Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Čtvrtek 10.10.2002
Svátek má Marina




  Výběr z vydání
 >TÉMA: Bohulibý zákaz reklamy na cigarety?
 >ZE SVĚTA: Instruktáž o zakládání nových vlastí
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Voleník si to pokazil
 >GLOSA: Je Irák tak nebezpečný pro svět?
 >ZE ŽIVOTA: Balkánská záda Branka Vukiče
 >OHLAS: Občanská liga bezostyšně lže!
 >MÝTY: Hefaistos - bůh nebo strojař? (2.)
 >ZAMYŠLENÍ: Pekaři a soudci,jak ti spolu souvisí?
 >VÍKEND: O chalupách a chalupářích
 >O FILMU: Porážka Chodů u Nového Knína
 >TÉMA: Původ palestinsko-izraelského konfliktu (část 4.)
 >MEJLEM: Povodňové osudy
 >SVĚTOVÉ DĚJINY: Blízký východ (mapa)
 >KOMENTÁŘ: Tělocvičny
 >ZDRAVÍ: Křečové žíly

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Zdraví  
 
10.10. TÉMA: Bohulibý zákaz reklamy na cigarety?
Martin Říman

Lidovečtí poslanci společně s vládou předložili sněmovně návrh úplně zakázat reklamu na cigarety. Jak řekl Špidla autoritativně, nedělají to jen proto, že to tak je v EU, ale zejména, že "je to správné". Jedno i druhé se však pravdě přibližuje jen velmi vzdáleně.

Tento zákon není o snaze zajistit, aby si lidé v menší míře ničili své vlastní zdraví, jak tvrdí jeho předkladatelé. Tento zákon je o zákazu reklamy na cigarety, přičemž spojení mezi tímto zákazem a zdravím spočívá v prostoduché víře, že lidé si nějaké zboží kupují jen proto, že je někdo zmasíruje reklamou. Na toto téma bylo publikováno mnoho statí napsaných vesměs gramotnými lidmi, včetně autorů Nobelových cen, kteří jej přesvědčivě vyvrátili.

Tento zákon by se daleko příznačněji mohl jmenovat "zákon na podporu stávajících výrobců cigaret". Poté, co byl tržní prostor významně zdegenerován zákonem o jednotné ceně cigaret, se český tabákový oligopol totálně zabetonuje ve svých pozicích zákazem reklamy. Jaké další možnosti dostat se na trh budou mít noví hráči? Cena stanovena ministerstvem financí, reklama, tedy podání informace, že výrobek existuje, zakázána. Uvědomují si předkladatelé zákona, jaký dar z nebes přinášejí současným dominantním výrobcům? Není jim divné, že tito nijak neprotestují nebo jen tak naoko, aby to nebylo divné?

Už slyším jejich odpověď - to je nám úplně jedno, kdo na něčem tak nechutném, jako je výroba a prodej cigaret vydělá, pro nás je důležité, že zákaz reklamy povede k poklesu kouření a zejména uchrání nastupující generaci.

To je však hluboký omyl. Jejich věta, že " v zemích, kde byla reklama zakázána, došlo k poklesu spotřeby cigaret až o několik desítek procent" je minimálně nepřesná a zavádějící. Za prvé, existuje jen velmi málo zemí, kde je úplný zákaz reklamy. V EU to jsou pouze Itálie, Francie a Belgie. V Itálii, která jako první zavedla tento zákaz již v roce 1962, vzrostla od té doby spotřeba cigaret téměř dvakrát, tedy v období, kdy již více než jedna generace žila v "chráněném prostředí". Stejně tak v třeba v Kanadě. Rovněž je zajímavé, že u nás, v období rozkvětu reklamy, tj. po roce 89, spotřeba sice mírně, ale přeci jen klesá. Spojení reklamy a míry kouření je prakticky v nevysledovatelném vztahu. O vztahu populace ke kouření rozhodují primárně jiné společensko - civilizační faktory.

Za druhé, všichni víme, že jestliže něco postavíme mimo zákon, pak to ještě neznamená, že to neexistuje, nebo že po tom lidé netouží. O tom by mohli vyprávět komunisté, nebo dnes ti, kteří bojují s drogovým boomem. Užívat drogy je dokonce protizákonné - nezdá se však, že by to mladé generaci nějak vadilo. Možná právě naopak. Jinými slovy, představa, že člověk - i mladý člověk - je tak hloupoučký a naivní, že začne kouřit jen proto, že někde vidí bilboard "moje Petra, moje parta" je ukázkou, jak podceňujeme lidské myšlení a psychiku.

Cigarety zabíjí, obtěžují nás nekuřáky, těžko na kouření nalezneme jediné pozitivum (kromě faktu, že lidé od nepaměti používají nejrůznější omamné a návykové látky jako psychické sedativum. Na otázku, proč to dělají, by se všichni "vymítači" ďábla měli také pokusit odpovědět dřív, než vytáhnou do svých svatých válek). Ale proč tedy neusilují postavit kouření zcela mimo zákon, jako drogy? Proč ti, kteří tak dojemně argumentují milióny mrtvých, prý převyšující počet obětí obou světových válek, se spokojí s tak polovičatým řešením?

Protože jsou pokrytci. Je velmi snadné zvednout pro tento návrh ruku. Běžnému kuřákovi to je jedno - nemá čas na domýšlení důsledku tohoto zákazu. Reklama je navíc všeobecně považována za něco méněcenného a kdyby někdo navrhl zákaz reklamy na úplně všechno, věřte, že veřejné mínění by to přivítalo. Vlastně nikdo nebude protestovat a ti, kdo zvednou ruku, se budou spokojeně vyhřívat na piedestalu společenské užitečnosti. Že je to krátkodobě k ničemu a dlouhodobě kontraproduktivní, to je to, co není vidět. Ale kdo by měl odvahu navrhnout, pokud je vše pravdou, čím se tento zákon zdůvodňuje, jediný logický a racionální návrh, totiž úplný zákaz kouření pod hrozbou sankce? Nikdo, protože si každý hned spočítá statisíce a milióny svých voličů. A proto to je pokrytecký návrh pokrytců. Návrh, jehož jediným cílem je vytřískat politické body z právě módního tématu.

Rekapituluji:
- je velmi sporné, že zákaz reklamy na tabák snižuje spotřebu a neexistuje o tom přesvědčivý důkaz
naproti tomu:
- zákaz reklamy likviduje konkurenční prostředí, což zvýhodňuje stávající dominantní výrobce a středně a dlouhodobě vytváří tlak na růst cen, což dále vytváří prostor pro pašování a šedou ekonomiku
- peníze, které výrobci ušetří na reklamě, nezmizí. "Pouze" ve svých výročních zprávách vykáží vyšší zisk

P.S. Protože pečlivě pročítám komentáře a už vidím poznámky "zase jeden lobista tabákových firem", chci předem upozornit, že jsem se nikdy nesetkal s žádným člověkem zastupující tabákové firmy, nikdo z nich se mnou o té věci nejednal, kromě jednoho člověka, který mi na toto téma poslal mail (asi jako všem poslancům). Jsem nekuřák.

Martin Říman, poslanec ODS


Další články tohoto autora:
Martin Říman

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: