8.10. ZÁBAVA?: Zápis z návštěvy veřejného shromáždění Sdružení A-PRD!
Václav VlkAby naše masmedium zajistilo co nejlepší informovanost našich
čtenářů s děním jak u nás v Praze, tak potažmo v celé ČR osobně jsme
se zúčastnili veřejného shromáždění Sdružení A-PRD! ( Aktivní
přátelé regulované dopravy).
Setkání zahájil s menším tříhodinovým zpožděním osobně předseda
Sdružení . Zároveň omluvil část členů předsednictva Sdružení , kteří
se ještě nedostavili ,protože již tři hodiny sedí v autech na
Letné, kde je , bohužel,trvalý stav 4- 5. Také někteří další
avizovaní účastníci setkání jsou stále na cestě , protože se z
narvaných tramvají a autobusů nedostali ven tam ,kde se chystali
vystoupit. Přes tyto drobné závady byla porada mající za úkol
vyhodnotit opatření v Pražské dopravě z hlediska aktivistů zahájena.
Předseda Sdružení A-PRD! Upozornil významný článek z časopisu
Respekt „Praha bez aut“ kde autorka Čapková konstatuje, že s
realizací popovodňových opatření v dopravě v Praze , se při uzavření
celých nikterak nepoškozených částí města a trvalé uzavření 11 mostů
se doprava v Praze nezhroutila. Ba dokonce, že se v mnoha ohledech
výrazně zlepšila. Vyzval pak Pražany, aby při svých reakcích na
podobné články zachovali dekorum a pravopis, , že ve slově „debil“ se
píše měkké „i“ , že autorka je jistě lidského rodu a že podle
posledních zjištění je příčetná . Na písemný dotaz , zda je dotyčná
blondýna, odvětil, že neví. Dále pak vyzdvihl informaci z článku ,
že na primátora Prahy kandiduje za Zelené a nezávislé Petr Štěpánek.
Ten slibuje , pokud bude zvolen , že výrazně podpoří hromadnou
dopravu s tím, že do centra města by měl být povolen vjezd pouze
rezidentům a v noci zásobování.
Bohužel, zde musíme konstatovat, že na zasedání se vmísily i živly
nepříliš přátelské myšlence trvale udržitelné ekologické hromadné
dopravy . Na jejich požadavek,aby Štěpánek vysvětlil, jak se v městě
vyspí ti chudáci co tam bydlí ,když tam budou celou noc jezdit tisíce
aut dovážejících zásoby do obchodů, materiál na stavby a podobně ,
odpověděl předseda, že soudruh Štěpánek odpovědět nemůže, protože , i
když doprava bezvadně funguje, ještě nedorazil.
Po výkřiku jiné nezodpovědné osoby ze sálu“ Ježišmarjá, snad ten
Štěpánek není ten magor z Rady pro rozhlas a televizi ?“ byl rušitel
přítomnou službou rychle vyhozen.
Po nepříjemném vyrušení bylo pokračováno ve čtení již zmíněného
článku , který obsahuje množství i laika udivujících čísel. Přímo
jásot vyvolalo citované tvrzení kandidáta Štěpánka v článku, že cesta
Prahou dnes není pomalejší než v době před povodněmi. ( kandidát
Štěpánek si nemohl vychutnat zasloužené ovace, protože bohužel ani
při projednávání tohoto bodu stále ještě nedorazil. Přišla však
informace, že se pokouší dorazit na místo jednání malou zajížďkou
přes Kralupy .
Jako host vystoupil , pouze ovšem na obrazovce z videozáznamu
pracovník Magistrátu Praha, který nechtěl být jmenován ani viděn a
proto měl na kuklu s nápisem Městská policie a v jehož referátu je
udělování výjimek pro přejezd pražských mostů. Jak pravil úvodem, je
jen dobře ,že jsou stále prakticky všechny uzavřeny.
Zde musíme pochválit techniky, přenos obrazu z místa u bazénu Florida
před vilou, kde jmenovaný pracovník žije, byl vynikající . Diváky
však přeci jen rušilo stálé pobíhání lehce oděných blonďatých
krasavic, které odváděly divákovu pozornost od tématu. Jmenovaný
činovník krátce pohovořil o tom, jak se udělování vyjímek
vynikajícím způsobem osvědčilo. A že i Magistrát si přitom přišel na
slušné peníze. Na všetečný dotaz reportérky, kde vzal při svém platu
na tuhle vilu o 22 místnostech, 4 garážích a 6 koupelnách lehce
odvětil, že tuhle vilu mu nedávno prodal za 50.000.- Kč příbuzný .
Byl to po nebožce paňmamince od bratrance sestřenice švagr .
Jakékoli pomluvy, které probleskly v tisku jsou lehce vyvratitelné a
autory pomlouvačných článků bude žalovat.
Někteří, obzvláště nejmladší a nejstarší zúčastnění členové
shromáždění se pak dožadovali ,aby byl videozáznam promítnut ještě
jednou, zvláště ta pasáž, při které té dlouhovlasé blondýnce prasklo
levé ramínko horního dílu plavek č. 6, jiní pak požadovali
podrobnější studium ladnosti pohybů jiné spolupracovnice činovníka,
která se často zády ke kameře shýbala k upadnutým předmětům. Toto
zdržování předseda rázně zatrhl a videokazetu zasunul do aktovky.
Pak bylo předáno slovo zástupkyni sdružení : „Cyklistika – naše
budoucnost“. Po celkem nezajímavém úvodu zabývajícím se různými typy
kol a bicyklů upoutala mluvčí sdružení shromážděné prohlášením, že
již ve spolupráci s pražským Magistrátem a jinými složkami
připravují velkorysé vybudování cyklistických stezek po Praze.
Zásadní představa je taková, jak již proběhlo v tisku, že by
se velká část z uživatelů pražské dopravy (podle neúplných
statistických údajů jde asi o 2 až 3 miliony jízd denně) odehrávala
na kolech. Prostě, jak dodala, pracující ráno vyrazí radostně do
práce na kole, a stejně tak se vrátí. Na bicyklech také obstarají
nákupy, vyzvednou děti z jeslí a škol, večer navštíví divadelní
představení a příjemně unaveni pohybem na čerstvém vzduchu večer
ulehnou,aby načerpali sil k zítřejší práci. Ušetří se benzin, zlepší
ovzduší a zvýší fyzická kondice našeho pracujícího lidu.
Na druhé straně bude pro to i nutno něco udělat. Například
vybudovat v Praze nové cyklistické a tedy naprosto ekologické
širokoproudé cyklostezky. Počítáme li, že se ráno musí přemístit
asi tak 600 000 až 800 000 lidí během jedné až dvou hodin do práce
bude nutno postavit asi tak třicetiproudové cyklostezky směrem tam,
a pak pochopitelně i nazpátek. Nejlépe na místě současných silnic.
Ovšem podle zkušeností soudruhů z Pekingu a Hanoje ,lze udělat jen
osmadvacetiproudové jednotné cyklostezky , u nich by se v závislosti
na množství cyklistů měnil počet cyklopruhů sem a nebo zase tam.
Podle výpočtů, že cyklista zabere daleko méně místa-na šířku – než
automobil, byla by celková šíře těchto cyklostezek při výstavbě
nikterak nenaruší ráz města . Zbourání těch několika stovek domů je
jen malou daní za uskutečnění tohoto úžasného cíle v boji o
udržitelný rozvoj a ostatně, mnohé z těch domů byly postaveny ještě v
dobách feudalismu, takže dnešním moderním trendům stejně nevyhovují.
Její projev byl přijat s nadšením( někteří i zatleskali). Značná část
posluchačů si pak pod stolem nenápadně se zadumaným výrazem začala
ohmatávat lýtkové svaly .
Pak vystoupil představitel sdružení „ Přátel ekologického
cestovního ruchu“, aby poreferoval o průběhu akce, při které
zjišťovali jejich aktivisté dopad uzavření 11 pražských mostů a
centra Prahy na rozvoj turistiky .
Podle očitých zjištění v hotelích, na nádražích a podobně je dopad v
každém případě důrazný. Například po sdělení průvodkyň turistům , že
cesta autobusem z centra na Pražský hrad potrvá přes Letnou asi 3
hodiny, přes Barrandovský most asi dva dny a jinak že mohou jít pěšky
, se projevilo u moha turistů náhle náboženské vytržení. Španělští
a jihoameričtí turisté vykřikovali „ Chesus maría“ (psáno Jezus
Maria ), němečtí turisté volají „Um Gottes will „ a „Unmöglich“ ,
Italové vykřikují „Stupidos!!“ a ruští turisté se pokouší urychleně
chytit první letadlo pryč. To se jim ovšem jen málokdy povede,
protože při pokusu dojet taxíkem na letiště přijedou , když to dobře
dopaden k dalšímu odletu letadla, na který jim ovšem už neplatí
letenka. Někteří Rusové, kteří zapomínají, že v kapitalismu již silně
změkli , se pokouší dojet na letiště veřejnou dopravou.Ovšem každý
pokus dostat se do tramvaje a anebo autobusu s kufrem, je odsouzen k
nezdaru. Takže nakonec neodletí a ještě si rádi zaplatí pokoj na
další noc.
Pokus spořivých německých turistů uniknout z Prahy lstivě pomocí
železnice nenápadnou trasou do Berlína byl také odhalen. Místenky
jsou ČD vydávány na původní hodiny odjezdu, ovšem vzhledem ke
kritické povodňové situaci dráhy v ideové spolupráci s tzv. Krizovým
centrem průběžně mění odjezdy vlaků, takže stejně nikdo neodjede
nikam. Když ujel vlak, jízdenka neplatí, heč! A hezky zpět do hotelu
a zaplatit. Tak na ně! Když přijeli do Prahy, ať si to užijou!
Na celé situaci také dobře profituje naše zdravotnictví. Léčba
náhlých psychických zhroucení turistů a cizinců vůbec , případně
léčení tzv.“ střídavého pominutí smyslů“ je pro nemocnice finančně
lukrativní .Pro turisty jsou v našich ústavech již budovány tzv.
nadstandardní pokoje ( s ramínkem ve skříni ) a zárukou, že jich v
pokoji nebude víc než 15 pacientů najednou . Personál i Ministerstvo
zdravotnictví je spokojeno a doufá,jak pravil tiskový mluvčí, že
pražské mosty a ulice ještě dlouho nebudou otevřeny.
Zástupkyně „ Pražských tetek „ pak vystoupila s prohlášením, že i
jim se ticho a klid v městě líbí. Výrazně ubylo automobilů a doprava
se zklidnila. Restaurace jsou prázdné, v noci nehlučí opilci,
zahraniční firmy se houfně stěhují pryč a anebo o tom uvažují, což
by znamenalo, že by se do centra Prahy opět vrátili běžní obyvatelé a
zmizely by všechny ty nečeské a odporné novoty, jako jsou nové
fasády, rovné chodníky, květiny v oknech, cizí ochody, návaly turistů
atd. Obyvatele by přestaly obtěžovat všelijaké přestavby a
modernizace. A konec konců, i manažeři a majitelé obchodů ,
restaurací a hotelů mohou být z tohoto vývoje jen spokojeni .
Rozhodně jim tak nebude hrozit milionářská daň. Což jistě ocení.
Pracovník Dekl z Čistící stanice podotkl v další příspěvku, že
když v Praze nebudou turisté, nebudou jíst a pít a tím také nebudou
…..(nepublikovatelné) tak se výrazně sníží i zatížení pražských
čističek . K tomuto prohlášení se nadšeným potleskem mnozí přidali ,
hlavně „Grunnpísáci“ (nevím,zda jsem zaslechl jejich jméno přesně,
mnozí totiž mluvili cizími jazyky) jejichž představitel prohlásil, že
se tak lépe vyčistí řeka Labe a nepoteče v ní tolik ho… , tedy
tamtoho do Německa, což podpořil jeho poradce výkřikem „Richtig!“.
Velice pěkně se rozbíhající debatu chtěl doplnit předsedající
výňatky z dopisů ,které na téma, jak je to teď v Praze v dopravě
bezvadný, uveřejňuje Mladá Fronta a to jak dneska, tak včera a jistě
bude i zítra.Byl však přerušen neukázněnými účastníky setkání výkřiky
jako : „Dyť víme co tam píšem, ne?“ ,takže ani hodnotný příspěvek
„Městská doprava je dnes příjemnější“ od Lenky Petrákové nemohl
předsedající dočíst.
Předal však slovo divákovi z pléna. Hubený muž, nápadný na první
pohled dlouhým kabátem, se poněkud nesrozumitelně rozhovořil o tom,
že cestování v takhle natřískaných autobusech a tramvajích je pro něj
a jeho přátele skutečně mimořádným zážitkem .Zvláště ten blízký
kontakt, když druhá kontaktní osoba je přímo silně přitištěna k jeho
,jak řekl , “citlivým partiím“, je prý neopakovatelný. Pak se
rozpovídal o tom, jak si naposledy takhle užil jako mladý kluk někdy
kolem roku 1960, když takhle krásně fungovala pražská doprava.
Nemohli jsme jeho zajímavé vystoupení , podmalované zvláštními
pohyby těla doposlechnout do konce, protože se dostavil pracovník
DHL aby přečetl zdravici Gejzy Kapsy . V ní Gejza srdečně pozdravil
shromážděné a plně podpořil omezení a nebo úplné vyloučení osobní
automobilové dopravy v Praze. Ovšem za předpokladu, že do města
budou smět jezdit Mercedesy, v jakých jezdí on a jeho příbuzní.
Podpořil také myšlenku,aby Metro nebylo už nikdy spouštěno, protože
je to tam samý fízl a blbě se utíká po schodech a některý jeho lidi
už nejsou nejmladší,když se nové generace více specializuje na rozvoz
koksu, sklízení trávy a pasení, což jsou, jak dodal, jejich tradiční
národní povolání.. Svou zdravici zakončil skutečným konstatováním, že
dnes je veřejná doprava v celé Praze tak krásná , jako dřív
bývala tramvajová trasa od Národní na Mírák. „Jen houšť, sláva
hromadné povrchové dopravě“ , zvolal ústy pracovníka DHL Gejza a
ukázal tak že nemá vůči gadžům a aktivistickým skupinám žádné
předsudky.
Zástupce " Přátel ekologického cestovního ruchu "pak ještě jednou
vystoupil s faktickou poznámkou , že vůbec nejlepší by bylo,kdyby
sem nikdo nejezdil a turisti by sem jenom posílali peníze. Žádné
autohavárie, žádné návaly, po ulicích volno , čistý vzduch a vůbec
pohoda. Tak jako to bylo dřív, čemuž zatleskaly jak Pražské tetky,
tak „písáci“ a mnozí další.
Diskuse se pak stala poněkud chaotickou.Inženýr Dýmník, přednesl
návrh, aby každý, kdo jednou začal spolupracovat v ekologickými,
mírotvornými a vůbec světoudržitelnými organizacemi a pak si to
rozmyslel , byl ze zákona pachatelem trestného činu a po zásluze
odsouzen.
V tomto okamžiku se mikrofonu zmocnil jakýsi cizí pán středních let
v obleku a kravatě a začal se ptát přítomných ,jak je možné, že v
Německu , kde jsou Zelení ve vládě, se staví a rekonstruují tisíce
kilometrů dálnic a u nás naši Zelení v podstatě zablokovali stavbu
jakékoliv dálnice ?
Někteří přítomní se chtěli na vetřelce vrhnout,ale zástupce
„Sdružení pro dálnice“ jehož heslem je „Zastavte výstavbu dálnic v ČR
„ trpělivě vysvětloval pomýlenému občanovi, že v Německu se musí
dálnice stavět a rekonstruovat, protože Německo dálnice nutně
potřebuje. Zatímco u nás, v naší krásné malé zemi žádné dálnice
nepotřebujeme , tím spíš, že když nebudou dálnice, nebude tu žádný
odporný globální průmysl, a tím se lidé vrátí k přirozenému životu a
budou rádi jezdit na kolech a chodit pěšky. A taky nebudou mít na
škodlivá auta peníze .
Drzý občan se však nechtěl s tímto výkladem pokojit, a vykřikoval
něco o tom, jak se všude kolem nás staví, v Rakousku, Německu i
Maďarsku , se souhlasem jejich Zelených, nové moderní fabriky a když
chce někdo něco takového postavit u nás, hned narazí na zelené a
antiglobalistické obstrukce ….
Bratři Kazbundové, z nichž jeden je bývalý ministr a druhý právník
,kteří do této doby seděli v klidu u svého stolu, odsouhlasili
předsedovi dotaz , zda má nechat drzouna vyhodit . Což se urychleně
stalo.
Pak se v sále se rozsvítilo a aby bylo zajištěno důstojné
pokračování , začala prohlídka, zda zde nejsou ještě nějaké závadové
osoby . A tak jsme se raději přes dvory a pak rovnou okénkem na
záchodě přemístili do klidnějších míst hostince Na růžku. Tam jako
již mnoho let svorně popíjeli pivo popeláři, somráci,topiči,
Ukrajinci (předtím Rusové) a taky Rómové, z nichž někteří , které
znám z našich dřívějších společných zaměstnání , byli dokonce dříve i
Cikáni . A kde tedy nehrozilo , že by seděl jediný přítel
antiglobalistů.
Bratři Deméterové mne protáhli okénkem,v kterém jsem se zasekl, a
pravili:“ Pán majster, ty kokot, ty si od tej doby, co si zdrhal preď
estébákmi, nějako ztloustnul“ .Když jsem jim řekl, odkud zdrhám,
chvíli se smáli a pak mi poručili pivo. Bylo fajn .Až na ten
„koutek“, co jsem chytnul od špinavé sklenice. Prostě člověk odvykl. No,možná si zase budeme muset zvyknout. A nejen na restaurace páté
cenové skupiny.
|