výzva k dětem : "pomozte našim architektům, namalujte a pošlete nám obrázek, jak by mělo vypadat Centrum Chodov....". A tak sluníčko svítí, dětičky buclatýma ručkama radostně malují obchůdky a investor připravuje betonáž. Nikomu přitom nevadí, že za 12 miliardový projekt ručí svým základním kapitálem sto tisíc Kč společnost s ručením omezeným.

Veronika ručí
Holandská společnost Rodamco založila v České republice společnost s ručením omezeným Centrum Praha Jih-Chodov s.r.o. Po právní stránce za podnikatelský záměr Centrum Chodov ručí svým základním kapitálem sto tisíc Kč právě tato společnost.
Jedním ze třech jednatelů Centrum Praha Jih-Chodov s.r.o. je Veronika Beránková. Tato mladá žena je zřejmě velmi talentovaná a pracovitá. Ve věku 26 let rozhoduje o miliardových investicích na Chodově a zároveň je členkou představenstva dalších jedenácti různých akciových společností.

Hlavní město a neúčast občanů
Jakkoli kriticky se stavíme ke konkrétnímu projektu investora, uvědomujeme si, že dělá svou práci : vytěžit z Chodova v co nejkratším čase co nejvíce peněz. Svou práci však nedělá naše hlavní město. Vůči němu vznášíme tu nejzásadnější a nejpodstatnější výhradu: neúčast občanů. Neúčast na největší stavbě na Jižním Městě od doby jeho vzniku. Nikdo se občanů nezeptal: Co chcete mít na Chodově ? Chcete plavecký areál a rozsáhlý park s lavičkami a fontánami ? Chcete staré obchody zbourat a postavit jich více, nových a moderních ? Nebo postačí obchodní dům Růže (BILLA) zrekonstruovat ? Chcete tu mít hypermarket a kanceláře ? Nebo chcete divadlo a sportovní hřiště ? Politici a úředníci se dohodli s investorem a oznámili občanům výsledek - hotový projekt. Účast občanů se redukuje na "konstruktivní diskusi" o tomto projektu. V ní se mohou občané vyjádřit třeba k tomu, zda si přejí těch osm baráků natřít na modro nebo na růžovo.

Ohyzdná jáma nebo krásné, moderní obchody ?
Představitelé města zaníceně kritizují "katastrofální staveniště" na Chodově. Pozůstatek dříve plánovaného centra Devětsil nazývají ohyzdnou jámou, odpudivou černou dírou. Fakt je, že tato jáma nezabírá ani desetinu volného pozemku. Fakt je, že odvézt panely a jámu zavézt zemí je snadné a levné. O těchto faktech politici nemluví. Ohyzdná jáma jim totiž slouží jako efektní strašák. Zřejmě proto jí tam nechali deset let poležet. Používají jámu jako strašák, který přiměje obyvatele k souhlasu s nemilosrdnou zástavbou veškeré volné plochy. Jedinou možnost jak se ohyzdné jámy zbavit vidí politici v urychleném prosazení projektu Rodamca. Zkrátka jsou jen dvě možnosti : buďto ohyzdná jáma nebo krásné, moderní obchody plné voňavého zboží a usměvavých prodavaček. No tak, občane, vyber si !

Našlo se několik troufalých občanů, kteří si z této nabídky nevybrali. Na veřejném setkání o regeneraci sídliště dne 10. dubna 2001 navrhovali vytvořit park, zeleň. Sérii jejich příspěvků rozezlený starosta rázně uťal slovy : "Lidi, tak už to konečně pochopte, peníze na to zavézt tu jámu nejsou."

Nejsou peníze ?
Lokalita je to natolik atraktivní, že do ní zahraniční firma hodlá investovat 12 miliard. Hlavní město naší země přitom do stejného místa nemůže investovat ani jednu setinu této částky ? Zhruba jedna setina -120 milionů- by totiž postačila pro vytvoření rozsáhlého parku a venkovního koupaliště. Parku s cestami pro pěší, lavičkami a fontánami. Parku, kterým by každý obyvatel sídliště prošel cestou z metra. Kde by si mohl sednout na lavičku a odpočinout. Parku, kde by se dopoledne prošla maminka s kočárkem. Venkovního koupaliště, kde bychom si zaplavali v 50metrovém bazénu a v létě se mohli opalovat.
Jenže město Praha prý nemůže investovat. Nemůže nebo nechce ? Shánět granty, peníze na park a sportovní hřiště je pracné a zdlouhavé. A proč by to starosta dělal ? Kvůli lidem ? Pche! Pro politika je zajisté pohodlnější a příjemnější nechat se obletovat bohatým investorem. Nechat se přesvědčovat o užitečnosti a dokonalosti jeho projektu. Nechat se nakonec přesvědčit. A občané mají věřit tomu, že takové přesvědčování se odehrávalo pouze slovně. Od občanů se čeká, že budou starostovi nadšeně tleskat za to, že přivedl na Chodov investora-zachránce, který je zbaví ohyzdné jámy. My starostovi netleskáme. Spíše se domníváme, že si funkci starosty popletl s úlohou zprostředkovatele obrovské, lukrativní zakázky.

Rozhodování - petice
Na Jižním Městě žije sto tisíc lidí. Pracují, platí daně. Pozemky na Chodově jsou majetkem města, tedy i jejich majetkem. Mají právo spolurozhodovat co na pozemcích vyroste.
Pokud s výstavbou centra Chodov nesouhlasíte, podepište petici proti této výstavbě. Řekněte o tom politikům, které zamýšlíte zvolit v listopadu. Je to jediný způsob, jak této stavbě zabránit a prosadit to, co si skutečně přejete.

září 2002, autorem článku je Petr Pich
jeho byt 3+1 je vzdálen 200 metrů od zásobovacího dvoru plánovaného hypermarketu

článek vyjadřuje názory petičního výboru, který pod peticí odmítající centrum shromáždil podpisy dvou tisíc občanů


Další články tohoto autora:
Petr Pich

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: